Hej
Jag ärver snart huset/marken jag bor på (hyr av dödsbo just nu) och till huset hör 26 ha skog med jakträtt och jag (som kommer från en familj som inte jagar och själv, blandannat för att jag är vegetarian inte ser nån anledning till att börja (jag menar bönor är ju faktiskt i min mening godare än kött

). Så jag har inte så stor koll på lagar och regler (och sedvänjor) när det gäller jakt, så jag har några frågor.
Kommer man överrens med jaktlaget om att dom får jaga på ens mark (att den hör till jaktlaget), marken är vid slutet av jaktlagets marker det kanske spelar roll? Får man nån ersättning? (tex så brukade min gammelfarmor och gammelfarfar få älgskallar av jaktlaget för att koka pölsa på)
Kan man få dom att inte jaga från vissa pass? Närmaste passet är ca 150 m från huset över vägen från dom absolut bästa svampmarkerna som finns här och svampplockning är jag jätteintresserad av men förra året vågade jag inte plocka där

om man inte kan be dom om att inte använda vissa pass kan man be dom om ”anmälningsplikt” (det skulle inte göra det svårare för dom då dom parkerar på vår vändplan) så jag vet vilka dagar det är säkrare att gå just där.
Kan man be dom att ha extra koll på hundarna kring vårt hus (på vår mark) med tanke på djuren eller ska man bara varna dom om att det ka bli väldigt dyrt med en massa döda kaniner/höns för deras del (för dom är ju ersättningsskyldiga) för skjuta hunden får man ju bara ifall han dödat för mer värde än själva hunden? (och det är ju svårt att veta om det är en blandras för 2-3000 eller en renrasig fö 10 000 för så många höns och kaniner har vi inte men nog för en blandras) Och man har väl rätt att koppla hunden (det kanske ändå skulle vara uppskattat då dom vare år kommer förbi och letar bortsprungna hundar).
Ger marken min man rättighet att gå med i jaktlaget? Skulle min man kunna jaga småvilt på marken utan att vara med i jaktlagen men jaktlaget har ändå rätt att jaga? Eller måste han vara med i jaktlaget för att få jaga småvilt på marken då?
Min man har jaktlicens men han har inte ”jagat” sen han följde med sin pappa på jakt då han var liten och han är inte intresserad av storviltsjakt då han knappt äter kött blandannat utan snarare småviltsjakt (han tycker också det är mer spännande och godare kött).
Får dom gå över vår legda på jakten (50 m från huset) vad jag har förstått så har dom gjort det förut.
Kan man, om man inte tycker om hur dom beter sig på ens mark (tex om det skulle vara rötägg som jagar just hr, som inte har koll på sina hundar m.m.) ta ur vår jaktmark ur jaktlaget?
Jag vill inte ha nån diskution om vegetarian/jakt, ni jagar... och? Jag bryr mig inte då ska ni inte bli upprörd för det om jag inte blir upprörd för era val. Jag vill bara veta vad jag kan/får göra och vad jaktlaget kan/får göra.
Tack för era svar på förhand /Rapchic