Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sand som golvströ  (läst 6622 gånger)

rosita51

• Skåne
Sand som golvströ
« skrivet: 13 jul-12 kl 17:33 »
Kan man ha sand i stället för strö på golvet i hönshuset? Och i så fall går det att använda sand från stranden vid havet, eller den är för salt?

Någon här som har det?
MVH Rosita zon 1

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sand som golvströ
« Svar #1 skrivet: 13 jul-12 kl 20:01 »
I Danmark är det rätt vanligt att folk har sand i hönshusen men man bör köra in en rejält tjock bädd (minst 10-15cm) och byta den varje år. Jag personligen tycker att det blir för tungt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 jul-12 kl 22:21 »
Jo, jag vet att det är tungt! Men jag har inte så stort hönshus, golvytan är 2,6 kvadratmeter. Då blir det så där 260-300 liter. Men är det lika isolerande som t.ex strö och halm?
MVH Rosita zon 1

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 jul-12 kl 11:07 »
Blanda ut sanden med annat strö, som halm??

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 16 jul-12 kl 11:16 »
Blanda ut sanden med annat strö, som halm??
Det isolerar inte mycke bättre. Men fr. a. försvinner vitsen med "sand", (eller grus)...........att man mest krattar bort "det som blivit".
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 jul-12 kl 11:24 »
Det isolerar inte mycke bättre. Men fr. a. försvinner vitsen med "sand", (eller grus)...........att man mest krattar bort "det som blivit".
Håller med, isolerar gör det nog inget vidare, men hönsen får nog roligt att sprätta runt i det, som isolering, funkar nog tjockt lager halm bäst??

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 16 jul-12 kl 11:37 »
Håller med, isolerar gör det nog inget vidare, men hönsen får nog roligt att sprätta runt i det, som isolering, funkar nog tjockt lager halm bäst??

Allt som är poröst (lätt) och torrt. TORRT är det allra viktigaste, vatten leder (och lagrar) temperatur bra.

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 jul-12 kl 12:54 »
Maken sa just i går att "sand blir ju fuktigt, så det är nog inget bra att ha i hönshuset". Men både halm och strö drar väl till sig fukt lika mycket?

Jag har sedan tidigare en liten del av golvet avdelad med en bräda och i den delen har jag sand från stranden. Det var tänkt som sandbad inomhus, men hönsen använder det inte, de har torvbad utomhus som de använder. Däremot har jag märkt att det är lättstädat, man ser lätt alla bajskluttar och de är lätta att plocka upp. Därför tänkte jag att det kanske var bra att ha på hela golvet. Men just över vintern vill jag gärna ha halm för isoleringen. Jag fortsätter att fundera...

Halm kan jag få gratis hos närmaste bonde, men den är inte hackad och jag har problem med värk i händerna, så det blir alltför tungt att klippa för hand. Det ska ju gå att köra med gräsklipparen över det och sedan samla upp igen. Var köper man hackad halm? Jag har bara sett det på Granngården till smådjur, men det blir alldeles för dyrt!
MVH Rosita zon 1

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 16 jul-12 kl 16:05 »
Du kan använda halmen hel, men det blir lite jobbigare att mocka ut. Du får sätta mannen i arbete med det, har man bajsbräda så behöver man inte städa ut golvströet särskilt ofta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lena70

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 jul-12 kl 17:52 »
Bonden kanske har lite "mölj" som jag kallar det, resterna som blir efter halm och hö..Som oftast brukar finns mycket av på loggar och skullgolv..Ochså här, använder det till hönsen på gården, brukar bli uppskattat, lätt för dom att sprätta i, och väger inget och lätt att mocka ut..Kommer inget bra ord på för det, men du kanske förstår vad jag menar iallafall?? Man tar hö eller halm på gaffen och skakar det, ner på golvet faller "möljen"..Det som är för kort och för litet för att följa med gaffeln, eller det som lossnar ifrån balarna..Bara sopa upp, och ta med..Brukar inte bli så attraktivt att ha till större djurs ströbädd, men därimot till mindre djur..Kanske du kan få av bonden?.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 16 jul-12 kl 19:09 »
Där man har trägolv passar kutterspån, agnar eller annat poröst material bäst.

Har man inget golv skulle jag välja sand eller ännu hellre grus. Där behöver det bara va ordentlig stenfot så att rovdjur inte kan gräva sig in. Det gör varken till eller ifrån om man har ett poröst och isolerande strö, värmen hålls hyggligt av marken.

Där det är cementgolv kan man ha vilket som. Även betongplattan värms lite från marken under. En meter från väggen är det nog alltid frostfritt i plattan.
« Senast ändrad: 16 jul-12 kl 19:12 av TiB »

rosita51

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 16 jul-12 kl 20:28 »
Du kan använda halmen hel, men det blir lite jobbigare att mocka ut. Du får sätta mannen i arbete med det, har man bajsbräda så behöver man inte städa ut golvströet särskilt ofta.

Visst har vi bajsbräda och den skrapar jag av varje dag.

Jodå, mannen har erbjudit sig att hacka halmen... men jag vill ju kunna fixa det själv...
MVH Rosita zon 1

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 17 jul-12 kl 07:23 »
Visst har vi bajsbräda och den skrapar jag av varje dag.

Jodå, mannen har erbjudit sig att hacka halmen... men jag vill ju kunna fixa det själv...
Alltså, det är mycket enklare att använda hel halm, och mocka ut det 2-4 gånger per år, än att hacka halmen för hand. Varför måste halmen absolut vara hackad?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 17 jul-12 kl 08:06 »
Alltså, det är mycket enklare att använda hel halm, och mocka ut det 2-4 gånger per år, än att hacka halmen för hand. Varför måste halmen absolut vara hackad?
Nu vet jag inte varför Rosita vill ha hackad halm, men själv upplever jag att en hackad halmbädd håller sig fluffigare ochinte blir så kompakt och kakig. Själv håller vi på att projektera för olika lösningsalternativ för nya gården och just nu lutar det åt att köpa hackad halm på rundbal alternativt vanlig halm och köpa en halmhack. Läget är ju lite annorlunda för mig för jag har ju många höns och det blir fler på nya stället.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 17 jul-12 kl 08:40 »
Jag är medveten om att hackad halm är bättre, men har man inte tillgång till det, och bara har ett fåtal höns, så skulle jag använda hel halm, och leva med att det fick mockas ut lite oftare och är lite besvärligare att mocka ut. Att hacka halmen för hand är garanterat mer tidsödande än att mocka ut 1-2 gånger mer per år.

Så hackad halm är bättre, men inte så mycket bättre att det är värt jobbet att hacka för hand, är min åsikt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 17 jul-12 kl 09:26 »
Nu vet jag inte varför Rosita vill ha hackad halm, men själv upplever jag att en hackad halmbädd håller sig fluffigare ochinte blir så kompakt och kakig. Själv håller vi på att projektera för olika lösningsalternativ för nya gården och just nu lutar det åt att köpa hackad halm på rundbal alternativt vanlig halm och köpa en halmhack. Läget är ju lite annorlunda för mig för jag har ju många höns och det blir fler på nya stället.

:D :D Nya stället? Jasså har ni redan växt ur det gamla?  :D Om jag skulle strö med halm (och skaffat nytt ställe) hade jag nog befriat någon loge från ett gammalt hederligt hackelseverk. Bra om man är två eller om man kan bygga på en liten motor. Är man själv kan de va farliga för fingrarna och det blir rätt småknävligt att både mata och veva. Vill minnas jag sett en del har trampa också för enmansbetjäning.
Fördelar:
1 Man får halm så lagom hackad som man vill.
2 De brukar va GRATIS!

rosita51

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 17 jul-12 kl 13:45 »
Jag tycker det är bättre med hackad halm, dels för att det är lättare att få bort kluttarna utan att få med en massa halm, dels är det trevligare för hönsen att sprätta runt i. Men jag har hellre hel halm än bara kutterspån. Jag har provat med kutterspån i botten och halm ovanpå och det var faktiskt inte så dumt, i alla fall på vintern när jag vill ha ett tjockare täcke.
MVH Rosita zon 1

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 17 jul-12 kl 15:31 »
Kornhalm är mycket smuligare än exempelvis havre eller vetehalm. Hönsen sprätter sönder kornhalmen hyfsat mycket bättre så det kan vara bra att tänka på när man köper halm till höns och inte har någon hack.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 17 jul-12 kl 15:49 »
Jag har ännu ingen bajsbräda hos böners så jag lägger ett tunnt lager hö under sittpinnarna,lätt att bara lyfta ut.På övriga golvet kutterspån,men det blir så jäkla dammigt så det ska bli sand i alla burarna till hösten.Väntar bare på att sloa ska torke sanden lite så det inte är så sabla tungt!

rosita51

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 17 jul-12 kl 17:10 »
Kornhalm är mycket smuligare än exempelvis havre eller vetehalm. Hönsen sprätter sönder kornhalmen hyfsat mycket bättre så det kan vara bra att tänka på när man köper halm till höns och inte har någon hack.

Tack för tipset! Jag tror att "min" bonde sa, när jag fick halm för att lägga mellan raderna i jordgubbslandet: "Nu har jag bara kornhalm, så du får ta det, men det bryts ner mycket fortare än vetehalm." Kan det stämma? I så fall är det ju också en fördel.
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser