Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marek?? Är sabelpoot överrepresenterade?  (läst 2313 gånger)

MarieA

• Västergötland
Marek?? Är sabelpoot överrepresenterade?
« skrivet: 05 jul-12 kl 15:21 »
Har två 6-8 veckors kycklingar som jag tror har fått Marek, de går konsigt och den ena hönan tar stöd med vingarna när hon går vilket hon helst inte ens gör.. dom är instabila och tuppen verkar ta luftsteg när han går, alltså riktigt klampar fram och lyfter fötterna högt!
Varför drabbar det vissa djur? smittar det?
Har haft det en gång innan och det har varit på tre sabelpoot hönor/kycklingar, har massa olika sorter men det är dom som får det!
Är den rasen överrepresenterade?
Ger dom vitaminer etc men vet inte vad jag ska göra mer??
De äter och dricker som de ska men ..

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: Marek?? Är sabelpoot överrepresenterade?
« Svar #1 skrivet: 05 jul-12 kl 16:06 »
Vi trodde att en av våra hönor hade fått marek, för hon gick som du beskriver att dina gör, men det visade sig vara en klo som växte nedåt. Vi klippte den och ett par dagar senare gick hon som vanligt. Det här var för ett år sedan. Hon lever och frodas. Folk skriker marek alldeles för fort. I ditt fall kanske det är det, men kolla annat först innan du avlivar dem.
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Lina79

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 jul-12 kl 09:47 »
Jag har också haft två st sabelpoot som blev avlivade p.g.a misstänkt marek... de andra fick det inte (dvärgkochin)...
Det kanske är vanligare på just den rasen??
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

MarieA

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 jul-12 kl 21:03 »
nu har de slutat att vilja gå.. de äter och dricker när jag håller fram till dom men de går inte dit själva.. så känns som om det är kört tyvärr.
de liksom lutar sig på sina vingar när de försöker gå, är det marek?

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #4 skrivet: 07 jul-12 kl 21:12 »
Tvivlar starkt att det är marek. Har inte haft en enda milli fleur som uppvisat dessa symptom heller.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 08 jul-12 kl 00:25 »
Tvivlar starkt att det är marek. Har inte haft en enda milli fleur som uppvisat dessa symptom heller.

Varför tvivlar du angående marek? Jag är inte alls bra på hönssjukdomar, men vad skulle det annars kunna vara?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

FM

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 jul-12 kl 00:30 »
Mina marekdrabbade har vinglat och speciellt haft en vinge till stöd eller att den vikt sig helt frammåt som de tappat styrseln på den. Ena benet har stuckit fram lite mer oxå. Pigga i skallen är marekdrabbade så ätit o druckit har de gjort. Detta är en generaliserad bild jag beskriver. Om dina har marek lr ej är för mig svårt att säg.

Vissa djur har mindre motståndskraft än andra. Endel raser samt linjer värre en andra. Föräldradjuren till dina kankse var vaccinerade o då inte byggt upp ressistens mot marek. Om det nu är marek så får man avla på överlevarna, kolla nästa generation, avla på dom överlevarna o så tillslut får man en 'tålig' stam ;) Som jag förstått det!
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Chicken

« Svar #7 skrivet: 08 jul-12 kl 17:42 »
Det låter som Marek. Har haft det på dv. Silke och någon gång på dv. Kochin. Symtomen kan vara lite olika , långt ifrån alla får det där karakteristiska symtomen med ett ben framåt och ett ben bakåt. Har sett olika grader av rörelsestörningar.

MarieA

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 08 jul-12 kl 22:04 »
Har bett sambon ta bort dom nu ikväll för den ene bara ligger med en vinge ut på ena sidan och ett ben ut på andra sidan, den andra är inte mycket bättre fast kan dock fortfarande hålla upp huvudet och ligga rätt upp o ner men...  :'(
Det jag såg när jag tittade på deras fötter förut idag var att de nästan ser förtvinade ut, klorna och tårna liksom ser döda ut, de är helt platta, kanske blir det så när de inte använder dom?

MarieA

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 07 aug-12 kl 20:47 »
Nu har ytterligare fyra fått Marek, två brahmor och två sabelpoot..
Varför är jag så drabbad?
 Alla ägg kommer ju från olika uppfödare.. Men dom starka överlever ju heter det så nu har jag en stenhård grupp kvar ;)
hade tre guld vit porslin (sabelpoot), tyvärr har alla de tre strukit med....

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 25 aug-12 kl 22:52 »
Jag kläckte fram 16 st eng araucana från skickeägg och de fick marek hela bunten och nu har jag inte en enda kvar. De kycklingar som kommer från mina egna höns har inte blivit drabbad. Trist är det på många vis.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 26 aug-12 kl 05:29 »
Jag kläckte fram 16 st eng araucana från skickeägg och de fick marek hela bunten och nu har jag inte en enda kvar.
Är det SVA som konstaterat det?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Andrine Westin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser