Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönseri  (läst 9527 gånger)

Cordula

• Närke
Hönseri
« skrivet: 05 dec-06 kl 10:44 »
Hej,
finns sådana lyckliga höns även här i landet? Det här är Herta, hon befriades ur en hönseri i Tyskland. Äggen är förresten markerade med "3".

Pelargon

• Gäst
Re:Hönseri
« Svar #1 skrivet: 05 dec-06 kl 11:16 »
Högst troligtvis så är "detta landets" höns mycket lyckligare,
än de Tyska burhönsen.

Den Djurskyddsinspektör som godkänner såna höns i Sverige är troligtvis inte född   ;D

Vilka ägg förresten  ???
« Senast ändrad: 06 dec-06 kl 13:14 av Pelargon »

Cordula

• Närke
« Svar #2 skrivet: 05 dec-06 kl 11:23 »
Jag vet inte om det är bättre här... på äggen finns ett nummer som visar vad det är för ägg. De som börjar med "0" är kravgodkända ägg, de som börjar med "3" är hönseri som håller hönsen i en liten bur. Kolla nästa gång när du köper ägg, öppna förpackningen och titta på stämplet som finns på varje ägg.

Numren finns här på äggen också. Och Herta producerade också 3-stämplade ägg. Frågan är om det verkligen är bättre här... 3- stämpel är 3- stämpel, eller?

Det finns en svensk initiativ som beskriver sådana bur som är djurplågeri. Men jag kunde inte hitta bilder, vet inte hur det heter på svenska när man håller hönsen i en bur- värpbatteri? Hönsbatteri?

Suresh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 dec-06 kl 13:33 »
PS

Lägg tråden under Djur/höns istället för ljugarbänken.

Cordula

• Närke
« Svar #4 skrivet: 05 dec-06 kl 17:07 »
ok, då gör jag det. Hur säger man: dubbelt håller bättre...

Cordula

• Närke
« Svar #5 skrivet: 05 dec-06 kl 17:13 »
Nej, det går inte. Jag provade öppna en tråd där med, men det fungerar inte.

Pelargon

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 dec-06 kl 13:11 »
Jag vet inte om det är bättre här... ,
de som börjar med "3" är hönseri som håller hönsen i en liten bur.

Inte helt sant... !

I Sverige är det så att "3" stämplade ägg kan komma både från Godkända inredda burar! och de gamla små burarna..
MEN chansen att de kommer från de gamla burarna är mycket liten då bara 2% lever i de gamla burarna.

Ny Godkänd bur:

Inhysning av värphöns regleras för EU:s medlemsstater av det så kallade Inhysningsdi-rektivet för värphöns8.  Av direktivet framgår att från och med den 1 januari 2012 får värphöns inte längre inhysas i burar utan sittpinnar, reden och sandbad.
« Senast ändrad: 06 dec-06 kl 13:49 av Pelargon »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 dec-06 kl 13:22 »
Jag tycker inte bilden gör namnet "trivselbur" rättvisa...

Mera bilder.

Som att bo i en maskin.
« Senast ändrad: 06 dec-06 kl 13:24 av Ulric Eriksson »

Pelargon

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 dec-06 kl 13:41 »
Jag tycker inte bilden gör namnet "trivselbur" rättvisa...
Inte om man jämför med hobbyhöns  ;D

Men låt oss vara rättvisa..  detta kan inte jämföras med dessa.
-här finns krav på otroligt hög hygien! så det måste vara lätt att hålla rent , tåla många rengörningar, vara så otrivsamt som möjligt för bakterier o ohyra.
(trä är inte godkänt material t.ex)
Hur "trivsam" kan en sån miljö te sig... :-\

Mvh Pelargon
« Senast ändrad: 06 dec-06 kl 14:14 av Pelargon »

Sia

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 06 dec-06 kl 19:23 »
Jag hoppas VERKLIGEN att alla på det här forumet liksom jag endast äter egna eller KRAV-godkända ägg..
Finns det inga KRAV-ägg så går jag hem utan.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

rina

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 dec-06 kl 19:56 »
 >:( Vi kan skicka folk till månen ja vi kan göra helt otroliga grejer men en bra hönshållning för våra djur för att få ägg det verkar svårt det inte klokt....besökte en gård nära Uppsala en gång och där gick ekohöns ute i det fria med tupp ...det var härligt se...så det finns några få i alla fall....som jobbar på det. Bra djurhållning alltså...

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 06 dec-06 kl 20:59 »
Vet inte om jag borde ge mig in debatten eftersom jag själv är äggproducent.  :-X

Men jag måste få sticka in med något inlägg i allafall. Våra höns har det bra och det i överlag i landet. Det finns undantag som i alla brancher.

Vi har frittgående höns inomhus och det är en kompromiss från vår sida. Vi arbetar för att inom en snar framtid ha våra höns utomhus när marknaden vill ha våra ägg. Så köp mer ägg från utomhushöns och tjata på affärerna att ta hem mer ägg. Det är endast ni konsumenter som kan påverka. Jag kan det inte. Vårt packeri kan inte ta emot fler ägg från Krav höns, för det finns ingen marknad för det.

Bifogar en bild som visar hur vår anläggning ser ut. Tyvärr är det inte vår på bilden, då det är svårt att ta bilder i ett dammigt stall. Annars hade jag gjort det.

« Senast ändrad: 06 dec-06 kl 21:00 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 dec-06 kl 22:07 »
Tro mig, sådana höns finns i Sverige. Även om de inte sitter i bur så ser de ungefär likadana ut efter ett par år i ett frigående hönseri.

Jag har köpt ett tiotal sådana höns genom åren. Jättefina är de, även om de aldrig blir riktigt riktigt tama. Stackarna. Det är superskoj att se dem återhämta sig iaf! :)

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 dec-06 kl 12:40 »
Här har vi lite svenska burhöns i den fantastiskt djurvänliga komfortburen.

Pelargon

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 dec-06 kl 23:05 »
Vart har du hittat den bilden  ???
Jag har inte sett komfortburar med lodrätta galler  ???
det brukar ju vara de gamla burarna som har det.....

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 dec-06 kl 23:13 »
Hm, kanske var en gammal bur ändå.

Dock finns det många höns i trivselbur som har det lika illa.

Kolla dessa bilder t.ex. -->
http://www.raddningstjansten.org/aktion16/
http://www.raddningstjansten.org/aktion1/
http://www.raddningstjansten.org/aktion15/

Cordula

• Närke
« Svar #16 skrivet: 08 dec-06 kl 20:17 »
Det är förskräckligt! När vi äter djur eller använder oss av deras produkter då har de en rätt på att leva lyckligt, vi är förpliktade att göra det bästa för dem.

Vet folket egentligen hur höns och andra djur har det idag? Jag funderade nästan att göra en aktion vid ICA, med många månge foton, men jag vet inte om det ändrar något. Man bör konfrontera alla köpare med hur djuren har det. Men intresserar sig de för sådant?

Pelargon

• Gäst
Re: ?
« Svar #17 skrivet: 08 dec-06 kl 20:46 »
Klart att folk vet hur djur har det.
Och de flesta är inte intresserade av det, utan vill ha produkter till billigaste möjliga pris.
Vare sig det gäller Jeans sydda av barn i Kina eller ägg från luggslitna höns.

Varför skulle de som står och tittar på när andra människor blir nersparkade och knivskurna
- bry sig om en höna  ???
Varför skulle människor som blundar för att grannen slår sin fru gul o blå
-bry sig om en höna  ???
Varför skulle människor som tigande ser barnmisshandel
-bry sig om en höna  ???

Cordula

• Närke
« Svar #18 skrivet: 21 dec-06 kl 14:47 »
Jag tror du har rätt. Pratade igår med någon som såg fotot av Herta. Då sa hon till mig att hon visste att det är så dåligt, hon hade redan varit i en burhönseri tidigare och fick se hur häftigt det är. Hon säger att hon inte hade förväntat att det är så grymt, hönsen hade inga fjäder kvar, de var ihopstoppade med många i en liten bur... men när jag frågade henne då sa hon direkt att hon även i fortsättningen bestämde sig att äta ägg från burhöns. Och vet ni, varför?

Eftersom det är mer hygieniskt! Hon var rädd att något ägg kunde få lite skit på sig, det var ju äckligt! Bättre det lider några höns än att jag äter ägg som kanske inte är så rena!

Då berättade jag för henne hur det egentligen är med frigående kravgodkända höns, men sa även till henne att första valet är att ha egna höns på gården. Hon blev still då och sa inget mer.

Vad är det för människor?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 21 dec-06 kl 19:49 »
Jag tror jag smäller av :o. De flesta ägg som kommer ut ur redet är så rena att de inte behöver tvättas. De flesta packerier tvättar också sina ägg.

Skulle ett ägg vara så skitigt att de är fläckar på efter tvätt skickas de till livsmedelsindustrin för att bli bröd eller annat gott.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser