Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katter med höns  (läst 1827 gånger)

Aina

• Värmland
Katter med höns
« skrivet: 02 jul-12 kl 21:49 »
Hönshuset börjar bli färdig! Äntligen dags att skaffa mina fem-sex hönor, som jag är beviljad att ha av min kommun . Nu till val av hönsras! Vad ska jag välja? Hedemora? Åsbo? Kinda? Stor ras? Liten ras? Det finns ju så många raser och jag är helt grön och oerfaren.
Det som krävs, är någon ras som är tuff och kan konfrontera våra katter. Katterna är visserligen slöa men man vet aldrig......
Jag bor i Värmland och hönshuset är isolerat. Är så tacksam för tips från er som kan detta med höns!

Mimie

• Gäst
SV: Katter med höns
« Svar #1 skrivet: 02 jul-12 kl 22:08 »
Ja, här har hönsen då inga problem med katten. Det är snarare tvärtom! En av mina hönor (Lohmann-avkomma) jagade in katten och följde efter nästan in i vardagsrummet! :-)
Och de tre industrihönsen (Boviner) som flyttat hit för ett par veckor sedan är inte heller ett dugg rädda för katten! Så här är det katten som  måste skyddas från hönsen!
Men iofs är ju min katt en liten "hare" som t o m min dvärgkanin sätter skräck i. Men han är ändå en duktig jägare och tar både möss, ormar och småfåglar (ibland).

MagnusL

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 jul-12 kl 22:22 »
Har tre bondkatter i ålder 3-18 år som alla har jagat lite för mycket men ingen av dom går på hönorna. Ena var väl intresserad av kycklingarna men hönsmamman brukar vara med.
Viktigare är nog välja ras efter hur mycket plats du har (storlek på tomt/hägn) och fundera på om du vill ha ruvare eller flygare eller så.
Vi har tex dvärgorpingtons som är helcharmiga små köttbullar men det är rätt jobbigt när man bara har några stycken och  dom slutar lägga ägg då dom blir ruvsugna.
Sen har vi en sussex som inte är ruvig alls men istället rymmer som om den vore med i 'flykten från hönsgården'
« Senast ändrad: 02 jul-12 kl 23:32 av MagnusL »
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Luff

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 jul-12 kl 22:34 »
Mina dvärgar brukar i unghönsåldern tycka katten är det intressantaste i världen - de följer honom på håll och kommer genast springande när de ser honom.
Att katten skulle jaga hönorna finns inte på hans karta - inte heller grannens hungriga lagårdskatter har försökt. Kycklingar släpper jag inte ut förräns dom är stora nog att hålla undan för skator.
//Luff

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 02 jul-12 kl 22:42 »
Vi har inte haft problem med att katterna tar hönsen. Inte ens grannens hungriga stackars lagårdskatter. Har haft en kattunge dock som smugit på de tyska dvärghönsen. Men de flappar och för sånt oväsen så det hade han inget för.

Jag tycker kindahönsen är väldigt trevliga, lugna och rara. Men de ruvar gärna så det blir till att äta köpeägg i perioder då de alla fått för sig att ligga och klucka.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Jinxan

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 03 jul-12 kl 07:52 »
När vi hade höns när jag var liten (dom var frigående) så blev katterna och hönsen kompisar. Dom låg rätt ofta tillsammans och sov på någon skuggig plats.

Katterna brydde sig inte om hönsen alls, även fast dom jagar andra fåglar.

Angående ras har jag dock ingen aning
Ägd av fyra huskatter. Äldsta är 19 och yngsta är 4.
Pallkrageodlar lite.
Nybliven ägare till en dvärgväduren Jänis Hopplin

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 03 jul-12 kl 08:44 »
Inga problem med katterna, det är snarare katterna som är lite avvaktande inför hönsen. Vi har stora Sussex...

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 2 användare
ärt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser