Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmvattenberedare el ved vad...?  (läst 7592 gånger)

FOFFE

• Hälsingland
Varmvattenberedare el ved vad...?
« skrivet: 11 jul-12 kl 16:18 »
Tja
Jag ska byta ut en alltför liten varmvattenberedare på ca 60 lit. Vi är 2 vuxna och 3 barn, vi har badkar samt dusch.
Huset är ett gammalt välisolerat hus i Hälsingland med en Norrahammar vedpanna i köket som går direkt ut på värmesystemet. Vi satte dit en 9Kw elpatron i höstas då vi fortfarande använde huset som frtidshus och inte eldade i veckorna. Nu har vi flyttat hit permanent så då eldar vi i kökspannan regelbundet på höst, vinter och vår. Huset är 2 våningar på ca 110 kvm.

Nu till min fråga.

När vi eldar i huset så blir det varmt väldigt snabbt, typ 20-30 min i systemet. Mycket av värmen blir överskottsvärme och jag funderar på en acktank med inbyggd beredare. Men på sommaren eldar man inte gärna och då får vi inget varmvatten. Vad gör man bäst. Ska man ha en separat varmvattenberedare som går på el på sommaren och nyttja den andra på vintern.

Hur mycket kan man behöva att elda på vintern om man har en kombitank för varmvatten och ack. Klarar man sig på en tank på totalt ca 750 lit med 500 lit som ack och rest som varmvatten.

Blir lite mycket skrivande, men jag hoppas någon kan kika lite mina funderingar och ge mig råd. Tack.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Varmvattenberedare el ved vad...?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-12 kl 17:14 »
De vedeldare jag känner med panna har acctank/ar från 500-2100L. För att få varmvatten sommartid eldar de 2-3 ggr/ vecka. Brorsan, t.ex. har en del egen skog och obegränsad tillgång på ved. För några år sen satt han in en elektrisk VV-beredare för att köra på sommaren. Vill minnas han kör den året om nu.
El-kostnaden för varmvatten till ett litet hushåll brukar kosta 3-4 000 om året. Det borde det va värt omaket med överskottsvärme och onödig vedåtgång.
Så en acc-tank med elpatron och beredare gissar jag ni kan leva med men kanske en extra tank som INTE ska accumulera varmvattnet. Det finns styrdon så att pannan och den extra acctanken inte värms av el.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

BörjeH

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 aug-12 kl 09:39 »
Jag har en vedpanna Nibe Vedex med ackumulatortankar, två stycken 750 l. Det var svårare att få in större i huset. På vintern eldar jag en gång per dag när det är kallast, på somrarna en till två gånger per vecka. Pannan är på 30 kW och det tar cirka 4 timmar att värma upp båda tankarna till 90 grader. Ett extra vedinlägg brukar jag få göra, det beror lite på veden. Ek behöver du inte lägga i så mycket av. Om du har en mindre panna eller ytterligare tankar, så tar det längre tid att värma upp dem. Du kanske får lägga i ved ytterligare en gång. Försök minimera din tid för skötsel av uppvärmningen är mitt råd. Det finns datorprogram som du kan räkna ut hur stor tank du behöver, se Baxis hemsida:http://www.baxi.se/berakning.asp

I den ena tacken sitter det en varmvattenberedare. Tanken är parallellkopplad med den andra tanken med avstängning, men jag tycker det är bättre att värma upp båda tankarna på sommaren också.

Varför elda på sommaren?  En varm skorstenstock är bra för husets ventilation, äldre hus bygger på självdrag och att luften ventileras ut i skorsten. Om man inte eldar på sommaren och har ett välisolerat hus blir det problem med ventilationen (fukt, dålig luft).

I min ena tank satte jag också in en elpatron, men den har jag aldrig använt. Jag har den som en reserv, ifall man blir sjuk och inte orkar ta in veden.

Ett råd jag fått är att sätta in en vanlig varmvattenberedare i serie med varmvattnet ut från tanken. Där den vanliga elvarmvattenberedaren ansluts till kallvatten tar du istället vatten från ackumulatortankens beredare. Om tankarna är svala, får man ändå varmvatten för då går varmvattenberedaren in. Denna installation kommer jag kanske att göra senare. Men hittills tycker jag det går snabbt att värma upp tankarna på sommaren, efter cirka 20 minuter går det att duscha. Mitt trick är att lägga i ny ved i pannan när den gamla slocknat vid sista eldningen. Då ligger den nya veden i pannan och sluttorkar av pannans eftervärme. När jag skall tända sedan går det mycket lätt, bara kasta in lite papper med tändsticka.

En annan sak jag ångrar är att jag inte satte in en solfångarslinga i tanken. Det hade varit roligt att ha.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 aug-12 kl 09:16 »
Jag har en vedpanna Nibe Vedex med ackumulatortankar, två stycken 750 l. Det var svårare att få in större i huset. På vintern eldar jag en gång per dag när det är kallast, på somrarna en till två gånger per vecka. Pannan är på 30 kW och det tar cirka 4 timmar att värma upp båda tankarna till 90 grader. Ett extra vedinlägg brukar jag få göra, det beror lite på veden. Ek behöver du inte lägga i så mycket av. Om du har en mindre panna eller ytterligare tankar, så tar det längre tid att värma upp dem. Du kanske får lägga i ved ytterligare en gång. Försök minimera din tid för skötsel av uppvärmningen är mitt råd. Det finns datorprogram som du kan räkna ut hur stor tank du behöver, se Baxis hemsida:http://www.baxi.se/berakning.asp

I den ena tacken sitter det en varmvattenberedare. Tanken är parallellkopplad med den andra tanken med avstängning, men jag tycker det är bättre att värma upp båda tankarna på sommaren också.

Varför elda på sommaren?  En varm skorstenstock är bra för husets ventilation, äldre hus bygger på självdrag och att luften ventileras ut i skorsten. Om man inte eldar på sommaren och har ett välisolerat hus blir det problem med ventilationen (fukt, dålig luft).

I min ena tank satte jag också in en elpatron, men den har jag aldrig använt. Jag har den som en reserv, ifall man blir sjuk och inte orkar ta in veden.

Ett råd jag fått är att sätta in en vanlig varmvattenberedare i serie med varmvattnet ut från tanken. Där den vanliga elvarmvattenberedaren ansluts till kallvatten tar du istället vatten från ackumulatortankens beredare. Om tankarna är svala, får man ändå varmvatten för då går varmvattenberedaren in. Denna installation kommer jag kanske att göra senare. Men hittills tycker jag det går snabbt att värma upp tankarna på sommaren, efter cirka 20 minuter går det att duscha. Mitt trick är att lägga i ny ved i pannan när den gamla slocknat vid sista eldningen. Då ligger den nya veden i pannan och sluttorkar av pannans eftervärme. När jag skall tända sedan går det mycket lätt, bara kasta in lite papper med tändsticka.

En annan sak jag ångrar är att jag inte satte in en solfångarslinga i tanken. Det hade varit roligt att ha.

Jag har i princip samma anläggning och det funkar fint. Vedeldning på vintern för värme och varmvatten, Beredare på sommaren när endast varmvattnet behövs och för säkerhets skull en avfuktare i källaren, som känner av eventuell hög luftfuktighet och åtgärdar denna om det behövs

SolPaula

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 aug-12 kl 11:12 »
Hej!

Jag skulle rekommendera dig 2 st ackumulatortankar på 500 liter var, samt ca 10 m2 solpaneler. Den ena med varmvattenslinga och solslinga, och den andra en ren slavtank. På vintern eldar du mot båda tankarna, och på sommaren stänger du slavtanken, och kör varmvatten med solvärme och elpatron i tekniktanken. 
Tankar med förrådsberedare i är ett dåligt alternativ om du vill ha solvärme. (Även om du inte vill satsa på solvärme just nu, är det alltid bra att förbereda för det i framtiden!)

Det är inte bra att elda för varmvatten på sommaren! Då har vedpannan som sämst verkningsgrad, du får "fiselda" för att inte få för varmt inne, och det leder till dålig förbränning, utsläpp, samt att pannan sotar igen. Den extra kostnaden för elpatronen får du säkert igen genom mindre service och längre livslängd på din vedpanna. Dessutom täcker då solvärmen det mesta varmvattnet under sommarhalvåret.

Självdrag fungerar endast vid temperaturskillnad på utomhus- och inomhusluften. Sommartid får man förlita sig på öppna fönster!

krikav

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 09 aug-12 kl 15:16 »
Jag rekommenderar också någon form av solvärme-anordning för varmvatten och stödvärme på sommarhalvåret.
Kostar kanske lite att installera, men efter det så är det både gratis och bekvämt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 09 aug-12 kl 15:21 »
Jag körde en vanlig varmvattenberedare efter ackumulatortankens beredare, då gjorde det på vår och höst inte så mycket att acktanken bara kom upp i 30-40 grader, utan då slutvärmde jag vattnet i en vanlig elVVberedare på 60L.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

FOFFE

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 26 aug-12 kl 19:54 »
Tjena.
Tack för svar. Jag har lurat och klurat fram och tillbaka och nu faktiskt köpt en beredare.
Jag slog till och köpte en sk hybridberedare en Indol 190. Den fungerar genom frånluftsvärme. Eftersom vi eldar i köket så blir det en del överskottsvärme, denna värme får vi nu användning av genom att vi kan göra billigt varmvatten.
Systemet är tämligen enkelt och verkar hålla måttet enligt dom första dagarnas uppvärmning. Funderar på att köpa en burk till och koppla in på husets värmesystem.
Kolla gärna på www.nevica.se

FOFFE

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 26 aug-12 kl 21:45 »
Jag igen..

Tänkte bara lägga till att varmvattenberedaren jag köpt är en frunluftsvärmepump. Vi använder överskottsvärmen i köket och gör varmvatten, den kalla torra luften blåses ut vintertid. Till sommaren ska jag leda upp den kalla utluften till övervåningen och sovrummen.

Vårt hus är inte så stort, men välisolerat och vi löser även ventilationen med den här som jag ser det förnämliga maskinen.. Ett frånluftsspjäll i köket och ett på toan så får vi nästan en mekanisk ventilation, får tillsätta lite luft bara.. Det ska bli kul att testa det här.

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser