Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel på pinnarna?  (läst 4367 gånger)

Falin

• -
Vad är det för fel på pinnarna?
« skrivet: 03 dec-06 kl 21:22 »
Vi renoverade hönshuset för ett tag sedan, och satte därmed upp nya sittpinnar. Olika storlekar, på olika höjder, och på olika ställen i hönshuset. De har dock ett gemensamt - hönsen vill inte sitta på dem.... Dvärghönsen har använt dem lite, men kurar oftast ihop sig i hörnen. De stora hönorna ligger på golvet, eller i redena. Och så var det ju inte tänkt, dessutom blir det mycket hönsbajs i och runt redena. Vad ska jag göra för att få upp dem på pinnarna?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Vad är det för fel på pinnarna?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-06 kl 21:30 »
Vad har du för tjocklek på pinnarna?
De flesta stora raserna vill sitta på pinnar som är c.a 2 tum (5 cm).

Men det kan vara svårt att få hönsen att inse fördelarna med att sitta på pinnarna. Ett knep är att gå in i hönshuset efter det att hönsen somnat och helt enkelt lyfta upp dem och sätta dem på pinnen. Det funkar ofta...men inte alltid.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 03 dec-06 kl 23:01 »
I vårt stora stall gör vi så när vi fått nya höns;

Gå in efter ljuset släckts och hönsen letar plats att sitta på eller ligga på golvet. Ta på en pannlampa med svagt blått ljus (hönsen reagerar inte på detta ljus) gå in i stallet och ta upp en höna och sätt henne på en pinne. Gör samma sak med nästa höna, och nästa.

Upprepa detta tills hönorna lärt sig sitta på pinne. Vi får göra detta i två veckors tid (vi har 6345 höns). Brukar för oss ta en halvtimme om vi är flera. För er som har få höns tar det kortare tid.

Snart upptäcker ni att hönsen sitter på pinnen innan ni ens släckt ljuset. Lycka till ;)
« Senast ändrad: 03 dec-06 kl 23:02 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 dec-06 kl 23:06 »
Jag säger som tidigare skrivare;

gå in till dem när det är mörkt och lyft upp dem på pinnen. Lite "sittpinneträning" brukar fungera utmärkt.

Hade detta problem med ett par kycklingar, och de löste sig efter att jag lyft upp dem på pinnen EN gång! ;)

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 04 dec-06 kl 15:08 »
Okej, då blir det övning ikväll!  :) De stora hönorna kommer från ett hönseri, så de har förstås aldrig fått lära sig det här med pinnar. Att jag inte tänkt på det! Jag ska kolla tjockleken också, för säkerhets skull.

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 dec-06 kl 16:05 »
Mina kommer också från hönseri, men det går så bra så. De sitter på pinnen som de andra.

Lycka till med pinnträningen, berätta gärna hur det går!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 04 dec-06 kl 16:45 »
Mina kommer också från hönseri, men det går så bra så. De sitter på pinnen som de andra.

Lycka till med pinnträningen, berätta gärna hur det går!
Har man redan pinnande höns så brukar de nya fatta galoppen ganska fort. Problemet blir väl om hela besättningen är ny och ovan vid pinnar.
Men även där brukar det gå ganska fort. När man fått ett par att förstå vart de skall sitta så följer de flesta andra efter.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

christine

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 04 dec-06 kl 20:07 »
Tjockleken har visserligen betydelse men de ska inte vara alltför tunna så att de får problem med sina bölder på undersidan av foten. Ett par centimeters omkrets är bra, tjockare ännu bättre. Jag har tagit in sly och tagit bort alla kvistar som jag gjort sittpinnar av. De är av varierande storlekar. De älskar att sitta på dom.

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 06 dec-06 kl 21:33 »
Jag provade att lyfta upp de stora hönorna igår (några av de små satt faktiskt redan på pinnarna). De såg oerhört förnärmade och förvånade ut, tittade sig omkring en liten stund och flög sedan ner till sitt rede igen.... Nåja, nu har de åtminstone varit däruppe en gång och fått en annan vy, jag får fortsätta ett tag så kanske de fattar galoppen.

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 dec-06 kl 22:06 »
Sätter man dem där när det är ljust hoppar de gärna ner igen fort som sjutton. Även pinnvana höns. Om du inte gjorde det i totalt mörker så testa igen!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 12 dec-06 kl 10:59 »
Vi har satt dimmer till belysningen,
så det blir att springa ut flera ggr men det funkar.
I sommarhuset sätter vi upp hönsen som inte har flugit upp självmant
sen fort igen med dörren.
Det här springet har vi hållit på med länge.
Bra för kroppen.

Håll igång i skogen :D
Hedemorahöns

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: kul...
« Svar #11 skrivet: 12 dec-06 kl 11:20 »
Det här måste vara den roligaste tråden på forumet  ;D
En hoper hönsägare som på nätterna springer omkring o lyfter upp höns på pinnarna....

Mvh Rosa   :D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Vitryss

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 dec-06 kl 11:37 »
Hönsen sitter inte bara på pinnen, utan vilar buken mot den då dom sover, så det är bättre att överdimensionera grovleken än ta till för smala ribbor.
För oss med påfåglar handlar det om att presentera stockar som sittpinnar:-)

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 13 dec-06 kl 21:28 »
Äh, det går dåligt det här.... Och det är mitt eget fel. Jag jobbar skift, så ibland släcker jag inte i hönshuset förrän vid tiotiden på kvällen, och då fyller jag på mat om det behövs. Så mina höns är vana vid att vakna till när jag kommer, och det är svårt att smyga sig på dem!

Nu har dessutom någon av vithättorna börjat värpa....på golvet. Suck. Jag kanske ska döpa om tråden till vad är det för fel på redena?  ;D

christine

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 13 dec-06 kl 22:33 »
Liten repetition. Tål att upprepas.

Använd en pannlampa med blått ljus. Så reagerar inte hönorna när ni sätter upp dom på pinnen. Skulle de flyga ner igen så sätt upp dom igen. Arbeta tyst och lugnt stressa inte. Upprepa detta flera dagar, veckor. Om några dagar ser ni resultat. Funkar det för oss äggproducenter med tusentals värphöns så ska det fungera för er också.

1. Använd pannlampa med blått ljus, ej för starkt ljus.
2. Upprepa flera dagar tills de sitter på pinnen när ni kommer resp. släcker ljuset.
3. Sätt dimmer eller timer i stallet. Vi har det så i stora stallet, att ljuset på ströbädden släcks först en halvtimme innan ljuset släcks vid bingen där sittpinnarna är. Så tror hönorna att det är skymning och det är läggdags. När ljuset släcks över bingen flyger/sätter sig resten av hönorna som inte satt sig tillrätta upp på sittpinnarna.
4. På morgonen så tänds bingen först och en stund senare så tänds ljuset på ströbädden.

Ha tålamod. Det fungerar jag lovar! ;)

Vitryss

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 dec-06 kl 23:57 »
Samma gäller med dom luringarna som sätter sig på gödselbrädan. Efter att ha lyft upp dom ett antal gånger så slutar dom att vistas där och det omständliga nätet kan man på så sätt skippa. Det har funkat för mig i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser