Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När betäcks era tacklamm?  (läst 6359 gånger)

Daniel1983

• Västergötland
När betäcks era tacklamm?
« skrivet: 08 jul-12 kl 00:22 »
Vi ska nog köpa oss några tacklamm i höst. Jag har förstår att en del låter sina tacklamm bli betäckta första hösten. jag trodde man släppte till baggen först när tackorna är 1 och 1/2 år. Hur gör ni? I detta fall handlar det om gotlandsfår.
Föresten, trevlig sommar på er!!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: När betäcks era tacklamm?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-12 kl 00:32 »
Förra året släppte vi baggen redan i september, vilket resulterade i lamning i februari. Tacklammen var födda rätt tidigt på året, så de var väl runt året när de själva lammade.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 08 jul-12 kl 06:47 »
Jag är ny på detta med får men vad jag läst mig till så ska dom vara mogna för lamm när dom blir dräktiga, jag har två tackor födda 2011-06-02 (systrar) om fick lamm i år 19 och 21 April, bra mödrar lätta lammningar, starka och fina lamm fick dom.

Alltså var dom inte året när dom lammade och jag är super nöjd med mina två tackor som mammor.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 jul-12 kl 08:17 »
Jag väntar med att betäcka mina ungtackor tills de är 1,5år. De är alltså 2 år när det lammar. Det finns två skäl till det. Det första är att de är mer psykiskt (och fysiskt) mogna för det andra året. De brukar då få två lamm och klara av dom lammen bra.
Sen använder jag ungtackorna att träna mina vallhundar på det första året ;D På det viset behöver jag inte stressa dräktiga tackor, eller tackor med lamm.
Jag har Gotlandsfår.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vårlängtan

• Småland
« Svar #4 skrivet: 08 jul-12 kl 08:29 »
Vi har betäckt ungtackor som är födda mars- april i okt-nov.
De är mindre är sina vuxna kollegor, men klarar allt, och tar hand om lammen bra.
Tror aldrig de har fått mer än ett lamm, utan naturen är lite varsam med dem och ger dem
ett lamm, såvida man inte flushar.

Sen, om man vill och kan är det väl ok att låta dem stå över ett år. Men har man en liten besättning
kan det bli krångligt, och vad jag tycker onödigt,  med två flockar.
Njuter av värme och allt det gröna!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 08 jul-12 kl 09:32 »
Vi betäcker ungtackorna första året, om vi bedömer att de är tillräckligt stora. Våra lamm föds i april och tackorna betäcks i november. Vi har gotlandsfår och korsningar med texel/finull.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 08 jul-12 kl 09:47 »
Ok. Tack för era svar:) Då verkar det ju som att det inte är nån fara med tackor som lammar vid ett års ålder.
Tänk vilket bra forum detta är egentligen:))
Daniel

Fårtokig

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 jul-12 kl 09:57 »
Ja, vilket är bäst!? Därom tvistar de lärda ;-). Vi har lamning tidigt på året o släpper bagge början augusti o har testat både och med ungtackorna. Har vi av någon anledning ansett dem vara för små har vi inte betäckt. I år kommer vi betäcka eftersom de nästan är lika stora som de andra tackorna, i gott hull o väldigt lugna. Vår filosofi är att de flesta som brunstar klarar av att lamma o ta hand om lammen. Släpper man bagge till för små djur blir de förmodligen inte dräktiga (så funkar våra iallafall). 
Men viktigast av allt när man än väljer att betäcka är att ge dem förutsättning att få livskraftiga lamm som de har di till. Alltså ska de kanske inte behöva konkurrera med tjocktackorna om maten när de är dräktiga!
Mvh Magda

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #8 skrivet: 08 jul-12 kl 10:00 »
Ja, vilket är bäst!? Därom tvistar de lärda ;-). Vi har lamning tidigt på året o släpper bagge början augusti o har testat både och med ungtackorna. Har vi av någon anledning ansett dem vara för små har vi inte betäckt. I år kommer vi betäcka eftersom de nästan är lika stora som de andra tackorna, i gott hull o väldigt lugna. Vår filosofi är att de flesta som brunstar klarar av att lamma o ta hand om lammen. Släpper man bagge till för små djur blir de förmodligen inte dräktiga (så funkar våra iallafall). 
Men viktigast av allt när man än väljer att betäcka är att ge dem förutsättning att få livskraftiga lamm som de har di till. Alltså ska de kanske inte behöva konkurrera med tjocktackorna om maten när de är dräktiga!
Mvh Magda
Nästan som om jag skrivit det själv... håller med fullt ut ;)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Anna i småland

• Småland
« Svar #9 skrivet: 08 jul-12 kl 20:10 »
Kan rekommendera betäckning vid 1,5 års ålder. Så gör vi och har inte haft ett enda felläge under de 3 år vi haft får. Känner mig övertygad om att det har att göra med att tackorna är färdigväxta innan de betäcks. Synns tydligt när man ser en 8 månaders tacka vid sidan av en som är 1,5 år att hon inte har vuxit färdigt.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #10 skrivet: 08 jul-12 kl 21:13 »
De senaste 2-3 åren har jag betäckt årslammen, födda i mars-april och släppt baggen i okt - nov i förvissning om att lammen inte skulle bli dräktiga om de inte var könsmogna. Jag hade gotlandsfår och åsenfår. Åsenfåren är ju allmogefår och är små och växer sakta. De har även fått minimalt med kraftfoder. Av åsenfåren är det endast en (av ca 10) som inte lammat. Av gotlandsfåren har alla lammat vid ca 1 års ålder, flera har t o m fått två lamm, och samtliga har tagit mycket väl hand om lammen och alla har haft tillräckligt med mjölk. De har inte heller haft ett enda felläge men det har inte de vuxna tackorna heller. Det är ju ett litet material, ca 15 - 20 ungtackor så det går ju inte att generalisera utifrån det men det är helt klart att det är möjligt. Jag fick också se till att de fick tillräckligt med mat, jag har sett till att ha flera höhäckar så alla fick plats. Tidigare lät jag lammen bli 1.5 år innan de betäcktes och det fungerade också bra.
Åsenfår, hundar och katter

Santoxen

• -
« Svar #11 skrivet: 11 jul-12 kl 18:45 »
Våra lammar i jan., Fjolåringar och äldre betäcks i aug. och årslammen och ev. omlöpare betäcks i nov. för lammning i april. Funkar bra, lite jobbigt med två lammningsomgångar, men andra gruppen brukar vara relativt liten så det funkar.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #12 skrivet: 11 jul-12 kl 18:56 »
Om man ser hur man höll får förr, så hade man säkert inte råd att stå över ett år med lammning för att är "barn" fåren måste produsera från start annars skulle det bli för dyrt och har man allmogefår (genbank) bör man föröka bevara denna egenskap, då en del av genbanken är att bevara rasen om vi skulle behöva gå bakåt i vårt jordbruk och inte ha råd med lyxdjur.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

fårägare

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 11 jul-12 kl 22:25 »
Jag betäcker alltid mina gotlandsfår första året, inga problem om man ger dem tillräckligt med mat. Risken med att vänta är att man får väldigt feta tackor som ska lamma första gången.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #14 skrivet: 12 jul-12 kl 16:29 »
Jag tror att det är lika bra vilket som. Jag har ju gjort båda delarna men jag har aldrig haft feta tackor. Mina tackor har alltid haft fri tillgång till hö och inte blivit feta och inte magra heller. De har aldrig fått hö som växt på gödslade åkrar utan bonden har tagit hö en gång och på hösten har han putsat betet och det har fått ligga kvar, det har blivit gröngödsling och det har varit tillräckligt för att tackorna skulle bli lagom runda men inte feta. Jag har även gett dem väldigt lite kraftfoder. Jag måste även tillägga att ingen av mina tackor har någonsin haft något slags bristsjukdom, inte ens de som lammat innan de fyllt ett år har haft kalk- eller selenbrist eller visat prov på någon annan slags brist.
« Senast ändrad: 16 jul-12 kl 17:19 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 16 jul-12 kl 15:26 »
Med era svar i åtanke så får det nog bli till att försöka få tag på en liten bagge också då... Om vi nu får möjlighet att köpa lammen vi tittat på...

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 3 användare (1 dolda)
Radar, Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser