Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pyttesmå hönshus?  (läst 4309 gånger)

Praefatio

• Västergötland
Pyttesmå hönshus?
« skrivet: 16 jul-12 kl 20:51 »
Är höns-rookie men läser på mycket nu eftersom det blir flytt och höns nästa år. Blir i liten skala till en början, 4-5 höns och en tupp är tanken, och de ska vara frigående större delen av dagen. Har tittat runt på olika boendelösningar för hönsen och är just nu mest inne på att köpa någons gamla lekstuga eller dylikt och bygga om. Av en orelaterad händelse så stötte jag på konceptet pyttelitet hönshus, på http://www.zoosajten.se . Men, är inte alla modellerna där inne helt galet små? Kan man ha höns på det viset? Hur många höns kan bo i ett sånt hus?

Tuvesson

• Västmanland
SV: Pyttesmå hönshus?
« Svar #1 skrivet: 16 jul-12 kl 21:18 »
Jag tycker det är alldeles för litet, speciellt på vintern. Är de ens isolerade?
Mycket bättre med en lekstuga eller liknande.

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 jul-12 kl 21:21 »
Gillar med lekstugor..!!! ;D

Praefatio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 jul-12 kl 21:26 »
De lär inte vara isolerade. Dock så brukar ju många djur kunna alstra egen värme för att värma upp små ytor, antar att det är samma för höns, men det förändrar ju inte att det är för trångt. Drar mig dock till minnes nu att jag såg ett program där en engelsk lantkarl visade liknande hönshus och rekommenderade det till 5-6 fjäderfä men jag tycker att det verkar jättekonstigt. De är jättesöta och sådär, men... ja.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 17 jul-12 kl 07:28 »
De som säljs färdiga brukar vara av undermålig kvalitet, men man kan bygga sådana själv, som är utmärkta. Till sommarhus då, där man vill kunna flytta både huset och utegården efterhand som de betar. Funkar också utmärkt till ruvande hönor och små kycklingar, som man vill skydda mot rovdjur.

Lagom många djur per ytenhet värmer utrymmet, men är det alldeles för otätt och/eller tunt material, så håller de inte värmen. Tätar man för mycket blir det istället kondens och otrevligt mycket fukt. Så även om höns klarar sig med en ganska enkel byggnad, så är de där minihusen för dåliga på vintern, är min åsikt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #5 skrivet: 17 jul-12 kl 08:17 »

Lekstuga! - har du möjlighet så försök att få tag i en som har en rymlig ståhöjd.. risken finns att du vistas där en hel del själv  :D
Också med tanke på vintern så kan det vara bra med plats att sträcka på benen när hönsen inte vill gå ut..
När jag berättade för min syster (I England) att vi skulle skaffa höns så visade det sig att det var på ropet där borta (hörde igår att en halv miljon har nu höns i trädgården!)
och då skulle man ha (enligt henne) ett 'eglu' - som visade sig vara en färggrann plastkonstruktion.. första riktigt snö så är DEN borta!
Jag var också inne på att köpa ett förråd som flindra visar men av ekonomiska skäl så blev det en lekstuga - jag satte dit ett stort fönster och putsade till lite, fungerar perfekt.
« Senast ändrad: 17 jul-12 kl 08:24 av Kelpie »
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jul-12 kl 10:03 »
Av en orelaterad händelse så stötte jag på konceptet pyttelitet hönshus, på http://www.zoosajten.se . Men, är inte alla modellerna där inne helt galet små? Kan man ha höns på det viset? Hur många höns kan bo i ett sånt hus?

Inga höns! ;D Alla "hönshus" på den där sajten måste byggas om mer eller mindre för att bli uppfylla kraven i L100. Iofs inga stora ombyggnationer, men då kan är det ju bättre att utgå ifrån en lekstuga eller liten bod när man ändå håller på.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 17 jul-12 kl 10:18 »
Vilken skit!
Är höns-rookie men läser på mycket nu eftersom det blir flytt och höns nästa år. Blir i liten skala till en början, 4-5 höns och en tupp är tanken, och de ska vara frigående större delen av dagen. Har tittat runt på olika boendelösningar för hönsen och är just nu mest inne på att köpa någons gamla lekstuga eller dylikt och bygga om. Av en orelaterad händelse så stötte jag på konceptet pyttelitet hönshus, på http://www.zoosajten.se . Men, är inte alla modellerna där inne helt galet små? Kan man ha höns på det viset? Hur många höns kan bo i ett sånt hus?

Inte värt 300 spänn. Tvivlar på det får säljas som hönshus eller boende för något djur.

4-5 höns *fnissar hejdlöst* De blir fler innan du vet ordet av! Du kommer att hitta den ena hönan efter den andra du bara MÅSTE ha. Efter några år (högst) fattar du det inte är hållbart samt att det fungerar bäst om du köper TVÅ ÅT GÅNGEN.  ;D ;D ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #8 skrivet: 17 jul-12 kl 10:22 »
Jag undrar om inte tanken med det däringa minihusen är just att du ska kunna ha höns (dvärg höns) i din villa trädgård under sommaren, trendigt och bra. Vad du sen gör till vintern det struntar nog säljaren/tillverkaren i.

För min egen del så duger de till det som ieenilorac skrev och som avelsburar för att hålla grupperna separerade under säsong.

Man kan ju hoppas att de hamnar på blocket i höst för en billig penning, då ska jag passa på att köpa  ;D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #9 skrivet: 18 jul-12 kl 06:49 »
4-5 höns ;D Så tänkte jag med när jag skaffade höns förra året i juli. Jag hade ett isolerat hönshus men där blir det fullt i vinter=20 st. Plus att barnens lekstuga nu är uppgraderad till hönshus med plats för ett gäng till  ;)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 18 jul-12 kl 08:01 »
Citera
Annars gör Lucky Hundkoja även hönshus som är vinterbonade och klara:
http://www.lucky-hundkoja.se/35311012

Ja DET var ju lite bättre grejer! Papptak, isolering och skapligt material för övrigt.  Men 8-10 höns på 110x120. Jo det finns ju små höns också. 6-7 normalstora höns per kvadratmeter gäller lite större ytor, på små ytor som detta får man räkna ner till hälften. Jag såg ingen ventilation men den kanske finns.

Praefatio

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 jul-12 kl 12:17 »
Tack för alla svar! Ah, Det skulle såklart kunna vara så att de är till för de som vill ha "sommarhöns" i villa, för mig så är det ett så märkligt fenomen att ha sommardjur att det inte slog mig att det kunde vara så. Nej, det får allt bli något slags lekstuga, eller rättare sagt, karln kommer att vilja bygga något i den stilen. Färdiga moduler är superkäcka men ganska dyra och med en man som är snickare så verkar det onödigt att köpa klart.

Ni säger alltså att det kommer bli fler höns till slut? Hähä, heeeelt okej för min del, säg inget till karln bara  ;D

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #12 skrivet: 18 jul-12 kl 12:58 »
Ni säger alltså att det kommer bli fler höns till slut? Hähä, heeeelt okej för min del, säg inget till karln bara  ;D

;D

Se till att han bygger liiiiiiiite större än vad han tänkt  ;)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #13 skrivet: 18 jul-12 kl 13:08 »
;D

Se till att han bygger liiiiiiiite större än vad han tänkt  ;)

Ja man ska ju ha MYYYYYYYYCKE grejer till höns och BILLIGARE / kvadratmeter när man ändå bygger.

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 3 användare
pow, Be, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser