Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagens julstök  (läst 14928 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Dagens julstök
« Svar #60 skrivet: 16 dec-06 kl 10:45 »
Idag skulle det ha julstökats eftersom det är sista helgen före jul, och dagsljus är en bristvara så här års. Istället sitter jag helt oplanerat och ofrivilligt på jobbet. Grr.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #61 skrivet: 16 dec-06 kl 12:26 »
Jag gillar matlagningsbiten men har noll intresse för julgardiner.

Igår fick jag några lediga timmar så jag smet in till stan (Alingsås) och köpte de sista julklapparna  :D Stod faktiskt på Hemtex och funderade på om jag skulle köpa julgardiner - men de var så fula så jag struntade i det. Har nog inte den rätta känslan för sådana. Dessutom var de antagligen vävda/sydda av underbetalda tjejer i nån slavfabrik i Långtbortistan  ::)

Gryning

• Mirandas have
« Svar #62 skrivet: 16 dec-06 kl 14:21 »
Så istället för att hålla på och pynta och sånt ska jag nu mala vete till julbröd och mandel till mandelmusslorna. Ju mer mandel i musslorna desto godare.  :)
Man & barn fixar gran, och det gör de så bra utan min inblandning.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #63 skrivet: 16 dec-06 kl 16:23 »
Jag är ingen riktig julstökare... men idag har tvättmaskinen fått sin årliga genomgång. Luddfiltret är fritt från ludd och tvättmedelsfacket rent från beläggningar. Nu går en 90-graderstvätt med citronsyra och vatten. Själva maskinen skiner vitare än den snö som borde legat på marken och jag känner mej helnöjd :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #64 skrivet: 17 dec-06 kl 17:28 »
Tog in en liten gran till barnens rum och de pyntade den hejvilt! Kökspysslandet fortsätter: mandelformar, knäck och mandelmassebollar som ska doppas i smält choklad när nån gitter ställa sig vid spisen igen  ;)

Som vanligt säger vi att vi inte ska ha så mycket godis och kakor i jul och som vanligt kommer vi att föräta oss på godsaker i år igen  ::)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #65 skrivet: 17 dec-06 kl 18:28 »
Talle! Har hämtats in idag, ligger utanför dörren. Väntar på att få komma in, sättas i höganäskrus och dekoreras med silveränglar och polkagrisar.
Höns, stickning och pelargoner

Gryning

• Mirandas have
« Svar #66 skrivet: 17 dec-06 kl 18:29 »
Jag fick ihop degen till mandelmusslorna... får väl börja smörja formar nu.
dottern inflikade ett knäck-kok ...

Marieberg

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 18 dec-06 kl 22:25 »

En tragisk händelse har drabbat mig i år.
Den enda sanna jul-CD:n som kan få mig i julstämning sedan nästan 20 år (För 20 år sedan hade jag den som vinyl) är Folk & Rackares "stjärnhästen" och denna CD verkar nu vara försvunnen!

Ajajaj!

Abruzzo

« Svar #68 skrivet: 18 dec-06 kl 23:39 »
Dagens julstök har bestått i att jag och min man har gjort två olika sorters korv.Västgötakorv och leverkorv.Vi smakade av leverkorven till middag, underbart god ungsstekt med potatismos och lingon!

Marieberg

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 20 dec-06 kl 14:57 »

Kan någon vänlig själ berätta var jag kan få tag i agar-agar?

I en vanlig livsmedelsbutik? På apoteket?

Här ska tillverkas sockerbomber:

GODISMARMELAD
Tid: 2 tim + blötläggning

Ingredienser:
1 kg strösocker
1 liter vatten
3 dl äppelmos
25 g agar-agar
10 ml fruktessens
1 tsk citronsyra
några droppar livsmedelsfärg

Blötlägg agar-agar i vattnet ca 10 timmar. Koka massan under omrörning en timme. Tillsätt sockret och låt koka ytterligare 45 minuter.

Då massan svalnat något tillsätt äppelmos, fruktessens, citronsyra samt livsmedelsfärg.

Häll marmeladmassan i en långpanna. När den har stelnat skär man marmeladen i bitar och vänder dem i socker.

Ulf Liljeblad tipsar om en sillinläggning med tre olika slags peppar.

Det blir en ganska söt inläggning om man tar den större mängden socker. Ta annars den mindre mängden!
« Senast ändrad: 20 dec-06 kl 15:00 av Ior »

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #70 skrivet: 20 dec-06 kl 15:41 »
Det brukar visst finnas i butiker med asiatisk mat. Men jag har inte kollat själv.
« Senast ändrad: 20 dec-06 kl 15:42 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Eulalia

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 20 dec-06 kl 16:09 »
ev. hälsokosten..

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #72 skrivet: 20 dec-06 kl 16:22 »
du kan köpa agar-gar på apoteket mvhpraline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Marieberg

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 21 dec-06 kl 12:10 »

Hej igen!

Tack för tipsen om agar-agar! Enligt mina små eftersökningar finns denna vara inte i apotekets sortiment, och på vår hälsokostbod finns den som beställningsvara. Det blir alltså inga sockerbomber före jul...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 21 dec-06 kl 12:40 »
För mycket länge sedan jobbade jag på Glace-Bolaget i Flen. Om dimmiga kunskaper är något att gå efter har agar-agar ungefär samma användningsområde som vanligt gelatin (förtjockningsmedel, stabilisator). Skulle gelatin kunna fungera?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #75 skrivet: 21 dec-06 kl 13:00 »
Jo, det stämmer. Agar-agar är ett sjögräs, om jag minns rätt. Är man vegan kan man använda det istället för gelatin - då borde det ju funka lika bra "åt andra hållet".
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Marieberg

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 21 dec-06 kl 13:40 »
Jo tack, jag har haft funderingar åt gelatin-hållet.
Jag äter gelatin emellanåt eftersom jag äter gelégodis & dyl, men att göra godis själv av gelatin känns lite motigt för en vegetarian.
Vi får se. Kanske övervinner jag tvivel-känslan.

Dessutom tror jag att receptet måste modifieras lite om jag använder gelatin. Gelatin får inte upphettas över 80 grader Celsius, om jag inte minns fel.
Det bör alltså tillsättas efter kokning.
« Senast ändrad: 21 dec-06 kl 13:47 av Ior »

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 21 dec-06 kl 14:46 »
idag har det diskats,storhandlats mat,dammsugats,lagts upp frukt i skålar på borden och ställt fram tomtar :D men visst fattas det nåt!
SNÖN!!!!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #78 skrivet: 21 dec-06 kl 14:55 »
Apropå agar-agar så används det mycket inom mikrobiologin för plattor man odlar bakterier på. Fördelarna är att det behöver mera värme för att smälta, men stelnar inte förrän vid en lägre temperatur. Dessutom tål det sterilisering vid 120 grader. Vissa bakterier bryter ner gelatin, så det är inte användbart.

Edgar, som i vanlig ordning är OT

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #79 skrivet: 21 dec-06 kl 18:14 »
Åttaåringen gjorde chokladkola, jag stekte köttbullar till julbordet. Hade köpt sill som jag trodde var färdigurvattnad och klar att lägga in. Den visade sig vara ettersalt, så det blir ingen sill förrän i morgon. Lite i sista minuten, men det får bli som det blir... ::)

Och så har vi varit i affären och handlat mat för en ofattbar massa pengar  :P Försöker intala mig att det ska räcka en bra bit in i nästa vecka. Någon svinlever fanns inte, så det blir ingen leverpastej  :'(

Nu återstår bara att städa (igen!), fixa det sista pyntet, ta in julgranen och klä den, lägga in sill, göra sillsallad (min farmormors recept och ett absolut måste!!), fixa julkrubban... På lördag kväll ska jag sätta mig med en mugg glögg, mysa med sambon och bara njuta av att allt är klart och att det varit ovanligt stressfritt i år  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 3 användare
Carrla, Berberis, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser