Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör man rent en grävd brunn?  (läst 24731 gånger)

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
Hur gör man rent en grävd brunn?
« skrivet: 10 jul-12 kl 17:03 »
Vi har lämnat in vatten för undersökning. Resultatet blev att vi behöver göra rent brunnen. Hur gör man? Brunnen är grävd och skapligt djup men inte så bred. Skall man klättra ned och borsta rent kanterna, eller skickar man efter en lastbil som suger rent?
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

Dalton

• Dalsland
SV: Hur gör man rent en grävd brunn?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-12 kl 17:17 »
Jag hjälpte till att göra rent mina föräldrars grävda brunn för ett par år sedan. Då gjorde vi som så att först pumpades vattnet ur med en vanlig dränkbar pump, tog rätt många timmar. Sedan sattes en stege ner i brunnen och så fick minsta personen (jag) äran att klättra ner för stegen och skrubba väggarna med en borste. Inget sådär enastående roligt jobb, det var rätt geggigt på sina ställen.
Huruvida du behöver en lastbil eller om det räcker med en mindre pump beror ju på hur djup brunnen är samt hur fort den fylls på med vatten igen.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 jul-12 kl 17:21 »
Antar att ni har lite för mycket bakterier och/eller organiska ämnen i vattnet? Som jag fått berättat brukar standardförfarandet vara att skicka ner en stege och ner med en dränkbar pump. Töm brunnen och klättra ner och ös bottnen ren. Ni har antagligen lite evja därnere. Om du häver ur lite sand och grus så var försiktig så att du inte gräver ur nedanför stensättningen. Det kan kan underminera densamma. Alternativt kan du ju bygga vidare ;) Det är inte vare sig komplicerat eller svårt men vått och kallt arbete. Sen kan det vara värt att tömma brunnen ett par gånger för att 'tvätta' den. Skadar säkert inte att skrubba av slangar och annat men jag skulle gissa att den mesta skiten ligger på bottnen. Ska ni ta nytt vattenprov hade jag väntat några veckor eller en månad efter rensningen innan jag skickat in det.

kurt

« Svar #3 skrivet: 10 jul-12 kl 17:55 »
Man får verkligen vara försiktig om man klättrar ner i en brunn. Förutom problemet med instabila väggar, så kan det också mycket lätt bli syrebrist. Är brunnen < 4m djup, så borde det annars då att använda en aluminiumstång med en skopa på

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 jul-12 kl 20:49 »
Man får verkligen vara försiktig om man klättrar ner i en brunn. Förutom problemet med instabila väggar, så kan det också mycket lätt bli syrebrist. Är brunnen < 4m djup, så borde det annars då att använda en aluminiumstång med en skopa på

Inga problem med syrebrist i min sexmeters. Den har jag varit nere i flera gånger. Brukar öppna någon timme innan. I en brunn med "skit" i är det nog extra lurigt, med tanke på om det kan bildas gas och sånt.
Morsans är fyra meter och mycket trängre. När jag städade den hade jag lillebrorsan att sitta och blåsa ner med kompressorn. Funkade bra.

joppe71

• -
« Svar #5 skrivet: 13 jul-12 kl 10:37 »
Man kan ringa någon firma som håller på med slamsugning, tror dom gör sådant.

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
« Svar #6 skrivet: 13 jul-12 kl 15:19 »
Tack för era svar! Tror ni att man kan använda högtrycksvatten? Jallafall så långt slangen räcker? Eller får man loss för mycket skit då?
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 13 jul-12 kl 15:42 »
Börja med att tömma brunnen, ev spola ner rent vatten och töm igen för att kunna okulärbesiktiga väggar etc, ner med en lång stege om det ser ok ut och hinka upp ävjan/döda råttor etc på botten, det är bra om man är några stycken att langa så den stackarn som är nere i brunnen kan ägna sig åt rengöringen. Sen spola igenom och tömma några gånger tills den är ren. En klen högtryckstvätt går kanske att använda men det är nog bättre med slang och mekanisk rengöring?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 19 jul-12 kl 02:21 »
Börja med att tömma brunnen, ev spola ner rent vatten och töm igen för att kunna okulärbesiktiga väggar etc, ner med en lång stege om det ser ok ut och hinka upp ävjan/döda råttor etc på botten, det är bra om man är några stycken att langa så den stackarn som är nere i brunnen kan ägna sig åt rengöringen. Sen spola igenom och tömma några gånger tills den är ren. En klen högtryckstvätt går kanske att använda men det är nog bättre med slang och mekanisk rengöring?
Problemet med en tömd brunn är ju att den är - tom. Det är litet för långt till grannen för att hämta vatten eller dra slangar. Så det är bäst att hamstra massor med hinkar när det är dags  :) Min är 11-12 m så det är djupt. Det var länge sedan jag var nere i den  :P

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 19 jul-12 kl 02:28 »
...Som sagt...skaffa vattendunkar innan brunnsjobbet,fyll på så inte vatten saknas på ett par dagar..sedan skopa upp slamm..eventuellt klorera brunnen vid stark misstanke om svårbekämpade bakteriehärdar som bitit sig fast...tänk även på att spola ett tag efter bekämpning så hydroforen blir tömd...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 19 jul-12 kl 06:58 »
Rengör hydroforen noga ett par dagar efter rengöringen (eller helst både i samband med rengöringen och några dagar senare) annars kan en massa slam lagras i hydroforen, då smakar vattnet dynga, och det kan bli bakterietillväxt. Har man hydrofor bör man rengöra den två gånger om året, eller vid behov. Rengöring sker genom att man tömmer hydroforen och mekaniskt avlägsnar alla lösa partiklar man kan komma åt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser