Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rådjur i nätet  (läst 2858 gånger)

Solmalin

• Gård med Lappgetter, höns, bin och katt
    • Bohuslän
Rådjur i nätet
« skrivet: 26 jul-12 kl 08:21 »
AJ! Första bakslaget har inträffat redan innan getterna har kommit.
Vi satte upp ett elnät för att göra hagen komplett häromdagen. Eftersom getterna inte kommit ännu satte vi inte på strömmen. I morse hade ett rådjur trasslat in sig rejält i nätet. Vi fick med hjälp av en mattta över rådjuret och sedan med en kniv skära bort nätet från hornen och runt halsen. Rådjuret klarade sig men har säkert haft sin värsta morgon i livet.
Nu känns det väldigt olustigt med elnät plötsligt. Jag undrar om det hade hänt om det var el i nätet? Annars är det ju omöjlligt att använda ett sådant nät (nu är det dessutom trasigt). Kanske får vi lite hastigt och lustigt sätta stolpar och dra eltrådar istället, de går ju inte att trassla in sig i på samma sätt.
Solmalin

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Rådjur i nätet
« Svar #1 skrivet: 26 jul-12 kl 08:35 »
Jag undrar om det hade hänt om det var el i nätet?
Då hade den stackaren varit död.  Vad har du för nät?  Hur satt det?

Det nätet med styva plaststag som lodräta trådar är bättre än det med mjuka trådar.  Om du råkade sätta upp nätet i rådjurets stig, så var det ju logiskt att den stackaren skulle braka rakt in i det.  Att sätta upp nätet på morgonen är bättre än på kvällen.  Getterna behöver lite tid på sig att upptäcka var det är.  De måste också lära sig vad det är innan du lämnar dem.  Sträck väl, staga med snören om det behövs.  Om det hänger är det lättare att få in huvet i en ruta.  Horn är vackert men inte alltid helt praktiskt.  Komplettera med vita bitar av plast eller nåt, som syns i mörkret.  Skyltarna som varnar för Elektriskt Stängsel är bra, men det behövs lite fler per sektion för att de ska se stängslet ordentligt.

Prova om din radio tar in stängslet när det är på.  Då kan du höra, om det plötsligt hörs mycket bättre.  Då är det dags att gå ut och leta rätt på var det jordar - gräs eller get.  Eller rådjur.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 26 jul-12 kl 08:56 »
Det var ett stängsel från Bole, orange nät och ljusgröna plaststolpar som man trampar ner i jorden. Det var inte riktigt fastspänt i ändarna ännu. 
Visst ligger det i rådjursstigen, det är omöjligt att undvika tyvärr. Det hade stått uppe ett par dagar innan detta hände.

Vi får prova med vita plastsnibbar på nätet.
Solmalin

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 26 jul-12 kl 09:00 »
Ja, något som avviker i färg, och gärna fladdrar lite, hjälper såväl tama som vilda djur att se var stängslet är. Det minskar också risken för att älgar springer sönder stängslet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 26 jul-12 kl 09:25 »
Ja, det hjälper mot nästan allt utom grävlingar ...

Såvitt jag förstod är det ett nät med vanlig plasttråd som korsar eltrådarna, inte (de dyrare) plast-pinnarna.  Dessa plaststag brukar synas rätt bra också, oftast är de gula, men jag har även sett blå. och svarta.  De svarta syns förstås dåligt.

Mycket viktigt är hur du lyckas med uppsättningen.  Och den försvåras väsentligt om det är kuperat eller trångt så du måste låta stängslet svänga ofta.

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 jul-12 kl 10:01 »
Vi får prova med vita plastsnibbar på nätet.

Vita plastpåsar uppsatta på käppar runt nätet är effektivt.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #6 skrivet: 26 jul-12 kl 11:42 »
Endast en gång har en behornad bagge trasslat in sig i vårt flexinät och det var en gång när vi hade glömt sätta på strömmen igen. Så jag tror ändå inte att rådjuret hade trasslat in sig så förfärligt om strömmen hade varit på.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #7 skrivet: 26 jul-12 kl 12:12 »
Jag skulle rekommendera att inte använda dessa elnät till getter alls!
Testade det till mina och ett par av dem lyckades trassla in sig med hornen, även när elen var på!!

Getter är känsliga för el, så det kunde gått riktigt illa.
Killingarna tog sig ut smidigt genom nätrutorna med.

Det enda som höll mina getter inne i hagen var plankstaket eller fårnät med en bräda under och över så de inte kunde krypa under eller dra ner staketet och kliva över.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 26 jul-12 kl 17:01 »
Jag använde flexinät under många år, och betade av på de mest befängda ställen.  Jag lärde mig att det är svårt att komma fram med detta nät i starkt kuperad terräng, lilsom över hyggen med massor av ris.  Och att man inte ska använda den sorten som har mjuka lodräta trådar, endast dem som har plaststag lodrätt.  Det är betydligt svårare att trassla in sig i dem, fast man måste sträcka väl ändå.

Getter är mindre känsliga för el än hästar och grisar.  Horn komplicerar saken.

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 27 jul-12 kl 08:35 »
Nu har jag tagit ner stängslet tills vidare. Ingen idé att ha det uppe innan getterna kommer i alla fall. Sedan får vi prova oss fram försiktigt tror jag.
Vi hade också planer på att kunna sätta upp för tillfälligt bete på alla möjliga/omöjliga ställen, men vi kanske ska skaffa ett bättre nät då med hårda plaststag som Trollmor sa...var köper man/vem tillverkar sådana?
Solmalin

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 jul-12 kl 09:31 »
jag tror ändå inte att rådjuret hade trasslat in sig så förfärligt om strömmen hade varit på.

Håller med :)! Sätt upp "skrämmor" runt nätet så funkar det nog.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 29 jul-12 kl 16:22 »
Jag köpte mina på dåvarande Fårservice.  Jag vet inte ens om organisationen finns kvar.  Jag har sett annonser med sådana nät, men la inte märke till var.  Vi kanske kan hjälpas åt att hitta de bästa näten?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 30 jul-12 kl 20:17 »
Tycker elnät funkar bra så länge strömmen är på. Aggregat med bra kräm i, fin jordning på aggregatet, och ingen påväxt av gräs och buskar som stjäl ström från nätet.
Hade problem tidigare under sommaren med att nätet blev nersprunget av rådjur/älg/vildsvin, när vi ovetande placerat bockhagen i ett viltstråk. Lagom kul att gå upp vid okristlig tidpunkt och resa upp nät på morgonen. Tack och lov var bockarna snälla och höll sig innanför nätet även om det låg ner. Hittills inte hittat vare sig vilt eller tamt djur intrasslat i nätet.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 30 jul-12 kl 22:21 »
Ja, problemen uppstår när djur som inte vet hur ett elstängsel fungerar blir överraskade av att det plötsligt står ett nät där det är vant att gå.  Jag skulle inte heller gilla det ...  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser