Hej!
Efter en hel del letande tar vi över en gård i Sörmland i augusti.

Bland det första vi gör är att lägga åkermarken i karens för omställning till ekologiskt jordbruk och KRAV-cert. Jorden är styv lerjord med vissa dräneringsproblem och har brukats konventionellt. I flera år i rad har arrendatorn odlat vete.
Vi kommer så gröngödslingsvall till våren med någon ettårig stödgröda (marken är utarrenderad till 15 mars 2013). Vallen får sedan ligga till höstsådd 2015. Vi skulle sedan gärna få in dinkel eller emmer i odlingsföljden. Sitter och klurar på en budget och det vore fint och få några goda råd.
1. Vad skulle ni lägga med i vallblandningen? Klöver är ju billigt och kvävefixerande men jag skulle gärna ha en blandning med några fler växter. Hörde om en ekogård som körde med 12 olika sorter i vallen. Vilken stödgröda kan passa?
2. Vad kan sedan sådden kosta över 30 hektar? Jag skulle vilja vänta med att köpa in allt för många maskiner utan tänkte köpa in traktortimmar för förberedelse och sådd (från konventionella granngårdar). Putsning tänkte jag göra själv. Marken lämnas höstplöjd. Så vad kan det kosta per hektar att köpa in allt som behöver göras på våren fram till sådd gröda? Är det någon som vet vad vallutsädet + stödgröda kostar per hektar (det beror förstås på mixen men exempel mottas tacksamt).
Stort tack för all hjälp!