Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sachs cykelnav  (läst 4834 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Sachs cykelnav
« skrivet: 04 jul-12 kl 19:34 »
Fått tag på en damcykel :). Kommer på grund av höftartros inte upp på en herrcykel. >:( Det sitter ett sjuväxlat sachsnav i bakhjulet. Jag tror/tycker inte att det fungerar med växlarna ???. Tänkte fixa, dona, reparera på semestern.

Är det nån som vet något om hur jag lämpligen ska förfara? Skisser verkstadshandbok beskrivningar osv

Flemming

• Skåne
SV: Sachs cykelnav
« Svar #1 skrivet: 04 jul-12 kl 22:56 »
Vet inte hur gammal din cykel kan vara men Sram har köpt upp Sachs och länken som följer går till deras tekniska handböcker...
http://www.sram.com/service

Spectro S7 skall tydligen motsvara Sachs 7-växlade

Teknisk handbok (årgång 1999) på svenska i Pdf-format
www.sram.com/_media/pdf/sram/dealers/DTM_GHS_Sv_99.pdf

Hoppas det kan vara till någon hjälp...
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Flemming

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 jul-12 kl 12:22 »
Edgar: Hur gick det,hade du någon användning av mina länkar ?
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 18 jul-12 kl 23:39 »
Jotack! Vad gäller den tyska och den svenska manualen förefaller det vara samma text för 7-växlade nav, så då kan man ju hålla sig till svenska.

Har även googlat, och cykelvärldens förtjusning över dessa nav förefaller ytterligt begränsad.

Får försöka lägga i en lägre växel på något sätt, och sedan hålla mig till den.

Flemming

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 jul-12 kl 23:00 »
Men det var ju trevligt att jag kunde vara till lite nytta...
Har själv en 4-växlad Monark från sent 90-tal och den har ett heltokigt inställning av växlarna,1,2 och 3 går att använda,fyran är ställd så att den endast passar nerförsbackar i alperna...
Läste någonstans för länge sedan att det är bättre man trampar som bara den,än segar på högsta växeln,allt för att lederna i benen skall slitas så lite som möjligt.
Hittade en annan lösning på problemet,köpte mig en bil  ;D

Lycka till med mekande och glöm inte smörja kedjan...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 19 jul-12 kl 23:18 »
Jag har konstaterat att rörelsen i höften när man cyklar på något sätt är bra för min artros i höftleden. Om jag har ont och haltar, så gör en liten cykeltur att nånting i höften rättar till sig, och det blir bättre.

Märkligt.

Men det är för hög växel nu, så jag trampar ör sakta och det går lite för tungt.

Får se vad jag hinner. Städar garaget, så jag vet var mina grejer finns (hoppas jag), och så ska jag byta kylare och installera växelströmsgenerator på min traktor.

Huvudsaken i livet är att man verkar trivas.

Flemming

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 jul-12 kl 23:40 »
Huvudsaken i livet är att man verkar trivas.

Trevligt med människor som inte har så stora krav !

Cykling och andra lättare former av motion verkar vara något som "alla" inom vården rekommenderar vid artros,så fortsätt med det...
Byta kylare och generator låter lite väl bra men grejorna kanske sitter lättåtkomliga...

Ta det försiktig och tänk på hälsan !

davidB

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 aug-12 kl 18:44 »
Har du kollat så att vajrarna löper lätt.
Gamla igensatta vajrar kan gå trögt och skapa en massa mysko växlingar.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 30 aug-12 kl 21:08 »
Det var fel på "huset" som sitter utanför navet. Plast som spruckit. När jag plockat bort det, så gick en låg växel in. Jag trampar fort och cykeln går sakta. Perfekt för mig och min höftled. Möjligt att jag lämnar in cykeln för reparation till en bekant som kan cyklar till vintern.

Tack för tips!

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser