Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Galen myskankshona  (läst 4288 gånger)

Annamax

• Övriga världen
Galen myskankshona
« skrivet: 12 jul-12 kl 14:59 »
Jag har två myskankor som ligger och ruvar, och en drake som mest går runt och glider i godan ro. Honorna har legat i ca fyra veckor så det är väl på sluttampen nu hoppas jag. Imorse när jag släppte ut dem går hanen ut som vanligt, och sen kommer den ena honan och flyger på hanen, nyper tag i alla fjädrar hon hittar och försöker klättra upp på ryggen på honom, såg ut som hon försökte para sig med honom?? Hanen flyr i panik naturligtvis, men honan springer jagar efter och får ner honom på magen, nyper honom i nacken och biter hysteriskt i alla fjädrar. Jag försökte få bort henne men hon var helt galen! Hon är väldigt lugn i vanliga fall, men nu verkar hon ha drabbats av hormoner deluxe?
Till slut får jag ut hanen ut på gården så han får vara ifred, men hon går och hugger efter honom på andra sidan nätet, fräser och ser skitsur ut. Han står därute nu och ser helt deprimerad ut efter att ha blivit bitchslappad av en av sina fruar, men vad hände med henne egentligen? Varför så jäkla förbannad??

tinna.m

• Skåne
SV: Galen myskankshona
« Svar #1 skrivet: 12 jul-12 kl 15:13 »
Du har aldrig fått barn själv va?
Kallas hönsmamma/tigermamma mm
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #2 skrivet: 12 jul-12 kl 15:18 »

;D ;D ;D

Annamax

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 12 jul-12 kl 16:05 »

Jag har barn, men det innebär inte att jag slår min man sönder och samman. Till skillnad från dig besitter jag något som kallas självbehärskning.

Om någon har något mer konkret svar så var draken inte ens i närheten av äggen, han var på väg ut och attacken var fullständigt omotiverad. Det jag reagerade på var dels ilskan i attacken, samt att det såg ut som att hon försökte para sig med honom, fast i omvänd ordning...

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 jul-12 kl 16:25 »
Jag har barn, men det innebär inte att jag slår min man sönder och samman. Till skillnad från dig besitter jag något som kallas självbehärskning.

Om någon har något mer konkret svar så var draken inte ens i närheten av äggen, han var på väg ut och attacken var fullständigt omotiverad. Det jag reagerade på var dels ilskan i attacken, samt att det såg ut som att hon försökte para sig med honom, fast i omvänd ordning...
Grattis till din självbehärskning..
Rätt många djur som reagerar så här. "Parningsakten" är en maktdemonstration, som kan ses hos kor, hästar ankor mfl tex människor.
Konrad Lorenz skrev mycket om de här fenomenen, ffa bland ankor och gäss.
Lorentzär läsvärd och hade dessutom mycket humor..

Annamax

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 12 jul-12 kl 16:45 »
Grattis till din självbehärskning..

Tack! Den är bra att ha. Och tack för ett bra svar. Till slut...

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #6 skrivet: 12 jul-12 kl 22:43 »
Väldigt ovanligt beteende som jag ser det.

Det finns dominanta honor som kan avstyra parningsförsök från yngre drakar men att någon hona demonstrativt skulle försöka sätta på en vuxen drake har jag aldrig hört om eller upplevt innan. Intressant!

Hur gammal är draken?
Hur är han rent allmänt?
Hur är honan som gjorde detta mot honom? Ålder? Ruvande?
Hände det något konkret annorlunda innan situationen uppstod?
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 13 jul-12 kl 11:48 »
Väldigt ovanligt beteende som jag ser det.

Det finns dominanta honor som kan avstyra parningsförsök från yngre drakar men att någon hona demonstrativt skulle försöka sätta på en vuxen drake har jag aldrig hört om eller upplevt innan. Intressant!

Hur gammal är draken?
Hur är han rent allmänt?
Hur är honan som gjorde detta mot honom? Ålder? Ruvande?
Hände det något konkret annorlunda innan situationen uppstod?

Hej! Både hanen och de två honorna är kläckta förra våren, så de är lite över ett år gamla, honorna är systrar men hanen kommer från andra föräldrar. Båda honorna ligger och ruvar nu, så han är lite ensam, men han är väldigt lugn och trevlig, inte så tam, men har aldrig gjort några utfll eller varit elak mot varken ankor eller människor:) Honorna är lika lugna de, och vet inte riktigt vad som hände igår... Hanen var på väg ut, alltså inte ens i närheten av honorna och äggen, som ligger i ett annat rum, när en av honorna flög på honom. Hon var helvild och ryckte både fjädrar och dun av honom, och klättrade på honom samtidigt som hon flaxade och bet överallt. Jag fick in en stövel emellan och fick ut honom på "friland", men hon gick längs nätet på insidan och fräste och flaxade, fortfarande skitförbannad. Efter några minuter gick hon in och lade sig på äggen igen och sen dess har allt varit som vanligt. Såg att de var ute tillsammans tidigare i förmiddags utan problem. Jag har aldrig sett henne eller någon av de andra någonsin bete sig såhär, hon var helt bindgalen, det flög fjädrar omkring henne och han släppte inte taget om hanen som förtvivlat försökte komma undan. Hon jagade ner honom i dammen och upp igen, rullade honom på marken så han såg rätt bedrövlig ut när han äntligen kom undan, på utsidan av deras gård. Han åkte på storstryk helt enkelt...

tinna.m

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 13 jul-12 kl 12:33 »
Sådan herre härskarinna, sådan hund anka!

Citera
Envåldshärskarinna på Hagen

Squig

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 13 jul-12 kl 13:07 »
Ankor kan ju bli rätt galna när de ruvar...
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #10 skrivet: 13 jul-12 kl 23:16 »
Hmmm, väldigt mysko men fortsatt intressant.

Att en myskhona skulle gå bärsärk på en drake på detta vis känns fortsatt hyfsat unikt. Vore det honor hon gav sig på hade jag inte reflekterat lika mycket. Har ingen bra förklaring till detta fenomen om inte draken är en krake...

Du har sannolikt en särdeles tuff myskhona där och gud vet vad han eller någon annan har gjort som retat upp henne så...  ???

Tack för att du delar med dig av denna erfarenhet!   :)

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #11 skrivet: 14 jul-12 kl 09:15 »
När jag hade myskankor för ett par år sen så hände det samma sak. Våra fyra honor la sig att ruva medans draken traskade runt mol alena o tyckte synd om sig själv. En kväll när jag skulle fösa in honom i stallet så for en av honorna upp o jagade ut honom o hon var helt tokig. Jag fick lyfta upp honom o sen fick han sova i en box hela natten men på morgonen blev det ett fasligt liv på honorna när jag öppnade för att släppa ut dem så fick han inte vara i närheten av dem eller stallet. Jag gjorde då ett inlägg här o om jag inte minns helt fel så mejlade jag en bild på draken till dig Schaman o du eller vem det nu var såg nästan direkt att det inte var någon drake utan en hona :-[
De jag köpte ankorna av garanterade att det var 4 honor o en drake men antingen blev vi blåsta eller så tog de fel för vår "drake" hade mask men den var inte så framträdande men så var de bara runt året  :P
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #12 skrivet: 14 jul-12 kl 23:33 »
..jo jag minns nu bilden som du skickade  :)

Annamax

• Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 15 jul-12 kl 13:05 »
Det är något knas med damen tyvärr, hon har övergett sina ägg och flög på mig igår när jag skulle ge dem mat. Hon är nu isolerad med sina ägg, -som hon visserligen sparkat ut på golvet och struntar fullständigt i-, eftersom hon som sagt inte går att ha i möblerade rum. Hon blir helt skogstokig så fort hon får syn på mig eller en annan anka, jag drog på mig handskar igår och försökte kolla om hon kanske har en skada eller något så hon har ont, men satan vad starka de är... Jag ville inte stressa hene för mycket eftersom hon blev helt bindgalen så fort man närmar sig, men vad jag såg så ser hon ok ut. Så länge hon är ensam så går hon lugnt i sin utegård, putsar sig och badar, lyfter båda vingarna så hon verkar inte skadad. Hon verkar bara tappat förståndet och toleransen mot andra varelser, både ankor och människor. Katten råkade gå någon meter utanför  nätet, och hon kastade sig mot honom och fräste...

Frågan är, vad gör jag med henne? Känns ju inte ok att ha henne helt ensam, men så länge hon beter sig såhär kan hon ju inte gå med de andra? Ska man hoppas att det går över, eller ska jag räkna med att hon kommer att vara såhär?

Annamax

• Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 08 aug-12 kl 16:25 »
Uppdatering...

Efter veckor av vilda attacker, spottande och fräsande har damen nu fått gå hädan. Det fungerade inte alls att ha henne med de andra, och hon mådde inte bra av att vara själv. Det var ett sjå att ta sig in och byta mat och vatten, heltäckande mundering och handskar var ett måste. Det kändes inte alls ok att ha ett sådant djur så jag tog beslutet att avliva henne.

Men jag undrar fortfarande vad det var som egentligen hände? Från att ha varit hyfsat tam och lugn, till ett monster det inte gick att närma sig?

Speygirl

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 08 aug-12 kl 17:02 »
Hej!
Har läst hela tråden och får en liten fundering...
Är rätt så nybörjare på ankor så jag har ingen aning om ankor kan få samma sjukdomar som vi människor...
..men skulle det kunna vara så att hon kanske hade en hjärntumör..?
Nu ska man väl inte ta i så man spricker,  men med hundar kan man se ett förändrat beteende vid sådana problem..

..bara en tanke..
Du kommer ju aldrig att få veta varför o du har redan skickat henne till ankhimlen..
men det är intressant att diskutera...

Annamax

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 08 aug-12 kl 17:08 »
Hej!
Har läst hela tråden och får en liten fundering...
Är rätt så nybörjare på ankor så jag har ingen aning om ankor kan få samma sjukdomar som vi människor...
..men skulle det kunna vara så att hon kanske hade en hjärntumör..?
Nu ska man väl inte ta i så man spricker,  men med hundar kan man se ett förändrat beteende vid sådana problem..

..bara en tanke..
Du kommer ju aldrig att få veta varför o du har redan skickat henne till ankhimlen..
men det är intressant att diskutera...

Tanken har faktiskt slaget mig att det var något neurologiskt, med tanke på hennes snabbt skiftande tillstånd. en propp eller blödning kanske? Ingen aning om ankor kan få sånt men det känns som att något hände iaf, det var inte ett normalt beteende...

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #17 skrivet: 10 aug-12 kl 09:00 »
Kanske hjärninflammation, Borelia, TBE ?

tinaw

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 aug-12 kl 09:06 »
Visst kan djur få tumörer, aneurysm, hjärnhinneinflammation, proppar mm. Jag tänker också i de banorna när jag läser om hur hon bara skiftade personlighet helt plötsligt. Tråkigt!

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #19 skrivet: 10 aug-12 kl 09:26 »
Undrar lite hur det gick med systern till den "galna" ankan,blev det några ällingar för henne?
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 5 användare (1 dolda)
torbjorn, Smålandstokarna, LimJans, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser