Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka vinbär i frukt & svamptork  (läst 41080 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Torka vinbär i frukt & svamptork
« skrivet: 16 jul-12 kl 07:49 »
Tänkte att jag skulle inviga min nya " torkmaskin" från Obh Nordica... Sagt o gjort, hade plockat precis lagom  mycket svarta vinbär och preparerade torken enl instruktioner...
Ett liiitet problem bara !  Har nu kört den i 12 TIMMAR utan att allt är  torrt!  Mer än hälften är fortfarande intakta och " färska"  :o  har flyttat om gallrena men dethjälper inte  :(
Vad är det för skitmaskin jag har köpt ? 
Stängde av den. Å nu står allt o blir förstört, eller ? 
Nån som kan hjälpa mig ? 

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Torka vinbär i frukt & svamptork
« Svar #1 skrivet: 16 jul-12 kl 08:21 »
Jag tror det är svårt att torka vinbär hela. Prova att snitta dem eller halvera dem först så borde det gå bättre.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 jul-12 kl 08:23 »
Svarta eller röda, tror att svarta tar lite tid. Jag har torkat smultron och blåbär i min obh nordica, det tar tid. Ofta minst 24 timmar ibland mer.

Marielle

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 jul-12 kl 08:37 »
OJ !! 24 timmar ???   Det låter inte särskilt ekonomiskt.... Undrar hur mkt el den drar  ::)
Gubben började knorra redan efter 8 timmar, å jag hävdade att det var billigare än att ha  ugnen igång  :-\. Det betyder att de ungefärliga torktiderna i bruksanvisningen inte alls stämmer mao.
Törs man verkligen låtaden stå igång så många timmar utan avbrott?

Comarum

• Skogseremit
    • Dalarna
« Svar #4 skrivet: 16 jul-12 kl 09:30 »
Har inte provat att torka vinbär, men däremot blåbär och lingon. Blåbär går bra att bara lägga på ett galler och sedan torka i lite lagom värme (i mitt fall över vedspisen eller vedkaminen). De torkar och skrumpnar ihop och blir som små blåsvarta russin.

Lingon däremot går inte att torka hela. De har för tjockt skal och blir som små kladdiga spända ballonger i värmen. Så lingonen har jag mosat och lagt på en vanlig slät plåt. Lingonsmeten är ju för saftig för att direkt läggas på ett galler. När hela kakan har torkat till lite brukar jag dela den i mindre bitar och sedan lägga dessa på ett galler och fortsätta torkningen. Kanske går det bra att göra på liknande sätt med vinbären.

Just idag här på morgonen har jag skivat lite jordgubbar och lagt på ett galler som jag ställt på ett plåtställ över kaminen. Kommer att bli jättegoda jordgubbschips!

Träd, stjärnor och stenar.

Nils i torpet

• Halland
« Svar #5 skrivet: 16 jul-12 kl 09:56 »
OJ !! 24 timmar ???   Det låter inte särskilt ekonomiskt.... Undrar hur mkt el den drar  ::)
Gubben började knorra redan efter 8 timmar, å jag hävdade att det var billigare än att ha  ugnen igång  :-\. Det betyder att de ungefärliga torktiderna i bruksanvisningen inte alls stämmer mao.
Törs man verkligen låtaden stå igång så många timmar utan avbrott?

Kollade OBH nordicas hemsida och torkens effekt ligger på 240w så på 24 timmar drar den 5,76 kwh så beroende på vad du har för elavtal så skulle jag gissa att det kostar mellan 4-7kr.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 16 jul-12 kl 10:20 »
Har inte provat att torka vinbär, men däremot blåbär och lingon. Blåbär går bra att bara lägga på ett galler och sedan torka i lite lagom värme (i mitt fall över vedspisen eller vedkaminen). De torkar och skrumpnar ihop och blir som små blåsvarta russin.

Jag har torkat vinbär på samma sätt, på ett nät över braskaminen och med en handduk som flugskydd. Det tar några dagar, men blir väldigt bra.

En annan variant, om det är soligt, är att ställa en torkolla i bilen. Där blir det ju väldigt varmt. Ett fönster en aning nedvevat kan behövas.

JFOT

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 17 jul-12 kl 12:43 »
Torktiden beror på hur blöta bären är och i år gissar jag att de flesta bären håller en lite högre vattenhalt än normalt. En viktig sak med torken är att ställa in spjället rätt i början då det gör ganska stor skillnad på torktiden.
Ett bonustips är att om man ska torka jordgubbar är det mycket enklare att få loss dem från gallren om man klyftar jordgubbarna och ställer utsidan mot gallren istället för att skiva dem i tunna skivor vilka kan bli svåra att få loss.

Marielle

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 17 jul-12 kl 14:36 »
Hade jag ägt en kamin eller vedspis skulle jag inte behöva köra  med torkmaskinen.... :P
Nu har jag tyvärr inte det... Å ugnen på glänt fungerar inte heller då vi har både djur och småbarn som skulle fingra på spisen...
Så jag är hänvisad till torkmaskinen  :-\
Bären tog drygt 24 timmar att torka och det fastnade rejält i gallrena eftersom jag hade snittat bären. Inte kul att få rent ! Jajaa jag ska testa lite annan frukt å se om det blir bättre  ;D

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #9 skrivet: 20 jul-12 kl 15:28 »
Torkningen är beroende av luftcirkulationen mycket mer än av värme, det är bra att tänka på. Mer vind än värme alltså. Men det är svårt att torka sådant som har sega skal. Man kan göra en kaka istället genom att mosa bären och kanske i med något mer som man tycker om (honung tex...) och sedan smeta ut det i tunna strängar på ett bakplåtspapper som förvaras på ett vindigt ställe, det kan bli mycket gott.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #10 skrivet: 20 jul-12 kl 18:39 »
hej,

nu får ni en tips jagbör hålla för mig själv.....

pressa bären först så du får ut så mycket saft som möjligt.

sätt de relativt torra skalen i ett mättad socker lösning (tillsätt gärna honung här för smakens skull)  och lät dra över natten.

sila genom saftduken och pressa ut sockerlösningen.

torka skalen i maskinen.... nu får ni russin ( det blir lite klibbig)

det första saften är en råsaft och är gott osötad

sockerlösningen kan man med fördel använder till saft.

lycka till

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
« Svar #11 skrivet: 20 jul-12 kl 19:19 »
Lingon har jag torka med gott resultat i svamptork, men det tog nog 48 timmar. Jag torkade bären hela.
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

Marielle

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 20 jul-12 kl 23:12 »
Nja, något socker eller liknande tillsatser blir det inte.... Jag torkar bär mm enbart för att ge mina höns i vinter... :P

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #13 skrivet: 21 jul-12 kl 09:00 »
Till människor tror jag på Jonathans förslag, jag glömde ju det där med att man skulle ta vara på saften till annat när jag skrev mitt :-[. Men till höns... Jag vet inte... Känns lite för mycket att låta en tork gå 48 timmar även om man är väldigt mån om sina höns...

Marielle

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 21 jul-12 kl 09:16 »
Till människor tror jag på Jonathans förslag, jag glömde ju det där med att man skulle ta vara på saften till annat när jag skrev mitt :-[. Men till höns... Jag vet inte... Känns lite för mycket att låta en tork gå 48 timmar även om man är väldigt mån om sina höns...

Jo, jag tyckte det var mkt med 24 timmar... Speciellt med tanke på hur lite bär det blir på en torkning  ::)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #15 skrivet: 22 jul-12 kl 11:28 »
man kan alltid torka rönnbär istället... de är mycket nyttiga för djuren och lätt att torka... bara att hänga upp klaserna

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Marielle

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 22 jul-12 kl 11:51 »
man kan alltid torka rönnbär istället... de är mycket nyttiga för djuren och lätt att torka... bara att hänga upp klaserna

mvh

JOnathan

Tackför tipset !  Jag hade tänkt lägga dem i torken annars....

Klommergömsbäcken

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 06 nov-12 kl 19:28 »
Hittade ämnet då jag sökte på obh nordica på google, ser att det har ett halvår på nacken men jag hittar inga ordenliga bilder som kan ge mig svar på det jag undrar kring denna apparat och hoppas att jag kan få det här :)

Min fundering är hur torkollorna ser ut? Är det stora "glipor" i dom eller hur funkar det...

Anledningen till att jag frågar är att mamma önskat sig en torkmaskin och jag tycker mig ha försökt använda obh nordicas tork för ca 5 år sen för att torka nypon med halvdåligt resultat då de där rackarns nyponen bara ramlade ner från "sina" ollor för att det var för stora "hål" i ollorna.

Jag tänker att en del kan ha utvecklats på 5 år så det kanske inte stämmer längre, du skrev ju först att du torkat (försökt) vinbär i den och då känns det ju spontant inte som att det borde vara speciellt stora hål eftersom du då skulle ha haft problem med att bären rullade av sina torkollor.

Skulle det gå att torka typ blåbär i en obh nordica?

Tacksam för svar! :)
Tag vara på ditt liv, akta det väl,
för nu är din stund på jorden.
- Vilhelm Moberg

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #18 skrivet: 06 nov-12 kl 19:39 »
ett tips jag läste i en bok jag har om att torka mat är att doppa bären snabbt i kokande vatten, särskilt om dom har vax eftersom vax är ju till för att förhindra uttorkning.
ett annat tips var att sticka hål på dom eller dela dom.
i den boken skriver dom också att man helst ska låta bären torka på vanliga ollor ett/ett par dygn innan och inte börja på för hög temperatur för då börjar dom koka.

enligt boken torkar vinbär på 11 timmar i tork men då gissar jag att lufttorkning innan inte är medräknat

Marielle

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 08 nov-12 kl 11:18 »
Klart det går att torka blåbär i maskinen. Dock fick jag stå och picka små hål i vinbären för att de skulle torka.... Borde bli samma besvär med blåbär.  :-\
Tog som sagt 24 lååånga timmar för en full maskin, att torka vinbären !  Dessutom blev det himla kladdigt när man gjort hål på bären. Ingen höjdare att skrubba ren maskinen efteråt . Kanske kan man lägga typ bakplåtspapper eller hushållspapper under bären, mot gallren ?
Det avskräckte tyvärr mig att torka kladdiga saker i den iallafall ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser