Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninbur (forts..)  (läst 1260 gånger)

Natlil0216

• Gäst
kaninbur (forts..)
« skrivet: 03 dec-06 kl 20:24 »
jag undrade också .. om ni hade några ritningar, så att inte katter eller andra djur kan kolla in i kaninburen! jag vet att kaniner måste ha ljus ,  och så .. men katterna och dom andra djuren , skrämmde min förra kanin så den dog , snälla .. ni kan väl försöka ?   :)

Pinglan

• Gäst
Re:kaninbur (forts..)
« Svar #1 skrivet: 06 dec-06 kl 10:16 »
Det bästa är väl att skaffa en kanin som inte är alltför lättskrämd.
Sedan kan man ju förebygga genom ben på buren och tak som katten inte kan sitta och titta in i buren (stort takutsprång).
Men om man inte har kaningulsot, bör väl kaninen ha möjlighet att vara på gräs .... och i en utebur som flyttas är det väl svårare att bygga enligt ovan .... men om det finns ett bo där den känner sig säker och trygg .... borde det inte vara problem .
Alternativt så får det ju byggas två lager nät , med distans emellan (10-20 cm)...
Men jag tycker väl att det är att överdriva - så lättskrämda djur kan väl inte vara vettigt att ha,
Mina (vuxna & över 3 månader) går lösa i fd kalvboxar med katterna lösa .... har inte märkt att kaninerna blir rädda eller att katterna försöker ta kaninerna.
Tror att du skall visa katterna att de skall låta kaninerna vara ifred & kaninen att katterna inte är farliga ...
Då dör de inte - i.a.f. inte om det finns ett nät emellan ...

Om du inte vill att den skall dö av "vilda" rovdjur - så får du ha ett riktigt nät ... typ 1 x 1 tum med 1,45 mm tråd

Tänk bara på att det också är viktigt att du förmedlar trygghet .... hur skall djuret annars kunna känna sig tryggt ?
och att kaninen är en kanin - inte människa .... trygghet känner den när den vet att den har ett krypin som faror inte kan nå ...
inte nödvändigtvis om de inte kan se några faror .... de hör ... så det kan göra dem ängsligare ... att inte kunna "utvärdera" faror för att veta om de behöver sätta sig i säkerhet ...

Lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser