Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp fläderblomssaften har jäst!  (läst 18227 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Hjälp fläderblomssaften har jäst!
« skrivet: 07 jul-12 kl 10:11 »
Tappade upp fläderblomssaften igår och såg idag att det var bubblor i flaskorna och mycket riktigt så pös det rejält och svämmade över när jag öppnade en flaska. Det var olöst socker kvar i bunken innan jag skulle tappa upp så ja rörde tills det löst sig. Den är god att dricka men, vågar inte läma den på flaskorna ifall de går sönder så någon som har tips på vad man kan göra? Vill helst inte hälla ut den.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Annamax

• Övriga världen
SV: Hjälp fläderblomssaften har jäst!
« Svar #1 skrivet: 07 jul-12 kl 10:15 »
Fortsätt att jäsa och gör vin? ;)

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 jul-12 kl 10:56 »
Antingen fryser du den i tomma mlölkförpackninger eller så gör du som sagt, -Vin!

Helgerån att plocka blommorna när bärsaften är så god & nyttig. Synden straffar sig..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 jul-12 kl 11:02 »
Eller koka den, då försvinner ju alkoholen och du dödar svampar och bakterier. Jag kokar alltid mina blomsafter efter de har stått och dragit, så håller de till obestämd tid :).
« Senast ändrad: 07 jul-12 kl 18:30 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

kurt

« Svar #4 skrivet: 07 jul-12 kl 16:07 »
Hållbarheten ökar om kokar, men det kan ändå växa där. Kokningen avlivar inte sporbildande bakterier, och jämfört med frukt/bär-safter, så är det mycket högre vattenhalt och större yta (mera bakterier och svamp) i dryck från blommor.

Alternativen är:

Frysning
Kokning + konserveringsmedel
Autoklavering (utan socker)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 jul-12 kl 11:49 »
Men mögel då?

Optimisten hoppades på att den skulle klara sig ett par extradagar och lät hinken stå....nu hittade jag ett par mögelprickar på ytan. det var inte mycket, men ändå mögel.

Skummade bort det, saften luktar gott fö. Koka och hälla i natriumbensoat o se glad ut eller kassera?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 jul-12 kl 11:53 »
Men mögel då?

Optimisten hoppades på att den skulle klara sig ett par extradagar och lät hinken stå....nu hittade jag ett par mögelprickar på ytan. det var inte mycket, men ändå mögel.

Skummade bort det, saften luktar gott fö. Koka och hälla i natriumbensoat o se glad ut eller kassera?

Var det med blommorna kvar i hinken, eller bara saft? (optimist här också...)

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 jul-12 kl 11:55 »
Jag trycker ner blommorna och citronerna under sockerlagen med ett durkslag, för det som ligger över ytan möglar jättefort, men det var ett par blomblad som flöt på ytan som hade möglat.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #8 skrivet: 08 jul-12 kl 11:55 »
Men mögel då?

Min mormor kastade alltid saften när det hände. Vågar du testa så gör det.. Själv skulle jag nog gömt undan det för barnen och testat på mig själv..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 08 jul-12 kl 12:01 »
MIN MORMOR hade aldrig i konserveringsmedel och saften möglade då o då, hon hällde bort det mögliga och det var inte tal om att slänga... så jag har druckit mycket möglad saft i mina dagar ;)

Men det kanske förklarar en hel del också ... ::)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 08 jul-12 kl 12:02 »
Det blev kokning och upphällning på flaska igen här.

Frances, när det gäller lite mögelprickar så hade jag tagit bort dem och kokat igen. Det funkade bra med min jästa saft. Fast jag måste säga att den enorma mängd kolsyra som jäsningen orsakade väckte nyfikenheten på att prova på att jäsa annat.  :). Fast lite mer avsiktligt då kanske.

I vilket fall som ska jag göra mer fläderblomssaft. Denna gång i min vanliga bunke.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 08 jul-12 kl 12:08 »
Maskrosvinet bubblar så snällt iallafall efter minst ett års lagring  :)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 jul-12 kl 12:43 »
Maskrosvinet bubblar så snällt iallafall efter minst ett års lagring  :)

Okej, där tog tråden en ny vändning. Appropå maskrosvin, hur vet man när det är klart? Mitt bubblar lite grann, men smakar mest bara socker...

Provar jäsa lite grann av flädersaften, bara för experimentets skull... Och utökade experimentet med en halv flaska syrensaft som verkar vilja börja spontanjäsa... Just nu luktar hela vardagsrummet jäst, så vi får väl se om det blir nåt drickbart resultat sen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 4 användare
roskva89, ärt, Anders Flix, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser