Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur utrota brännässla?  (läst 8987 gånger)

hallstabonden

Hur utrota brännässla?
« skrivet: 14 jul-12 kl 23:36 »
Snart har nässlorna tagit över nära nog en halv hektar mark för mej.Hur skall man utrota detta ogräs??Har läst någonstans att man skall slå ner dom ofta...stämmer det?innan dom släpper frö.Har slagit detta område två gånger hitills nu i sommar,senast idag gick jag med röjaren i två timmar!!
Eller skall man utrota på kemisk väg?isåfall med vad?
mvh//hallstabonn

christelle

• Blekinge
SV: Hur utrota brännässla?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-12 kl 23:41 »
Slår man dem ofta och så kort som möjligt tynar de bort på en sommar men sen behöver man sätta något som tar plats annars kommer de tillbaka, potatis kanske vore en idé.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 14 jul-12 kl 23:41 »
Diesel biter väl på det mesta?  ;D Nej men Roundup torde väl funka om man ska gå den kemiska vägen. Annars hade jag satsat på att slå och om möjligt plöja :) Någon expert är jag dock inte utan det är mest spekulationer  ;)

hallstabonden

« Svar #3 skrivet: 14 jul-12 kl 23:44 »
Diesel biter väl på det mesta?  ;D Nej men Roundup torde väl funka om man ska gå den kemiska vägen. Annars hade jag satsat på att slå och om möjligt plöja :) Någon expert är jag dock inte utan det är mest spekulationer  ;)

Tänkte ev roundup,diesel funkar inte!!
Lade nytt gårdsgrus på gårn för 10 år sedan,Vattnade med strilkanna med diesel och spillolja.Jävlar vad det växer idag,Lade även markduk under innan grusning.Så diesel går bort,man har ju blivit liite förståndigare på 10år...

Jamillia

• Närke
    • Nässlegården
« Svar #4 skrivet: 14 jul-12 kl 23:51 »
Linderödsgrisar funkar jätte bra.
Vi hade 2 linderödsgrisar förra året som bökade bort alla bränneslor på ca 2000-3000 kvm under hösten.
Tyvärr så hann vi inte fixa nåt nytt där i år och brännesslorna började växa igen. Men om man är lite snabbare
än vi och planterar nåt annat så funkar det säkert bra. Iaf så fick vi mycket mindre brännesslor där i år.
www.nasslegarden.se
___________________________________________________________________________________________
Hundpassning på landet   -     Gotlandskaniner, Hedemora, Australorp

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #5 skrivet: 14 jul-12 kl 23:57 »
Är rädd att det enda är att snagga dom så kort som möjligt. eventuellt även försöka få bort de ytliga rötterna som lägger sig som ett hönsnät på eller strax under jordytan.
-Kan ni bränna bort dom så kan det vara värt ett försök. Tyvärr är ofta byggnader allt för nära.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #6 skrivet: 15 jul-12 kl 00:00 »
Linderödsgrisar funkar jätte bra.
Vi hade 2 linderödsgrisar förra året som bökade bort alla bränneslor på ca 2000-3000 kvm under hösten.
Tyvärr så hann vi inte fixa nåt nytt där i år och brännesslorna började växa igen. Men om man är lite snabbare
än vi och planterar nåt annat så funkar det säkert bra. Iaf så fick vi mycket mindre brännesslor där i år.
Japp kan ni låna några är det ju bra, under tiden dom sköter sitt jobb kan ni ju planera hur ni vill ha det och skaffa hem växter.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Tännlappen

• -
« Svar #7 skrivet: 19 jul-12 kl 01:11 »
Tänkte ev roundup,diesel funkar inte!!
Lade nytt gårdsgrus på gårn för 10 år sedan,Vattnade med strilkanna med diesel och spillolja.Jävlar vad det växer idag,Lade även markduk under innan grusning.Så diesel går bort,man har ju blivit liite förståndigare på 10år...
Som sign torbjörn säger..vid bilverkstäder växer det bra...verkar som oljan blir som gödsel...har du så mycket nässlor måste det vara näringsrikt..frågan är varför du ska ha bort nässlorna till var pris...kemiska medel kan ge dåligt samvete...ruelse dagen efter...själv rensat nässlor på ett ställe med en trekloig kultivator med gott resultat...men du har som sagt en större yta...

nordik

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 jul-12 kl 01:19 »
Roundup!

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 19 jul-12 kl 01:35 »
Roundup!
...Kanske fundera lite innan man sprutar gift,kanske ska man odla där sedan...den lättvindiga vägen är inte alltid den rätta vägen....kan vara klokt att goggla eller på annat sätt söka fakta och bilda sig en uppfattning innan..

," men det finns studier som visar att glyphosat i kontakt med nitrit, som finns naturligt i jorden, bildar något som kallas för nitrosaminer, vilka är kända för att orsaka cancer "

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #10 skrivet: 19 jul-12 kl 03:41 »
Har ni börjat klippa eller slå så var verkligen ihärdiga.
Själv lyckades jag istället förtäta och sprida eftersom jag bevisligen inte var ute många gånger nog  ::)
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

rävper

• Sambo och har5getter och7höns 1smålandsstövare.
    • Jämtland
« Svar #11 skrivet: 15 jul-14 kl 18:24 »
Själv har jag slagit nässlorna ,vår,sommar,höst och de växer bättre än någonsin.
Har hållt på i tre år nu och de jvlarna är manshöga >:(.
Nu blir det roundupp från granngården i Östersund närjag är där  inne.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 15 jul-14 kl 18:59 »
Har för mig jag hört att kalkoner är rätt duktig på att beta även färska nässlor

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 jul-14 kl 19:23 »
Själv har jag slagit nässlorna ,vår,sommar,höst och de växer bättre än någonsin.
Har hållt på i tre år nu och de jvlarna är manshöga >:(.
Nu blir det roundupp från granngården i Östersund närjag är där  inne.

Det är för sällan. Behövs varannan vecka typ, så gräs får fäste istället och kan bilda riktig svål.

Om de är i vägen vill säga, annars är det en prima resurs. För oss och nässelfjärilar.
« Senast ändrad: 15 jul-14 kl 19:28 av Pentti Linkola »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 15 jul-14 kl 19:39 »
Jag ställer inte upp på tanken att utrota brännässla, men här är lite tips hur man kan hantera den.

Nässlor växer mest där det är överskott på kväve. Åtgärda eventuellt kväveläckage från gödselstackar o dyl. Slå inte bara nässlorna utan för bort dem från växtplatsen och kompostera dem eller gör nässelvatten på dem eller använd dem som djurfoder. Då magras marken ut efterhand, så växer det nog mindre nässlor där efter ett tag.

Se även denna tråd:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=166581.0

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser