Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  behöver råd om elstängsel  (läst 7425 gånger)

henrietta70

• Skåne
behöver råd om elstängsel
« skrivet: 14 jul-12 kl 16:15 »
Vi ska sätta upp en bit eltråd mot grävling. Och har ingen lust att inskaffa en massa komponenter till detta utan vill använda så långt det går sånt vi har hemma.

Inhandlat är elaggregat.
Eltråd och isolatorer från Granngården.
Armeringsjärn till pinnar.

Till frågan:
Vad ska jag anävnda för matartråd från stallet till stängslet? Det är inte mer än max 50 m. "Stängslet" blir inte 100 meter långt ens.

Vi har hemma enkeltrådigt i dimensioner: 1,5 - 2,5 som vi använder till bilel kan man använda sig av den kanske? Eller måste det vara dubbelmantalt?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: behöver råd om elstängsel
« Svar #1 skrivet: 14 jul-12 kl 17:10 »
Vad ska jag anävnda för matartråd från stallet till stängslet?
Eltråden du köpt, feståss :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

henrietta70

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 jul-12 kl 17:49 »
Kan man stoppa den in i vattenslang t ex?
Vill ju inte gärna ha strömförande hängandes på sträckan mellan stall och "stängslet".... där springer vi fram och tillbaka titt som tätt - jordsgubbsland, trädgårdsland, gödselstacken och inte minst hönsen =O)

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 jul-12 kl 19:31 »
Kan man stoppa den in i vattenslang t ex?
Vill ju inte gärna ha strömförande hängandes på sträckan mellan stall och "stängslet".... där springer vi fram och tillbaka titt som tätt - jordsgubbsland, trädgårdsland, gödselstacken och inte minst hönsen =O)
Finns ju något som heter matar kabel använd sådan :)

henrietta70

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 jul-12 kl 21:34 »
Har ej sådant hemma - vill gärna använda saker som "skräpar" här - då detta inte är en permanent installation.

Pris på Granngården för 25 matarledning 220 kr - för 50 meter 470 kr.

Undrar alltså om inte det går att använda annat.

Det är ingen konst alls att köpa grejor - det är en konst att lyckas fixa det med sånt man redan har.

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 jul-12 kl 22:00 »
Har ej sådant hemma - vill gärna använda saker som "skräpar" här - då detta inte är en permanent installation.

Pris på Granngården för 25 matarledning 220 kr - för 50 meter 470 kr.

Undrar alltså om inte det går att använda annat.

Det är ingen konst alls att köpa grejor - det är en konst att lyckas fixa det med sånt man redan har.
Appsålut kruset  är att det är svårt att isolera blank tråd bara  så i bland kan snålheten bedra

henrietta70

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 jul-12 kl 22:06 »
ok - som jag frågade tidigare då - kan jag använda mig av 1,5 eller 2,5 kvadrats entrådigt som matarledning?

Eller måste det var dubbelisolerat så som mataledningen är?

Fast - förmodligen går det att få tag i dubbelisolerat på annat håll billigare. Eller om det nu heter dubbelmantlat...

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 14 jul-12 kl 22:09 »
Använd din bil tråd,jag använder likadan tråd fast mina stängsel är "lite" längre.
Funkar bra.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

henrietta70

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 jul-12 kl 22:14 »
Toppen LarsGöran - tack.

Har du 2,5 eller 1,5 kvadrats?

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 14 jul-12 kl 22:24 »
Jag tog av de 1,5 som elektrikern lämnade kvar och lät mig betala .Han tog 10m av ett nytt paket och lämnade resten till mig .
Han tyckte tydligen inte det var lönt att ta med sig den och använda den på nästa bygge.
Skitstövel.
Lars

kbh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 jul-12 kl 22:26 »
Så länge tråden inte blir blöt så lär det funka anar så lär det bli överslag .Finns ett skäl var för tråden ska va dubbel isolerad .
« Senast ändrad: 14 jul-12 kl 22:28 av Dbs »

henrietta70

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 14 jul-12 kl 22:38 »
Såg nu att Biltema har tagit hem elstängsel grejer!
25 m matarkabel kostar 149 kr - står inget om isoleringsgraden dock.

Angående öveslag vid blöt tråd - är det inte lika känsligt även med en dubbelisolerad kabel vid fästpunkten? Man fäster ju kabeln i en oisolerad ståltråd ju.

Det här med el är inte alls min starka sida som synes =O)

LarsGöran - inte kul med folk som kör över en - oavsett om elektriker eller annan "sort" eller bara en vanlig dödlig  o:)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #12 skrivet: 14 jul-12 kl 22:57 »
Det är skillnad på 220v och 5-6000v. Risken för överslag är stor , lägger du den i en slang hjälper det till viss del.
Överslag vid fästpunkten ??  vad menar du ?
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

kbh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 jul-12 kl 23:07 »
Det är skillnad på 220v och 5-6000v. Risken för överslag är stor , lägger du den i en slang hjälper det till viss del.
Överslag vid fästpunkten ??  vad menar du ?
Ja tills fukten har vandra in i slangen . vid fäst punkterna bör det vara skruvat  eller lött för att slippa överslag  för bästa kontakt  .

henrietta70

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 14 jul-12 kl 23:16 »
Ja du - fråga mig inte vad jag menar  ???

Överslag låter inte kul - men VAD det betyder egentligen vet jag ju inte.

Men så om jag lägger en 2,5 kvadrats kopplingskabel (FK enligt Biltemas katalog) inuti en vattenslang (har massor som är hela dessutom) så borde jag klara mig den här sommaren? Och dessutom tätar med silicon (i massor) i utomhusänden där kabeln kommer ut ur vattenslangen så inte slangen fulls av vatten kanske.

...och Dds - skruvar ihop med själva eltråden. Skruv, två brickor och mutter borde väl fixa det hela?
Vi har ingen fungerande lödmaskin - brukade låna vår grannens innan vi flyttade ut på landet.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 14 jul-12 kl 23:25 »
Visst ,kraftigt verk och väldigt fuktigt så kan det säkert bli lite överslag,men varför betala 10kr per meter på lantmännen när man i stort sätt kan använda vilken kabel som helst .

Jag har inget överslag på min kabel ,hänger på staketet 35 m  .Drivs av ett olli 260 jordning i bäck.
Lars

henrietta70

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 14 jul-12 kl 23:30 »
vad är olli 260?

kbh

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 jul-12 kl 23:43 »

kbh

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 jul-12 kl 23:45 »
Visst ,kraftigt verk och väldigt fuktigt så kan det säkert bli lite överslag,men varför betala 10kr per meter på lantmännen när man i stort sätt kan använda vilken kabel som helst .

Jag har inget överslag på min kabel ,hänger på staketet 35 m  .Drivs av ett olli 260 jordning i bäck.
Lars
Så hart du häller ingen redig fart i ditt agerat häller . Skillnad om du har 10-15 j
« Senast ändrad: 15 jul-12 kl 00:24 av Dbs »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 14 jul-12 kl 23:49 »
Det är inte hur stor energi stängselapparaten kan ge, som avgör om det är risk för överslag i kabeln. Utan det är hur hög spänning den maximalt kan lämna, och det rör sig om 6-10 kV oavsett hur svag eller stark stängselapparaten är.

Vanlig elinstallationskabel duger utmärkt för stängselspänning om det är frågan om en tillfällig installation, i synnerhet om den dessutom hängs upp någotsånär isolerat (t ex på trävägg).

Den matarkabel för elstängsel som säljs för ändamålet har innerledare av ca 1,5 mm järntråd och isolering av polyeten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser