Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getkastrering?  (läst 2388 gånger)

Nikki

• Blekinge
getkastrering?
« skrivet: 05 jul-12 kl 21:36 »
Hejsan. Jag  har en liten göingebock som blivit "över". Han kan inte gå med sin syster och mamma då det är risk för nya smågetter dem  emellan. Kan man kastera en get och  hur mår han sedan då?. Någon som har erfernhet av det?

Sussilo

• Gäst
SV: getkastrering?
« Svar #1 skrivet: 05 jul-12 kl 21:53 »
Det är bocken man kastrerar, inte geten  ;). Visst kan du låta kastrera bocken, men kan du inte sälja honom? Hör med avelsansvarig för göingegetter på allmogegeten.se

Nikki

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 05 jul-12 kl 22:03 »
Jo,ja såklart  är det bocken.. :)  Just nu verkar det  lite  svårt att sälja en  bock,vilket jag helst hade gjort natyurligtvis. Annars så funderar jag på att behålla honom  då han är  väldigt sällskaplig och trevlig. Jag  måste  ju ta ett beslut snarast innan det  blir  fler killingar så därför funderade jag över att kasterar honom kanske är ett altenativ.

trassla

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jul-12 kl 22:04 »
Jag kastrerade min bock, så att han fick gå kvar med sin mamma och mormor,(och alla andra getter). Dagen som han blev kastrerad var han givetvis trött, och sov mycket. Kastreringen gjordes i stallet, men sedan tog jag in honom i köket, för att inte de andra skulle ge sig på honom, när han började kvickna till, fick han komma ut till mamma igen. Allt gick bra, ingen infektion eller svullnad. Jag tycker att min lilla kastrat är en härlig kille, full i bus och levnadsglad. Så får du inte sålt honom, rekomenderar jag dig att kastrera honom. Lycka till, oavsett vad du gör med honom.

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 jul-12 kl 22:09 »
Instämmer med trassla. En kastrat blir också ett bra sällskap till en avelsbock.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 06 jul-12 kl 19:03 »
Ja, bockarna brukar bli sociala och trevliga, särskilt om de inte hålls isolerade.  Tyvärr är det inget "sug" efter bockar, och om du ska ha flera killingar, så lär det bli flera bockar över.

Alternativ:  Hemslaktat getkött är inte dumt det heller, då vet du att han har haft det bra hela livet.  Särskilt om du är med själv och ser att det  går bra till.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 jul-12 kl 01:49 »
Bockarna blir personligheter på ett speciellt sätt, inte så hispiga som getterna kan vara  :).

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 07 jul-12 kl 01:51 »
Just det, Sussilo!  Statistiskt sett.  Visst har både du och jag sett undantag!  :D

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 jul-12 kl 01:54 »
Jadå, det finns lugna fina hongetter också, särskilt de litet äldre.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 07 jul-12 kl 02:02 »
Och en och annan sprättig bock.  Men de flesta är vänliga och snälla, om dom bara får lite normal vänlig behandling.

Nikki

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 07 jul-12 kl 09:04 »
Tack för alla svar. Ja det verkar vara ett överskott på bockar .Jag avvaktar  nån vecka till annars får han bli kasterad. Äta upp honom kan vi då rakt inte även om det kanske är så att  man  ska välja att äta de djur som man vet har haft de bra  under sin uppväxt.På något sätt  har det blivit så att det alltid är någon här,gubben och jag, barn  eller barnbarn som  har  någon personlig relation till varenda djur som finns här.Beror  säkert delvis på att vi är nya "djurbönder" .Vi har bara haft gården  några få år. Här hämtas hit alla slags djur   som på ngt sätt farit illa  där de tidigare bott  eller blivit utslängda.Vad gäller göingegetterna har jag  dock köpt dem själv och de är väldigt lugna och fina i lynnet,trevliga och bra slyröjare.Så lillbocken  få säkerligen bli en kastrat och bli kvar om inte ngn väldigt seriös köpare dyker upp..fast som sagt det är lättare att  ta hit djur än att skicka bort dem...hmmm  undrar hur detta ska sluta  :) En liten djurpark kanske ?

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 07 jul-12 kl 15:41 »
Akta dig för att bli klassad som djurpark; massor av extra avgifter, regler och kontroller!  :o

Självklart förstår vi att du har en personlig relation till varje individ.  De flesta här har det så.  Och så jämför vi med hur "fabriksdjuren" har det, och då står valet mellan att äta de egna som det inte finns vinterfoder till, eller bli vegetarian.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #12 skrivet: 12 jul-12 kl 13:53 »
när svärmor köpte hem vår angoraget besättning så var det 6 vuxna getter 1 bock å en kastrat, uppfödaren kastrerar just i avsikt att bockar som säljs ej skall behöva vara ensam!
Vår kastrat är en riktig myspelle, medans bocken gärna vill visa styrka och knuffa klia med sina horn, samtidigt så tar kastraten hela tiden fullt ansvar för bockens 1 årige son och skyddar honom fårn eventuella bustag från pappan :)

Jag ser absolut inget negativt i att kastrera, snarare tvärt om, de djur, oavsett art som ej skall ingå i avel behöver inte gå omkring å vara "spända" och vaksamma över alla dofter från damer omkring skulle få det mycket lugnare som kastrater.

Angorageten luktar dessutom inte alls i samma grad som tex afrikansk dvärgget, om dessa tappar lukt vid kastrering återstår att se, då vi nyligen fick hem 2 såna till min svärmor. Angorabocken kan hållas så gott som luktfri bara genom att hållas klippt under magen så inte pinket sitter kvar i pälsen.
även en blind höna hittar ett korn...

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser