Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bäcköringsinvasion i hönsgården.  (läst 2741 gånger)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Bäcköringsinvasion i hönsgården.
« skrivet: 22 jul-12 kl 11:52 »
Hönsgården till mina höns har blivit invaderad av bäcköring speciellt i den nedre delen av hönsgården där det är 50 cm djupt forsande vatten. Jag lyckades ta en 25 cm stor bäcköring idag som hade fastnat i hönsnätet. Detta var den tredje bäcköring på fem dagar. Jag tror att bäcköringsinvasionen beror på allt regn den senaste tiden för tidigare tog sig inte bäcköringarna in i hönsgården utan stannade i den närliggande bäcken.

Finns det något att göra åt invasionen och kan bäcköringarna skada hönsen? Jag har sökt i tidigare trådar men hittar inget om att bäcköringar som tar höns, kycklingar eller ägg.   
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

FM

• Skåne
SV: Bäcköringsinvasion i hönsgården.
« Svar #1 skrivet: 22 jul-12 kl 12:04 »
Jag tycker du ska ta denna invasion på största allvar. Om dom nu inte äter hönsen kanske det kan bli konstiga korsningar. Smittsamma sjukdommar o så kan juh kanske dyka upp.

Förslagsvis får du skaffa bättre fällor än hönsnät. Skjuta med luftgevär kanske funkar, min bror skjöt gädda som ung...

Vet inte vad lagen säger om att ha höns o fisk ihop? Ring SVA ;) 

;D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

nordik

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 jul-12 kl 12:33 »
grattis fånga mkt bäcköring  :) öring är god fisk  ;D

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 22 jul-12 kl 21:53 »
Om jag har fattat det rätt så ska jag skjuta bäcköringarna med luftgevär innan jag äter upp dem... Stämmer det?

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 jul-12 kl 22:00 »
Om jag har fattat det rätt så ska jag skjuta bäcköringarna med luftgevär innan jag äter upp dem... Stämmer det?
Om det är skottår: Ja! Annars på en rullebör.
Stora fiskar fastnar ofta i nätet medan de fula fiskarna klarar sig.

Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 22 jul-12 kl 22:52 »

Javisst har du fattat rätt  ;) om du nu inte uppskattar rawfood  :P
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 23 jul-12 kl 19:59 »
2 st 5 cm stora bäcköringar idag. Jag fångade dem med händerna för jag orkade inte hämta luftgeväret

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 23 jul-12 kl 20:06 »
Jag har en kompis med en alldeles egen fiskemetod. Han står blick stilla i vassen med en påk på axeln. Ser ut som nån jäkla häger. Så knackar han gäddorna i skallen.

PS. Innan han ger bort eller äter upp dom.

PS igen. Nog har det trillat bort åtminstone EN nolla i inlägget ovanför, eller mäter du mellan ögonen?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 27 jul-12 kl 16:22 »
2 st 5 cm stora bäcköringar idag. Jag fångade dem med händerna för jag orkade inte hämta luftgeväret

Mycket öring till middag? Du kan ju skjuta dem på land å  ;D

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #9 skrivet: 27 jul-12 kl 17:19 »
Ja! Skjut dem absolut inte efter att ha ätit upp dem!! Då kan du få ont i magen.

hustran

« Svar #10 skrivet: 27 jul-12 kl 19:10 »
låter konstigt med 5cm. stora bäcköringar.....är det inte elritsor?

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 07 aug-12 kl 21:37 »
låter konstigt med 5cm. stora bäcköringar.....är det inte elritsor?

Även bäcköringar är små när de är unga. Nej, det är inte elritsor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 4 användare
Pamp, eriksjos, gotthard, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser