Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bromsar på MF135  (läst 8133 gånger)

JBF

• Småland
Bromsar på MF135
« skrivet: 03 jul-12 kl 15:14 »
Bromsarna på min MF135:a (-72) har under de 4 år jag ägt den varit ganska dåliga... Nu har de blivit obefintliga och det är med fara för livet jag sätter mig i den...
Tummen är placerad mitt i handen på mig och jag behöver alltså info.

En del säger att man ska kunna "spänna" bromsarna? Är det ganska enkelt att skruva loss på traktorn och kolla hur de ser ut? Eller är det avancerade grejer detta?

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Bromsar på MF135
« Svar #1 skrivet: 03 jul-12 kl 23:33 »
Går bromspedalen i botten utan att det blir nämnvärd bromsverkan? I så fall är det nog dags för bromsjustering. Det bör stå i traktorns instruktionsbok eller verkstadshandbok hur det går till, det är en sådan sak som det hör till vanlig rutinservice att göra.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #2 skrivet: 03 jul-12 kl 23:43 »
Kolla på insidan av bakhjulet, om fälgen är oljig måste du byta packböx och bromsband, om fälgen är torr kan det gå att justera, det gör man i det avlånga hålet på insidan av bromsskölden där i sitter en bult med taggar på som man kan vrida på med en skruvmejsel.
Lyft upp ett bakhjul i taget så att du kan snurra på det vrid taggbulten tills hjulet fastnar, backa taggbulten tills det går att vrida hjulet igen, testbromsa med en hand på pedalen medan du vrider hjulet med andra handen, känns det bra, provkör, om det inte blir bra bromsar av detta så måste bromsbanden troligen bytas å de får vi ta en annan kväll ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Aqualize

« Svar #3 skrivet: 07 jul-12 kl 13:23 »
Bromsband? Är det inte trumbromsar på MF 135?
Har aldrig skruvat på en sådan. De större i 100-serien har skivbromsar. Bytte på min och det gick bra. Bromsar fint med en obromsad tippkärra lastad med 5-6 ton.

Service-manual för MF 135 där det står om trumbromsar.
http://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=227 (måste nog registera sig för att få ladda ner men är väl värt)
Finns åtminstone en till servicehandbok på någon av de andra sidnumren där.
Men mwson låter säker på sin sak om bromsband så därför jag blir funderad.

J.S

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 07 jul-12 kl 13:39 »
Bromsband? Är det inte trumbromsar på MF 135?

Trumbromsar har bromsbackar inne i trumman och på bromsbackarna sitter bromsband fastnitade eller limmade  ;)

Aqualize

« Svar #5 skrivet: 07 jul-12 kl 17:44 »
Trumbromsar har bromsbackar inne i trumman och på bromsbackarna sitter bromsband fastnitade eller limmade  ;)
Då har man lärt sig det :)

Eken

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 18 sep-12 kl 10:05 »
Min MF30 har våta bromsar och då sitter spännskruven på kardanaxeln och är väldigt lätt att spänna
Solosågare med höns och bin på gården

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 18 sep-12 kl 10:14 »
Då har man lärt sig det :)
Jag också.  Tack för att du vågade fråga, så slapp jag!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser