Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönseri  (läst 9531 gånger)

Vitryss

• Gäst
Re:Hönseri
« Svar #20 skrivet: 21 dec-06 kl 23:52 »
Hobbyhönsare är per automatik tyvärr inga exemplariska djurhållare. Jag har på landsbygden varit inne i hönshus vars enda "golvströ" är ett lager av 20 cm skit och där luften är så komprimerad av ammoniak att den går att skära i.
Människor skaffar djur och har dom bästa ambitioner till att börja med. Sedan gör man avkall på än det ena, än det andra och man vänjer sig sakta vid förfallet och söker sedan bekräftelse hos andra vanvårdare att "så här ska djur på landet ha det".

Helenan

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 22 dec-06 kl 13:15 »
Angående burhöns så tror jag att vi alla, på detta forum, bryr sig hur hönsen har det och sprider kunskapen till alla vi känner men hur ska man bära sig år för att öka intresset för kravägg och frigående hönsägg bland alla andra. Jag är inte direkt berädd att ställa mig utanför ICA om jag inte har ett riktigt bra budskap. Har jag ett riktigt bra budskap tror jag mer på att försöka få tidningar att skriva om det.

Jag tror att om man visar bilder på hur illa det är utan att kunna bevisa att det verkligen är nu i sverige så blundar folk för det är för hämskt att se och tänker att "jag vet att det finns djur som lider men det finns människor som lider också" eller något liknande.

Jag tror på Konsums slogan som är något liknande: "Om du undrar varför vi inte säljer ägg från burhöns längre så sätt dig i kundvagnen får du se hur det känns." Den är bra tycker jag. Jag tror även på information. Hur många burhönor finns det? Hur många i små resp stora burar? Hur många frigående resp krav hönor finns det? Vad är det för fördelar med frigående? Är kanske frigående  och kravägg nyttigare pga allsidigare kost? Kanske är de hållbarare? Jag har för mig att jag reagerade på att mina egna ägg är mycket hållbarare än de jag köpte innan jag fick egna. Det är väl också en försäljningsargument.

Slutsats: Jag skulle vilja skriva en text med svaren på frågorna ovan och skicka till tidningar eller tv och se om de tycker det är intressant att trycka. Alternativt kan man starta en mailkedja där man mailar alla man känner och ber dem maila vidare.
« Senast ändrad: 22 dec-06 kl 13:16 av Helenan »

ekl

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 25 dec-06 kl 19:24 »
idag så byggde jag en sittställning ute, solen sken, o gissa om den blev poppis direkt

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 4 användare (1 dolda)
GSS, Kristoffer Alexandersson, Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser