Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etanol i bensinmotor.  (läst 18816 gånger)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #20 skrivet: 06 jul-12 kl 18:49 »
De två bilar jag testat att tanka med E85/bensinblandning, en Ford Escort med 1,8 l insprutningsmotor och en Volvo 740 med B230A, dvs förgasare, fick båda så hög bränsleförbrukning att det blev olönsamt och jag lade ner experimenten. I inget av fallen försökte jag justera någonting för att de skulle gå bättre med det ändrade bränslet. Jag misstänker med detta visserligen begränsade underlag att det i många fall är önsketänkande att det skulle löna sig att blanda E85 i bensinen.

Att en omodifierad förgasarVolvo drar mer med etanol är rätt naturligt, det är min erfarenhet också. Då får man borra munstycken eller skruva nålen en bit om det är en sån typ. (en hundkoja med gammal 1 1/2 tums Su-förgasare är lättast att E85-modda av alla bilar, man skruvar bara ut munstycket 2 varv ;D )
Ford Eskroten, var det en kat-bil med lamdasond?  Om det inte var det utan en äldre med K-jet så var det också naturligt om den inte gick bra.   Kat-Eskroter jag har haft har funkat fint med över hälften etanol i tanken :)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

timmertomten

  • Inlägg: 257
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #21 skrivet: 06 jul-12 kl 20:02 »
Hallå
Kört på etanol i några olika bilar audi 80, volvo 245, ford mondeo och nu senast volvo 945. Det har alltid funkat fint med ungefär 50/50 har inte upplevt att de tidigare bilarna har dragit mer bränsle för det. Körde audin från orsa till göteborg (48 mil) på 35 liter 50/50 blandning.

Men nu senast den därna 945an är förjävlig den drar svinmycket om man tankar 50/50. Bensinmätarn funkar ibland men aldrig kilometerräknaren, så det är lite svårt att veta men runt dryga 2 liter med 50/50 känns det som om jag har överslagsräknat på hur mycket den dragit. Sist jag körde på 50/50 i den bilen och bensinmätarn funka drog den 1/4 dels tank(full tank=65 liter) nästan på 4-5 mil låg iofs i 140-150 men ändå....(man ser hur bränslemätarn bara dyker och man får bilden av en virvel och ett sörplande sugljud i tanken...) Numera pyser jag fram i 80 på "endast" bensin med en sten under gaspedalen då håller den sig kring litern.

De skumma är att 245an hade samma typ av bränslesystem (jetronic) men den höll sig kring litern med 50/50 å typ 1,1 när bromsen låg på.

Nån som varit med om nån liknande djävulsk bränsleförbrukning vid blandtankning? å nån som har nåt tips på hur man kan sänka bränsleförburkningen rent generellt mer än det mest uppenbara som jag redan gjort(kör saktare lugnare, kör inte alls).

De måste ju vara nåt fel på den bilen fast nu är den nyss besiktigad så jag får la dras me den ett år till.
« Senast ändrad: 07 jul-12 kl 20:19 av timmertomten »

Broberg

  • Gäst
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #22 skrivet: 06 jul-12 kl 23:37 »
De två bilar jag testat att tanka med E85/bensinblandning, en Ford Escort med 1,8 l insprutningsmotor och en Volvo 740 med B230A, dvs förgasare, fick båda så hög bränsleförbrukning att det blev olönsamt och jag lade ner experimenten. I inget av fallen försökte jag justera någonting för att de skulle gå bättre med det ändrade bränslet. Jag misstänker med detta visserligen begränsade underlag att det i många fall är önsketänkande att det skulle löna sig att blanda E85 i bensinen.

Än så länge har inte min häck druckit mer än med ren bensin. Får se hur det artar sig över längre tid.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #23 skrivet: 06 jul-12 kl 23:45 »
Men nu senast den därna 945an är förjävlig den drar svinmycket om man tankar 50/50. Bensinmätarn funkar ibland men aldrig kilometerräknaren, så det är lite svårt att veta men runt dryga 2 liter med 50/50 känns det som om jag har överslagsräknat på hur mycket den dragit. Sist jag körde på 50/50 i den bilen och bensinmätarn funka drog den 1/4 dels tank(65 liter nästan på 4-5 mil låg iofs i 140-150 men ändå....(man ser hur bränslemätarn bara dyker och man får bilden av en virvel och ett sörplande sugljud i tanken...) Numera pyser jag fram i 80 på "endast" bensin med en sten under gaspedalen då håller den sig kring litern.

De skumma är att 245an hade samma typ av bränslesystem (jetronic) men den höll sig kring litern med 50/50 å typ 1,1 när bromsen låg på.

Nån som varit med om nån liknande djävulsk bränsleförbrukning vid blandtankning? å nån som har nåt tips på hur man kan sänka bränsleförburkningen rent generellt mer än det mest uppenbara som jag redan gjort(kör saktare lugnare, kör inte alls).

De måste ju vara nåt fel på den bilen fast nu är den nyss besiktigad så jag får la dras me den ett år till.

Jetronic är inget namn på ett specifikt insprutningssystem, det är Bosch' varumärke för alla olika insprutningssystem som bara sköter bränsleförsörjning, inte tändning. Det finns en massa olika varianter, t ex D, K, L, LE, LU, LE2, LU2, K-lambda, KE, KE3, LH2.2, LH 2.4, LH3.2 och inte minst centralinsprutningssystemet Mono-Jetronic. De man kan vänta sig att hitta på en svensksåld Volvo 200/700/900-serie är K (på bilar utan katalysator), LH 2.2 (bilar med katalysator fram till årsmodell 88A på de vanliga rödblocksmotorerna, några år till på V6:an i 760) och LH 2.4 (rödblocksmotorer från årsmodell 88B och framåt).

En vanlig orsak till hög bränsleförbrukning är en "halvdålig" lambdasond, som inte har gått sönder på ett sådant sätt att systemet begriper att den är trasig och sätter felkod. Eftersom avgastemperaturen är lägre på E85 än på bensin så kan det hända att en dålig lambdasond inte fungerar alls på E85, i synnerhet om dessutom lambdasondsförvärmningen skulle vara trasig.

Motortempgivaren är en annan klassiker, ofta verkar den hel då man mäter på den lösplockad men när den utsätts för vibrationerna från en gående motor kan glapp visa sig med påföljd att systemet tror att motorn är kall och behöver varmkörningsanrikning. För att hitta ett sådant fel kan man mäta spänningen på tempgivarsignalen och se om den lägger sig på ett normal-lågt värde då motorn är varm.

Om termostaten är trasig så att motorn inte kommer upp i normal temperatur så kan det naturligtvis också ge hög bränsleförbrukning. Tyvärr är ju tempmätaren på 900 och senare 700-serie gjord så att nålen står rakt upp så länge motortempen ligger mellan ungefär 50 och 110 °C , så man ser inte alls om termostaten börjar småkrångla.

En sak som är viktigare på E85 än på bensin är att luftförvärmningen är i ordning (på Volvo finns den bara på sugmotorer, inte på turbomotorer).

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #24 skrivet: 06 jul-12 kl 23:48 »
De två bilar jag testat att tanka med E85/bensinblandning, en Ford Escort med 1,8 l insprutningsmotor och en Volvo 740 med B230A, dvs förgasare, fick båda så hög bränsleförbrukning att det blev olönsamt och jag lade ner experimenten. I inget av fallen försökte jag justera någonting för att de skulle gå bättre med det ändrade bränslet. Jag misstänker med detta visserligen begränsade underlag att det i många fall är önsketänkande att det skulle löna sig att blanda E85 i bensinen.

Vilken årsmodell på Escorten? Har du den bilen kvar?
Beträffande B230A så ska man nog inte vänta sig bra resultat med mer än 20-25 % E85 i bränslet utan att börja göra ändringar på förgasaren. Och det är ännu mer viktigt än på en modernare Volvo med insprutning att ha god ordning på både motorns termostat och luftförvärmningen. Man kan gärna blockera det termostatstyrda förvärmningsspjället så att motorn får enbart varmluft året om, om man ska blandtanka en sådan.

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #25 skrivet: 07 jul-12 kl 00:34 »
Utan att ha hunnit läsa alla inlägg, vill bara berätta snabbt om vår vardagsbil:

Vi kör vår Saab 900 från -92 på etanol sedan flera år. 16 ventilers insprutare.

Det enda vi gjort är att sätta in andra spridare som ger ca 30 % mer. Samt satt in en kallstart. Från en liten enliters oljedunk går det till kallstartsventilen som styrs med en knapp - den nertryckt sprutas bensinen in. Det räcker inte med motorvärmaren.
Men med lite tålamod går det få igång den även utan. Bara mycket enklare med bensinstarten.

Gubben har även satt in en justerbar fördelare så man kan justera tändläget som normalt inte kan justeras på en 900i.

Lite småjux. Det är han som kan det här - ska be honom kolla in och ge sin erfarenhet av det hela.

Med normalt kan man blanda in etanol i alla bensinare. Upp tills motorn börjar hacka - sen går man ner lite i mängd.

Man ska byta olja flitigt efter dock. Bensin har en förmåga att samla skit och dessa lagringar lossnar med etanolen.
Bort med gamla oljan - skölj med billig olja och byt oljefilter.
Gör detta var 500 mil - minst var 1000 mil (detta rekommenderar vi alltid i och för sig) - om ni inte kör endast lååångturer med bilen.
Oljebyten är viktiga då etanol har en benägenhet att suga till sig vatten - eller hur det nu hamnar där... Samt lossar på skiten som bensinen lagrat.

Att tätningsringar - som många varnar för i etanolinblandningen - börjar läcka är just för att skiten/beläggningen lossnat.

Finns en sida TS kan vara intresseard av - forumet finns under forum:
http://www.etanol.nu/

Ju - och vår bil drar 1 liter på milen med 100 % E85 (på vintern lite mer då det är E75 då).

« Senast ändrad: 07 jul-12 kl 00:37 av henrietta70 »

timmertomten

  • Inlägg: 257
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #26 skrivet: 07 jul-12 kl 20:29 »
Tackar för det bra svaret. :)

De kan va lambdan som är halvdålig som du säger för lambdalampan började lysa när jag blandtankade, sen nollställde jag systemet och började köra på "ren" bensin och då har den inte börjat lysa igen, jag fick de mest underliga felkoderna också, kommer inte ihåg vilka, men motortempgivarn kanske man också skulle byta. Termostaten har jag redan bytt för ett år sen så den borde vara hel.

Får la se  om jag tar tag i det, de e ju kalkylen som skall gå ihop, räknar med att köra tills nästa besiktning sen skrota bilen då e det inte säkert man sparar så mycket pengar på lägre bränsleförbrukning så att det uppväger reservdelskostnaden.  >:D Eller så räknar man med att ha bilen längre, men då e det lätt att hamnar i laga bilen för svinmycket mer pengar än den är värd träsket.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #27 skrivet: 07 jul-12 kl 23:11 »
När man läser av felkoder på en Volvo 940 så ska man alltid läsa av för BÅDE insprutnings- och tändsystem. Systemen arbetar ju vart och ett för sig men båda är kopplade till "lambdalampan" och har alltså makt att var för sig tända den vid fel.

Om man får en massa ologiska felkoder eller underliga felsymptom på motorn så är en vanlig orsak kortslutningar eller överledningar i kabelstammen på vänster sida om motorblocket, isoleringen på ledarna tål inte värmen från motorn utan blir spröd och flagnar av med tiden, i synnerhet om det dessutom har trängt in olja i kabelstammen. Ska man inte ha kvar bilen så länge till så kan man fixa det ganska enkelt genom att ta ut den delen av kabelstammen ur bilen (den går bara i motorrummet och ansluter till huvudkabelstammarna med kontaktdon på vänster hjulhus och vid höger fjäderbenstorn) , skära upp den del som har legat an mot motorn, tvätta ren ledarna där inne och isolera med eltejp där det finns skador. Vill man vara mer seriös bör man byta de styva och spröda kablarna.

fiskarn87

  • Inlägg: 34
    • Västergötland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #28 skrivet: 26 jul-12 kl 15:58 »
Måste skriva ett par grejer.
Började blandtanka och greja med min 945 i vintras. Körde inte så regelbundet då men känslan var att det blir billigare ju mer E85 man får i. Upp till 30% märktes ingen skillnad på vare sig förbrukning eller gång. Slog sen i nästan bara E85  och då tändes lambdalampan och lyste hela tiden. Antar att den inte kan eller vill ge tillräcklingt med bränsle då utan går lite magert varför lampan tänds? Då gick bilen också lite dåligt kall och var lite svårstartad. Varm gick den dock bra, märkte ingen skillnad mot ren bensin.

I början på juni fick jag inte igång bilen, trodde det var bränslepumpsrelät men det visade sig vara pumpen (den främre, sitter väl en i tanken också tror jag) Satte dit en gammal pump till en 740 och fortsatte med mycket E85 och lysande lambdalampa. (viss magerdrift borde va bra för bränsleekonomin var också en tanke..) Började sen pendla till mitt sommarjobb (10 mil om dagen) och en dag bara dog bilen på väg dit(hade gjort något ryckande innan) Bytte bränslepump igen, bilen startade och nu kör jag på bensin.. På väg till jobbet lyckades jag en tank köra på 0.9 med 85% E85 vilket jag tyckte var riktigt bra. Skulle det bli lika billigt på ren bensin skulle den gå på 0.65 och det tror jag är svårt..

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #29 skrivet: 26 jul-12 kl 17:31 »
Har du kvar de havererade bränslepumparna? Det skulle vara mycket intressant att plocka isär dem och se vad som har hänt med dem.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #30 skrivet: 26 jul-12 kl 20:48 »
Här talas det mest om insprutningsmotorer och det har varit så många trådar om etanol att jag är helt förvirrad... Från att ha funderat på dubbelförgasarsystem med skilda bränslen och manövrering funderar jag nu på att helt enkelt bestycka om originalförgasaren för ren E85 och sedan använda bensin från en liten tank som startbränsle vid behov.

Antingen monterar man bara dubbla elektriska bränslepumpar och ser till att köra sista biten hem på bensin eller så går man ett steg längre och kompletterar med ett dräneringsrör i botten på flottörhuset så att kvarbliven E85 kan dräneras tillbaka till tanken innan man fyller upp med ren bensin inför kallstarten.

Hur skulle det fungera i praktiken? HUR fett skulle en E85 konverterad motor gå på ren bensin?
Vad säger Bilprovningen? Naturligtvis måste man se till att rulla in i besiktningshallen med väl varmkörd motor och ren E85. Eller så bestyckar man tillbaka förgasaren till bensin.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #31 skrivet: 26 jul-12 kl 22:03 »
Är det inte i så fall enklare att använda gasol eller startgas, via en mer eller mindre fast installation, som startbränsle?

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #32 skrivet: 26 jul-12 kl 22:27 »
Har Volvo 240 från -90 med insprutare, har hört att det ska va lugnt att tanka 20% etanol. Flippar insprutningen ska man bara behöva koppla ur batteriet så nollställs den igen?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #33 skrivet: 26 jul-12 kl 23:14 »
Har Volvo 240 från -90 med insprutare, har hört att det ska va lugnt att tanka 20% etanol. Flippar insprutningen ska man bara behöva koppla ur batteriet så nollställs den igen?

Man ska ALDRIG lyfta av en batterikabelsko för att nollställa felkoder och sånt, då får man ju aldrig reda på vad det var motorstyrsystemet klagade över och dessutom drar man på sig extrabesvär med att ställa klockan, krångla med eventuell kodad bilstereo osv. Läs istället av med diagnosdosan som sitter längst bak till vänster i motorrummet (anvisningar finns i gördetsjälvhandböcker och på många Volvoforum på nätet), notera felkoderna och radera därefter med samma dosa. Kom ihåg att läsa av för både insprutnings- och tändsystem.

Gränsen för vad ett LH 2.4 -system i en Volvo klarar brukar ligga någonstans mellan 20 och 50 % E85, det varierar beroende dels på årsmodellsskillnader (olika programversioner i styrdonet) och dels på individuella skillnader mellan olika bilar (olika bränsletryck, mer eller mindre igensatta spridare, toleranser hos luftmängdmätaren, eventuell tjuvluft osv).
Vissa programversioner dröjer mycket länge med att tända varningslampan även om systemet har svårt att lambdareglera, det kan vara intressant att läsa av felkoderna ofta medan man testar även om lampan inte har börjat lysa.
Symptom på att man har nått gränsen för vad systemet klarar av är t ex opålitlig/svajig tomgång, dålig segdragningsförmåga och/eller att motorn svarar "fördröjt" på snabbt gaspådrag.
Sådana problem kan dyka upp tillfälligt om man har ändrat bränsleblandningen tvärt, innan systemet har hunnit anpassa sig. Ett sätt att snabba på anpassningen är följande:
1) Radera felkoderna med testdosan. Se till att motorn är kall.
2) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (termostaten har öppnat så att övre kylarslangen är varm). Stäng av.
3) Starta omedelbart och låt motorn gå på tomgång i två minuter utan att någon gång röra gasen, inte ens i startögonblicket. Stäng av.
4) Starta igen och kör en sväng. Under provturen bör man köra minst en kilometer på planmark i minst 70 km/h med jämnt gaspådrag och jämn fart.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #34 skrivet: 26 jul-12 kl 23:43 »
Torbjörn, får man alltså upp tillräcklig temperatur i en vintertjurig E85-motor så snabbt på startgas eller propan att det räcker med några duttar på starthjälpen? Jag hade fått för mig att motorn behövde komma upp i åtminstone småvarm temperatur innan den går stabilt på etanol. Sedan har jag förstått att man ska maximera all förvärmning av insugsluften, förgasaren och insugsröret.

Kan man ge någon fingervisning om hur mycket tomgångs- och huvudmunstycket behöver borras upp? -Jag tänker mig att det rör sig om ungefär de 30% (area förstås, inte diameter) som bifuelbilar sägs dricka på E85 jämfört med ren bensin.

Hur många eco-freaks kör omkring med anpassade förgasarbilar på det här viset? Det borde finnas en del pengar att spara så som bränslepriserna ser ut nuförtiden. Köra med en äldre sugdiesel jämfört med bensin är kanske jämförbart eller mindre lönsamt men å andra sidan börjar dieselpriset nå en bit över rapsoljan på literflaskor i matbutiken igen... Men här var det ju etanol vi diskuterade!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #35 skrivet: 27 jul-12 kl 08:09 »
Såvitt jag har förstått (med anledning av diskussioner på etanolforumet för länge sedan då många sysslade med konvertering av förgasarbilar) så klarar man sig bra med den vanliga choken så snart motorn har startat. Åtminstone om det rör sig om manuell choke, har man automatchoke kanske den kan behöva ställas om.

Det brukar fungera bra att öka munstycksdiametern 10-15 %. I första hand är det huvudmunstycket som ska borras upp, det finns ofta tillräcklig justermån på tomgångsställskruvarna för att man inte ska behöva röra tomgångsmunstycket. Om det är en tvåstegsförgasare behöver man ofta inte göra något åt andra steget.

fiskarn87

  • Inlägg: 34
    • Västergötland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #36 skrivet: 27 jul-12 kl 08:40 »
Har du kvar de havererade bränslepumparna? Det skulle vara mycket intressant att plocka isär dem och se vad som har hänt med dem.

Minst en av de, båda tror jag. Ingen  aning om hur en sådan pump fungerar men det kanske går att förstå något om man tar isär de. Har för mig att de ser typ ihopressade ut dock utan skruvar men det går la med vinkelslip.

Som sagt var ingen av pumparna ny, bilen har gått 30 kmil och den lär väl inte vara bytt tidigare. Dock känns det en aning konstigt, känner flera som kör 940 och har hört om en del som byter relät till bränslepumpen (ska väl vara ganska vanligt,gjort det själv på en annan bil) men aldrig hört om någon som bytt pump.

Broberg

  • Gäst
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #37 skrivet: 27 jul-12 kl 08:51 »
Minst en av de, båda tror jag. Ingen  aning om hur en sådan pump fungerar men det kanske går att förstå något om man tar isär de. Har för mig att de ser typ ihopressade ut dock utan skruvar men det går la med vinkelslip.

Som sagt var ingen av pumparna ny, bilen har gått 30 kmil och den lär väl inte vara bytt tidigare. Dock känns det en aning konstigt, känner flera som kör 940 och har hört om en del som byter relät till bränslepumpen (ska väl vara ganska vanligt,gjort det själv på en annan bil) men aldrig hört om någon som bytt pump.

Har fått byta relä på båda 745:orna jag haft. Tydligen ett standardfel. På den sista, en -92:a, pajade pumpen när jag körde soppatorsk..

Fast jag körde inte något på etanol i dem.

fiskarn87

  • Inlägg: 34
    • Västergötland
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #38 skrivet: 27 jul-12 kl 08:59 »
Har fått byta relä på båda 745:orna jag haft. Tydligen ett standardfel. På den sista, en -92:a, pajade pumpen när jag körde soppatorsk..

Fast jag körde inte något på etanol i dem.

Ok, de kan gå sönder ändå naturligtvis. Den begagnade jag satte dit hade legat i en kompis trängård ett tag så den var inte heller ny, kanske var en slump att båda gick sönder.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Etanol i bensinmotor.
« Svar #39 skrivet: 27 jul-12 kl 09:42 »
På de Volvo 700/900-serie som har ett dubbelrelä i elcentralen för insprutningssystemet så är det vanligt att lödningar spricker sönder på kretskortet i relät, det brukar gå att reparera om det inte har hunnit bli alltför varmgånget och fult kring felstället.

För att plocka isär en sån där bränslepump får man böja ut de invikta plåtflikarna i utloppsänden och sedan kan man dra ut hela innanmätet ur höljet, eventuellt hjälpa till genom att trycka med en dorn eller pinne i inloppet.

Den enda trasiga bränslepump från Volvo 700 som jag har haft tillfälle att titta på var en förpump (alltså den som sitter i tanken). Den hade troligen gått sönder i samband med soppatorsk, det hade gått varmt vid kollektorn så plast runt kolhållarna hade smält och kletat fast kolen.

Pumpar liknande huvudpumpen men från andra bilmärken som jag har tittat på, har ofta helt enkelt varit utslitna - kolen totalt slut och kollektorn kraftigt repig och nernött.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser