Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kala fläckar på ryggen  (läst 2600 gånger)

Beisla

• Västergötland
Kala fläckar på ryggen
« skrivet: 18 jul-12 kl 23:05 »
Kära getaägare! När man inte har en aning så vänder man sig hit, eller hur?

Så här är det, getterna har kala fläckar på ryggen. Ser ut som om de skubbat sig lite väl hårt mot träden så all päls är borta. Det är inga stora sår eller ruvor, bara några små knollror i huden på något ställe, lite som små knottbett. Annars är den alldeles slät och fin och håret har börjat växa ut på de fläckarna som blev kala först.

Idag borstade jag igenom dem noga för att se om jag missat ohyra typ lus eller loppa. Och för att få bort lös vinterpäls om det fanns någon sån som låg och kliade. Men det syntes ingenting. Huden är så fin och de är mest vita så jag tycker att jag borde sett några små kryp på dem så noga som jag vek upp päls överallt på dem.
Frågan är om löss och sådana kryp gömmer sig på några favoritställen? Borstade inte i ansikte och mitt under magen, de var för kittliga och stojiga där. Kan jag ha missat ohyra då?

Jag har kollat runt på tavlan här och tror jag kan utesluta skabb iaf, de kliar sig ingenting på flera timmar nu när jag hållt koll på dem. Inget mer än det där vanliga med något snabbt tag med hornen nån gång emellanåt.

Har ingen större lust att behandla dem mot löss med nåt  dyrt medel om de inte har det, så jag vill gärna se de små odjuren. När de har löss, hur frekvent kliar de sig då?

Kan det vara så enkelt som att de blivit mugg/knottbitna och kliat bort sin tunna sommarpäls väldigt lätt?
För mineralbrist kan tydligen yttra sig i håravfall, men hur i hela friden blir man säker på att det är rätt brist man åtgärdar? De har hage med gräs, örter, sly och gran i. Plus sina två olika salt och mineralbaljor. Kom förresten på att jag ska imorrn gå ut och kolla vilken balja det är de har. Så att det helt säkert är koppar i.

Häller för tillfället på dem av Prob-seriens antiklådolja med örter och tjära för säkerhets skull, om det kliar. Fast jag inte ser dem klia sig mer än vanligt, så har de ju fått kala fläckar på nåt sätt.

Är det någon av er mer erfarna som har nästa sak jag ska kolla förutom koppar i mineralbaljan, så hojta gärna till!  :)
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Sussilo

• Gäst
SV: Kala fläckar på ryggen
« Svar #1 skrivet: 19 jul-12 kl 09:09 »
Du har full koll på dina getter och jag tror inte du har missat något :). Jag skulle tippa på att det handlar om knott och mygg. Getter är ju intensiva djur och när de t.ex. skrubbar sig mot något går de verkligen in för det. Då kan det lätt bli några kala fläckar i den tunna sommarpälsen. Jag skulle också kolla mineralerna för koppar, zink, selen och vit E.

Beisla

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 jul-12 kl 10:14 »
Skönt att höra att jag verkar ha koll! Även om det absolut inte känns så...

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 jul-12 kl 11:19 »
Skönt att höra att jag verkar ha koll! Även om det absolut inte känns så...

;D Så tror jag det känns för de ansvarsfulla!

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 jul-12 kl 19:14 »
Jag skulle också tippa på insektsbett av vad du beskriver.
När en av killingarna jag köpte kom hit med löss så kliade hon sig konstant. Så fort hon stod stilla så var hon upptagen med att putsa pälsen nånstans. Och lössen kröp mest omkring på huvudet och halsen, bak mot manken., inte så mycket på resten av kroppen.

Men jag kan berätta också att en av mina (vita) getter har fått mycket problem med pälsen i år. Hon tappade päls fläckvis, först öronen, men nu har hon börjat tappa päls på halsen och det har blivit tunnare över ryggen. Hon har känslig hud och den har blivit ännu känsligare i år, så jag tror det är pga solen, att hon har blivit solbränd och fått nåt slags soleksem. Nu får hon i allafall gå med täcke på sig, och trivs mycket bättre :)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #5 skrivet: 19 jul-12 kl 19:17 »
Min erfarenhet säger att det kan vara knott, mygg, bremsar eller hjortflugor - en bevingad lus.  Sällan bara en av dessa, de är som alla problem - gillar sällskap av likasinnade.   Utöver D-vitamin, E-vitamin med Selen, Koppar och Zink vill jag tipsa om Foderjäst som är både gott och nyttigt.  Det är svårt med insekter som suger blod, både Flusa och Flytrix har jag prövat med framgång, men man behöver då  behandla var 4:de vecka för att få effekt.  Vitlök, färsk och krossad, kan man också pröva, men det går åt rätt mycket, och tillvänjningen för vommen behöver ske sakta! Men getterna brukar tycka om det!
Tvätta såren, om de finns, med  blauspray så håller flugorna sig på avstånd.
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Beisla

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 20 jul-12 kl 11:11 »
Tack för responsen! Ni tror det som jag trodde, det gör att jag vågar lita lite mer på min magkänsla. 
Tack för tipsen oxå. Ska åka ner till Granngården nu och köpa det som föreslagits.

//Jessica

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 3 användare
Nataks, Suzanne Svensson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser