Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grr...Musse-katt släpar glatt in möss och släpper dom :(  (läst 8662 gånger)

Misse

• nr 9424
 :) ;) :D ;D >:( :( :o 8) ??? ::) :P :-[ :-X :-\ :-* :'( >:D (:) o:)

Min Kära hankatt Musse släpar in möss, och släpper dom ofta. Leker, åsså har de dykt in under ett piano, skåp eller liknande.   Grr....Det är ju inte för att få mera möss i detta musbetyngda hus som jag har gosig katt!!

Finns det nåt vettigt jag kan göra för att slippa att möss blir mun-burna genom kattluckan? 
Annat än att stänga luckan förstås.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grr...Musse-katt släpar glatt in möss och släpper dom :(
« Svar #1 skrivet: 11 jul-12 kl 13:51 »
Normalt brukar ju katterna bjuda sina vänner på mumsig mat, men detta verkar snarare som om Musse tycker att du är en unge som borde börja öva sig att jaga!  ;D

Så om du dyker efter de nyanlända, så bär han nog in flera.  Visa missnöje när han kommer med dem?  Somliga katter förstår sånt, medan andra är totalt immuna ...

Sade hon, och återgick till att försöka få den här snalla rara pälsförsedda nåldynan att fatta att människor har så otroligt ynkligt tunnt ömtåligt skinn, även under ett lager tyg ... ::)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 jul-12 kl 14:15 »
Här åkte både katt och byte ut när mina var "små" och ville visa!
Gamla katten jagar på sin höjd flugor som är slöa i fönsterkarmen numera, och det är helt ok :)
Hankatten vår han jagar han, men efter ett antal avhyssningar i ungdomen så lägger han nu snällt bytena på trappan istället *suck*
Dock är de iregel redan avlivade. Tyvärr var inte den lilla harungen  :o han kom hem det, så där fick mannen vara bödel!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 11 jul-12 kl 14:19 »
Nej jag tror att Misse ska göra precis det, dyka efter mössen och visa Musse att han (Misse) redan kan fånga möss själv. :D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 11 jul-12 kl 14:27 »
Min lilla fröken har för vana att klättra upp för väggen till sovrummet och slinka in genom fönstret som står öppet året runt. händer då och då att hon har en gåva med sej till mej och vill att vi ska dela. Jag brukar nonchalera hennes invit, så det slutar med att hon sätter sej under sängen och käkar upp rådisen själv. Är väl måttligt road av det här :-\

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 jul-12 kl 14:36 »
händer då och då att hon har en gåva med sej till mej och vill att vi ska dela. Jag brukar nonchalera hennes invit,

;D ;D ;D Men vad otacksam du är! ;D

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 11 jul-12 kl 16:42 »
Men detta är mera otacksamt:
Här åkte både katt och byte ut
;)
När de bara vill vara snälla och bjuda på godis eller rolig lek ...  :P

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 11 jul-12 kl 17:19 »
sätt en bur innanför kattluckan så kisse får presentera vad han fångat  :) Det värsta här var när en katta släpade in en levande och skrikande koltrast genom huset och in under en säng  >:D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 11 jul-12 kl 17:47 »
Men om Musse kommer in medan Husse sover, och inte har något med sig in?  Ska han sättas i fängelse ändå?

MinnaRoselli

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 jul-12 kl 17:59 »
jag helt olagligt  (:)  >:( dödade en huggorm bredvid trappan eftersom dom återkommer och jag har ett litet barnbarn.
Efter det har katten inte tagit byten in utan lämnar dem på samma plats som jag har visat att vi jägare lämnar vad vi har fått.

Varg-älva

• Finland
« Svar #10 skrivet: 11 jul-12 kl 18:15 »
När vi skötte om mammas kisse kom hon in med ett levande kräk och hoppade upp i sängen med den!!! :-X

Gissa om katten fort åkte ut med godsaken...

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 11 jul-12 kl 18:17 »
Om nån mer katt än MinnaRosellis gör så, då har jag lärt mig nåt.   :)

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 11 jul-12 kl 18:32 »
Men om Musse kommer in medan Husse sover, och inte har något med sig in?  Ska han sättas i fängelse ändå?
;D neej, då kan han ju gå ut igen. Eller kan han gå och lägga sig samtidigt med husse  ;) nackdelen med kattlucka är att även andra katter än de egna glatt kliver på...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 11 jul-12 kl 18:50 »
Beror på vad Husets Herre säger.  För det är nog Musse Katt, det.  Ur de andra katternas synpunkt!

Andromedae

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 11 jul-12 kl 21:49 »
I höstas fick vi in kottar, i vintras småfåglar och på våren/försommaren fick vi in en kopparorm om dagen. Blä. Det värsta var att de ofta levde, men det bästa var att de spelar döda tills man haft ut dem.

Så vänliga de är, våra kissar, som delar med sig  ;D.

*peppar peppar så har vi inte fått nåt fint på en månad nu*

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 12 jul-12 kl 15:53 »
*peppar peppar så har vi inte fått nåt fint på en månad nu*
;D  Hoppas turen håller i sig, och sprider sig till TS! ;D

LimJans

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 12 jul-12 kl 16:11 »
Min katt tog en fågel och kom in med den. Men jag meddelande att vi i detta hus var vegetarianer och alltså inte äter fågel. Bar ut katt och pippi. Hände bara en gång.

Misse

• nr 9424
Grrr....
Det händer igen och igen och igen och igen igen och igen och igen och igen igen och  igen och igen och igen och igen och igen och igen igen och igen och igen och igen igen och igen och igen och igen igen och igen och igen och igen igen och igen och igen och igen igen och igen och igen och igen igen och igen och igen och igen :P igen och igen och igen och igen igen och igen och igen och igen igen och igen och igen och igen igen och igen och igen och igen igen och igen och igen och igen.   
Och igen.
Blir såå trött...

Nyss bar han in en lätt tuggad levande musjäkel och skulle just släppa den vid min madrass som jag just nu ligger på......Men när jag ropade NEEEJ Musse  så höll han den fantastiskt nog kvar den i munnen å jag bar snabbt ut katt å mus genom ytterdörren.

Det är inte lätt att få nattro här ::)

En besvärlig lösning är att sätta alla saker i huset på stålrörskonstruktioner som är 25 cm höga för då finns det inga pianon/skåp/hyllor/dragspel/tandläkarstolar/bananlådor/motorblock/whatever som mössen kan krypa under å göra sig katt-fånga-musrackare-omöjliga :P   Men är en klart besvärlig (idiotisk) lösning.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Imp

« Svar #18 skrivet: 17 jul-12 kl 04:37 »
jag tror på en tids spärrande av kattluckan. mina två utekatter, som aldrig är inne i princip är både rumsrena och vad jag vet ointresserade av att bjuda på gnagare.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 17 jul-12 kl 07:38 »
men Musse då  :-[

Stäng luckan ett tag och släpp bara in honom utan möss i munnen tycker jag, det är ju sommar nu så det går ingen nöd på honom att vara ute tills han blir insläppt.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser