Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saftmaja problem  (läst 4352 gånger)

bolga

• Östergötland
Saftmaja problem
« skrivet: 19 jul-12 kl 11:43 »
Problem är till för att lösas och hoppas ni kan hjälpa mig. Den oranga packningen i botten är inte tät =(( måtten i majan är 16mm röret är 12mm vill inte gärna slänga majan för en liten packning. Alternativet är att bygga om den till fast rör men går det att lösa så är ju det smidigare.

christelle

• Blekinge
SV: Saftmaja problem
« Svar #1 skrivet: 29 jul-12 kl 23:08 »
Nä det är dumt att slänga en så fin maja, gör en fast anslutning om du inte får fatt i nån packning eller får du så att säga hälla över saften för hand innan den nått upp till den otäta packningen.
« Senast ändrad: 30 jul-12 kl 13:24 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 jul-12 kl 11:23 »
Jag skulle börja med att leta hos butiker som säljer utrustning för hembryggning. Exakt en sån gummipropp brukar man ha att sätta fast jäsröret i locket på jästunnan fast dom är kanske några mm mindre. Finns även koniska gummiproppar med olika dimension.

Googla, det finns många bra svenska internetbutiker som säljer tillbehör för hembryggning.

Annars får du gå till rörmokaren/byggvaruhuset och köpa en fast slangnippel+mutter.

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 30 jul-12 kl 12:10 »
Borde gå att laga med silikon eller flytande packning? Borde inte ge ifrån sig så mycket när det härdat men jag vet inte.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

AnnaD

• Hedemorahöns i Jämtland
    • Jämtland
    • Hedemorahöns
« Svar #4 skrivet: 30 jul-12 kl 13:23 »
Vi beställde reservedelar till vår saftmaja på bagenochkocken.se, kolla annars på hus-modern.se.

Lycka till!

LimJans

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 04 aug-12 kl 19:53 »
Borde gå att laga med silikon eller flytande packning? Borde inte ge ifrån sig så mycket när det härdat men jag vet inte.

Akvariesilikon är anpassat för att inte ge ifrån sig gifter, men hur det fungerar med het saft vet jag inte. Akvarievattnet är ju inte riktigt så hett ;)

Dea

« Svar #6 skrivet: 19 aug-12 kl 16:28 »
Coop forum här i stan har lite jäsgrejer b.la annat jäs-hink och går även köpa lösa gummiproppar till dessa. Det kanske skulle funka? Annars lämna den till någon som kan svetsa/löda på stumpen (ser ut att vara i aluminium)

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser