Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorsåg dör vid gas efter förgasarinställning  (läst 35325 gånger)

jsax

• Gäst
Motorsåg dör vid gas efter förgasarinställning
« skrivet: 05 jul-12 kl 10:24 »
Jag har en Husqvarna 349XP som jag använt i någon månad. Sen jag försökte utföra lite underhåll på den har den dock betett sig ganska konstigt och eftersom jag är en sån nolla vad gäller motorer tänkte jag fråga. Förmodligen är det egentligen en fråga om förbränningsmotorer generellt.

Det var så att kedjan gick lite på tomgången och jag läste i bruksanvisningen att förgasaren skulle justeras så att kedjan inte gick. Så jag började fippla med tomgångsskruven.

Nu när jag startar sågen från kallt så går kedjan, men så fort jag ger lite gas så dör den. Tidigare så slutade kedjan att gå efter lite gas. Sen går det inte att starta den igen. Någon som har en aning om varför?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Motorsåg dör vid gas efter förgasarinställning
« Svar #1 skrivet: 05 jul-12 kl 11:01 »
Låter som att du skruvade L åt fel håll eller för mycket?

Praxis brukar vara att skruva in L och H helt, och sedan ut ett varv. Det är fabriksinställning. Borde gå att starta då...

Sedan justera L moturs så man får bra acceleration och reaktion på gaspådrag från tomgång.
Sedan justera T medurs så att kedjan rör sig, därefter moturs så att den stannar.
Sedan justera H så att man får bra acceleration till toppvarv där det gärna skall fyrtakta en aning utan last.

När man arbetat en stund med sågen, så den är varm, testar man igen.

Det är så jag ställer in mina hva.

jsax

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jul-12 kl 11:10 »
Låter som att du skruvade L åt fel håll eller för mycket?

Praxis brukar vara att skruva in L och H helt, och sedan ut ett varv. Det är fabriksinställning. Borde gå att starta då...

Sedan justera L moturs så man får bra acceleration och reaktion på gaspådrag från tomgång.
Sedan justera T medurs så att kedjan rör sig, därefter moturs så att den stannar.
Sedan justera H så att man får bra acceleration till toppvarv där det gärna skall fyrtakta en aning utan last.

Jag tror inte att jag rört L eller H. Dessutom finns någonslags spärr monterad som gör att dessa två inte går att justera med än ett halvt varv, enligt något lagkrav.

Jag provar att ändra L och ser vad som händer.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 05 jul-12 kl 11:17 »
Tvätta luftfiltret ofta är också bra. Börjar det bli igensatt påverkar det hur sågen går rätt mycket.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 jul-12 kl 11:20 »
Jag tror inte att jag rört L eller H. Dessutom finns någonslags spärr monterad som gör att dessa två inte går att justera med än ett halvt varv, enligt något lagkrav.

De spärrarna är ett jävla skit. På min som har sådana får man ha både L och H fullt öppna och egentligen vill den ha lite mer på L, men det går inte.

Har du satt tillbaks allt du haft löst ordentligt? Inga lösa tändstift eller nåt? Luftfilter som sitter fel?

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 jul-12 kl 11:22 »
Hemmablandad bensin, men kört på aspen innan?

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jul-12 kl 11:26 »

Ja, mina kan börja krångla bara man har i nån procent för mycket olja i soppan..

jsax

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 jul-12 kl 11:40 »

Nej, kör på Aspen.

jsax

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 jul-12 kl 12:58 »

Det gav inget direkt resultat att dra åt L. Det konstiga är att sågen startar, sen gasar jag och den går upp i varv, men sen när jag släpper gasen dör den och går inte att starta igen förrän efter ett tag.

Enkelt uttryckt, vilken håll skall reglagen dras för att försäkra att det går att starta?

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 jul-12 kl 14:41 »
Det gav inget direkt resultat att dra åt L. Det konstiga är att sågen startar, sen gasar jag och den går upp i varv, men sen när jag släpper gasen dör den och går inte att starta igen förrän efter ett tag.

Enkelt uttryckt, vilken håll skall reglagen dras för att försäkra att det går att starta?

Om du skruvar in de båda inställningsskruvarna (dvs inte tomgångsskruven ), och sen skruvar ut dom ett varv vardera, då ska den starta och gå hjälpligt , annars är det nåt annat fel.

När man fått den att gå, så skruvar man åt tomgånsgskruven så att den går hela tiden på ett något förhöjt tomgångsvarv ( det är bara för att den inte ska stanna hela tiden ) och under tiden den går så, så justerar man lågvarvsmunstycket så den går så högt som möjligt på tomgång. Därefter justerar man ner tomgångsskruven så att kedjan stannar.

Högvarvsmunstycket justeras när man håller sågen igång på full gas, och man justerar munstycket tills den bluddrar lite på fullvarv, då kommer den att gå rent vid belastning.

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 jul-12 kl 17:11 »
Om du skruvar in de båda inställningsskruvarna (dvs inte tomgångsskruven ), och sen skruvar ut dom ett varv vardera, då ska den starta och gå hjälpligt , annars är det nåt annat fel.

Det går inte när man har såna spärrar som nämndes tidigare.

kbh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 jul-12 kl 17:15 »
Ote men när kom sådana spärrar ? 

jsax

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 jul-12 kl 17:16 »

Jag gjorde enligt ovan med liknande resultat, men sen provade jag med T-skruven också (helt in, sen ett varv ut) och då orkade den fortsätta efter att gasen försvann. Verkar som att jag dragit ut T-skruven väldigt långt under mitt försök.

Sen drog jag ut L på måfå och kände mig nöjd med accelerationen. Finns det ett övre bör-värde för L? Därefter T tills kedjan stod hjälpligt still. Sen drog jag ut H kanske ett halvt varv till så att den verkade vobbla lite på full gas.

Tack för all hjälp!

Jag köpte sågen begagnad och vet du vad, spärrarna är borta  ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 jul-12 kl 17:20 »
Jag gjorde enligt ovan med liknande resultat, men sen provade jag med T-skruven också (helt in, sen ett varv ut) och då orkade den fortsätta efter att gasen försvann. Verkar som att jag dragit ut T-skruven väldigt långt under mitt försök.

Sen drog jag ut L på måfå och kände mig nöjd med accelerationen. Finns det ett övre bör-värde för L? Därefter T tills kedjan stod hjälpligt still. Sen drog jag ut H kanske ett halvt varv till så att den verkade vobbla lite på full gas.

Tack för all hjälp!

Jag köpte sågen begagnad och vet du vad, spärrarna är borta  ;D

Aha, så de går att byta ut kanske? Har inte glott så noga på konstruktionen.

L kan du sätta i läget där tomgångsvarvet går som högst och sen öppna den ett kvarts varv till. Bra utgångsläge.

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 jul-12 kl 17:22 »
Ote men när kom sådana spärrar ?

Vet inte men antagligen med nya modeller. 357:an köpte jag -08 och den har. 55:an från -05 har det inte.

kbh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 jul-12 kl 19:06 »
Vet inte men antagligen med nya modeller. 357:an köpte jag -08 och den har. 55:an från -05 har det inte.
Ok

Misse

• nr 9424
« Svar #16 skrivet: 06 jul-12 kl 12:21 »

Aha.  Tar inte alla bort spärrarna ???   ::)   ;D

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser