Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blivande kycklingproblem ??????  (läst 1111 gånger)

mirakelgården

• Östergötland
Blivande kycklingproblem ??????
« skrivet: 16 jul-12 kl 08:13 »
Hej :)

Vi väntar hmmm...fjärde eller femte kullen av kycklingar på vår lilla gård,
det eventuella problemet är att hönan ruvar på sju ägg nästan längst ner i en 10 liters plåthink.

Undrar vad som händer om inte alla kycklingar kläcks på samma dag, ibland kan det ju vara 4-5 dagar från första till sista, vad händer då med dom första som knappt inte kan röra sig och kan inte komma ut o äta.

Ska jag flytta på höna o ägg nu eller senare??

Kläckning beräknas om 10-12 dagar.

Tack för svar 8)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Blivande kycklingproblem ??????
« Svar #1 skrivet: 16 jul-12 kl 08:42 »
Hej :)

Vi väntar hmmm...fjärde eller femte kullen av kycklingar på vår lilla gård,
det eventuella problemet är att hönan ruvar på sju ägg nästan längst ner i en 10 liters plåthink.

Undrar vad som händer om inte alla kycklingar kläcks på samma dag, ibland kan det ju vara 4-5 dagar från första till sista, vad händer då med dom första som knappt inte kan röra sig och kan inte komma ut o äta.

Ska jag flytta på höna o ägg nu eller senare??

Jag skulle flytta på hönan nu. Eller så kan du lägga hinken på sidan, stöttar sidorna så den inte vaggar fram och tillbaks, då kan hon ligga kvar  :)

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 jul-12 kl 10:52 »
Det är alltid riskabelt att flytta på ruvhöns, det finns en risk, att de då struntar i att fortsätta ruva..Hon valde en rätt bra plats, det är ju iallafall ingen risk, att kycklingarna kan ramla ur och skada sig.. ;D Men jag förstår problemmet..Ett förslag är att låta henne ligga kvar och inte lägga sig i, och låta henne kläcka kycklingarna på den plats hon valt..När de älsta kycklingarna är ett par dagar, vill hon nog inte ruva längre och vill nog ur hinken med de små, de ägg som är kvar struntar hon nog i då..Om du har en kläckmaskin, eller någon du känner har en, så ta bara äggen som är kvar och lägg dom i maskin, när de har kläcks ger du hönan kycklingarna..Hur stor är hinken? och hur stor är hönan? finns det någon plats till att ställa ner vatten och mat?.Du har ingen annan ruvhöna som kan få de ägg, hon inte kommer att ligga kvar på??.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-12 kl 10:59 »
Jag hade lagt hinken på sned så det blir mer plats så flyttar hon på sig själv om hon vill......

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser