Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  minigrisar som markberedare?  (läst 6095 gånger)

hannaåsamuel

minigrisar som markberedare?
« skrivet: 02 dec-06 kl 19:47 »
Hej!
Är det någon som har haft minigrisar som markberedare? Fungerar det bra, hur mycket klarar de att böka?
Vilka sorter är lämpade, hur stora blir de, hur mycket äter de, hur många kultingar får de? Vi har hur mycket frågor som helst, har du/ ni träffat på andra problem, vad ska man tänka på, var får man tag i dem???

Tilläggas bör kanske att vi har under två somrar haft två "vanliga" grisar, som vi slaktat till hösten, men tycker de är lite svårhanterliga, särskillt då vi inte behöver så mycket kött.
Hanna och Samuel

Sia

• Dalarna
Re:minigrisar som markberedare?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-06 kl 20:45 »
Själv tycker jag att stora vanliga grisar är mycket trevligare sällskapsdjur än minigrisar, men jag har nästan bara träffat ouppfostrade minigrisar, dom har nog sin charm dom med :)  (dom uppfostrade alltså!!)
Vad är det med dom stora grisarna som ni tycker är svårhanterligt?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

heenrik

« Svar #2 skrivet: 03 dec-06 kl 22:27 »
men man brukar väl inte äta minigrisar?  är det inte mest fett på dom?

Mvh henrik

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 03 dec-06 kl 23:05 »
Tycker minigris är besvärligare än vanlig gris mera envis.    :-X
« Senast ändrad: 03 dec-06 kl 23:05 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

vårlök

« Svar #4 skrivet: 05 dec-06 kl 10:02 »
Hejsan! Jag hade precis tänkt fråga om minigrisar och markberedning! Vi har inte så mycket mark, ca 4000m2, men odlar mycket och skulle vilja dela in odlingslandet i delar varav en bökas upp av grisar. Vanliga grisar känns för stora, dessutom äter vi inte kött, så vi vill inte slakta dem, bara ha dem som markberedare och sällskap. Ingen som provat?
Alternativare i startgroparna

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 jan-07 kl 09:12 »
Hej!
Att ha minigrisar som markberedare kan säkert fungera utmärkt. Men det gäller ju att man har en gris som gillar att böka! Min minigris bökar inte ens i gräsmattan så han hade inte varit en särskilt bra markberedare.
Heenrik - man kan äta minigrisar, om man vill, men om den är välskött så är den inte fet och då är det inte mycket kött att äta. Jag skulle dock ha lika svårt att äta en minigris som en hund (tankefel kanske...)
Vårlök - vanliga grisar kan man väl också ha som sällskap, man måste ju inte slakta dem bara för att de är av den större varianten. Linderödarna är ju dessutom väldigt vackra att titta på!
Hälsningar
Anna

Skojarbråten

« Svar #6 skrivet: 17 jan-07 kl 10:41 »

Heenrik - man kan äta minigrisar, om man vill, men om den är välskött så är den inte fet och då är det inte mycket kött att äta.

He he.... Påstår du att det finns feta minigrisar? ;)
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Sia

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 17 jan-07 kl 11:19 »
Så där såg Hilda ut när hon var högdräktig!! ;D
det kom massa små söta kultingar ur magen.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Skojarbråten

« Svar #8 skrivet: 17 jan-07 kl 11:28 »
Så där såg Hilda ut när hon var högdräktig!! ;D
det kom massa små söta kultingar ur magen.

*garv* "Mini"-grisen Steve är inte dräktig, och det är utom allt tvivel... Men han blev så där när han gick lös i somras. Å andra sidan behövde jag inte klippa gräset så ofta. :)

Nu när det inte finns gräs att äta sysselsätter han sig med markberedning på nämnda gräsmatta. Det blir så fint, så fint... *suckar uppgivet*

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 jan-07 kl 11:45 »
 ;D Du har verkligen hittat en bra gris som sköter markberedningen.
Anna

Skojarbråten

« Svar #10 skrivet: 17 jan-07 kl 11:51 »
;D Du har verkligen hittat en bra gris som sköter markberedningen.
Anna

Jo, jag menar det! För vad ska jag med en gräsmatta till? Har försökt stängsla in honom med eltråd för en bantningskur, men han sprang med ett ilsket tjut rätt igenom och beträder numera aldrig den delen av tomten längre... Var det någon som nämnde ouppfostrade envisa grisar?

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 jan-07 kl 11:53 »
Hahahah, de är så smarta! Chico går på elstängslet en gång varje vår - sedan låter han bli det och vi kan stänga av strömmen. Som Steve att springa igenom har han inte testat... än...

Skojarbråten

« Svar #12 skrivet: 17 jan-07 kl 11:59 »
Jag får göra ett nytt försök i vår, eftersom jag faktiskt har delar av tomten han ska få "bereda". Och nu när det är lite hårt i marken kan han inte förstöra så mycket. Tänkte att han ska få jämna ut den gamla gödselstacken/jordhögen, det borde han klara med lite ström omkring sig...

Sedan kan det ju vara skönt att kunna sitta ute och mumsa på den grillade fläskkotletten utan att ha en 70-kilos kannibal i knät...  ;D

hannaåsamuel

« Svar #13 skrivet: 25 jan-07 kl 11:24 »
Anledningen till att vi funderade på minigris var bl.a. att vi funderade över det vettiga i att mata upp två stora vanliga grisar(de behöver väldigt mycket mat på en säsong) vars kött vi inte är så jätteförtjusta i(godare med lamm, två stora grisar=mycket omständig slakt) och som bökar mycket mer i vår mycket lättbökade jord än vad som egentligen behövs(skulle vilja ha mycket större ytor än vad vi vill ha uppbökade/rensade från rotogräs)
Ett par minigrisar kanske mer skulle kunna leva på det som finns i backen om de är så lättfödda att de lätt blir överfeta eller? De skulle dessutom kunna gå att hålla över vintern till en rimlig foderkostnad vilket inte skulle vara fallet med "vanliga"? Grisen som blev överfet av fri tillgång på bete(?) åt den inget mer? Hur mycket äter en minigris per dag i kg om den inte hittar ngt själv? tacksam för svar!

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 jan-07 kl 16:54 »
Hej!
Min minigris väger ca 30-35 kg och han äter 4 dl minigrisfoder varje dag plus allt godis (brödbitar, äpplebitar, havrefras etc) som han får som belöning för nästan allt han gör  :) . Men när han flyttar ut måste jag öka dosen så han får lite mer hull, för nu är han smal och fin.
Tjing
Anna
« Senast ändrad: 25 jan-07 kl 16:54 av AnnaPanna »

Sommartorparn

« Svar #15 skrivet: 25 jan-07 kl 21:46 »
En bekant till mig berättade att hennes pappa hade fått en minigris av kompisarna att ha i lägenheten. Men efter ett tag märkte han att minigrisen blev maxistor. I alla fall blev lägenheten också ordentligt uppbökad. Hyresvärden blev säkert jättelycklig...

Sia

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 29 jan-07 kl 13:21 »
Jo, jag menar det! För vad ska jag med en gräsmatta till?

Bara att sätta potatis!

Den senaste bilden på grisen var ju jättefin! så smala och smäckra ska dom vara  :)

Hannaåsamuel: Nackdelen med minigrisar är att dom gräver inte lika djupt som stora grisar, MEN dom smaskar nog i sig alla ogräsfrön och det finns trädgårdsexperter som påstår att man inte behöver gräva landen alls (bla. Nils Åkerstedt) så det är nog inge problem.

hannaåsamuel

« Svar #17 skrivet: 30 jan-07 kl 19:53 »
Vårt största problem är  kirskålen, som två stora grisar lyckats ta dö på men nu kommit tillbaks (om än inte i så stor utsträckning)

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #18 skrivet: 10 jun-07 kl 12:50 »
Är det bara kirskålen som är problemet så kan minigrisar vara lösningen, men de behöver även "riktig" grismat för att må bra.
Vi har hela gården full med kirskål, men inte en enda i grishagarna. ;D
Minigrisar älskar kirskål!

De kostar inte så mycket att fodra och hålla på vintern heller och personligen tycker jag att de är underbara djur. Vi har 13 st och alla har sina personligheter och egenheter. ;)

Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser