Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Windkraft  (läst 2303 gånger)

Cordula

• Närke
Windkraft
« skrivet: 28 nov-06 kl 12:54 »
Min man och jag fundera skaffa vindkraft. Eftersom jag är mycket oljudkänslig är nu frågan hur mycket oljud som produceras av sådana vindkraftanläggningar? I en gammal utgåva av Åter stod att det inte stör- men det är ju individuellt! Finns någon här som vet mer om det?

ollebolle

Re:Windkraft
« Svar #1 skrivet: 28 nov-06 kl 22:13 »
Sätt inte verket på taket eller på annat sätt förbundet med huset. Då skakar det har jag läst.

Annars går de rätt tyst. De mindre kan vina till ganska ljudligt har jag hört från båtar som har pyttesmå snurror. De är mycket högvarviga och kan nog bli rätt irriterande. Åtminstone är de det i hamnar. (på andra båtar)

Asynkrongenerator (eller synkron) går med samma varvtal hela tiden och upplevs nog mindre störande.  Man bör dock inte bo närmre än några hundra meter från ett stort verk. Att ha ett på en liten tomt är kanske inte så kul. Det gäller då att uppskatta elen till fullo.

Cordula

• Närke
« Svar #2 skrivet: 29 nov-06 kl 12:18 »
Vi har ingen el hemma och vill inte få det dragen till oss heller. Först kostar det 150.000 SEK bara dragning, och sedan har man ju månadsvis kostnader också. En vindsnurra är billigare även i underhåll.

Vi har bott utan el sedan några år, det fungerar, men man blir ju äldre också, och livet utan el är besvärligare än man kan klara av när man är gammal. Därför våra funderingar.

Vi skulle sätta upp en vindsnurra på 5,5 kw med startvind 4m/sec.

Skulle den störa när den står 100 m från huset?

ollebolle

« Svar #3 skrivet: 29 nov-06 kl 13:56 »
Det låter kul.

Ibland önskar jag att jag inte hade ström och kunde experimentera med vindkraftverk.

Kan inte tänka mig att det skulle vara så störande på 100 m avstånd. Speciellt som man får en massa ström när verket låter som mest.

Det blir ett goljud snarare.

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #4 skrivet: 30 nov-06 kl 10:13 »
Min man och jag fundera skaffa vindkraft. Eftersom jag är mycket oljudkänslig är nu frågan hur mycket oljud som produceras av sådana vindkraftanläggningar? I en gammal utgåva av Åter stod att det inte stör- men det är ju individuellt! Finns någon här som vet mer om det?
Gå in på www.hannevind.com , titta där o läs lite om saken. En trevlig kille som äger firman , han svarar gärna på mail om vindkraft
Med sol i sinne, både ute o inne.

Cordula

• Närke
« Svar #5 skrivet: 30 nov-06 kl 17:51 »
Det är ju där vi ska beställa! Vad roligt... Vi kontaktade honom för några dagar sedan men fick inget svar.
Då är det väl bara att vänta på svar...

ratjacks

• Rat Jack's kennel
« Svar #6 skrivet: 01 dec-06 kl 11:27 »
Hej ! jag bor granne med tre STORA vindkraftverk och har inga problem med oljud. visst kan man höra dom i bakgrunden men inte så det stör, enda gången man verkligen hör dom är när det blåser mycket hårt och rakt mot huset men då hör man dom utomhus men inte inne. avståndet till verken är väl cirka 500 meter, någon dag på året särskilt påvintern kan man uppleva att skuggan stör lite när bladen snurrar men med 5,5kw verket så tror jag inte att det är ett problem för vingarna är väl inte mer änn 5-6 meter i diameter jämfört med " våra" som är cirka 30 meter, lycka till och rapportera gärna hur det går.

Göran
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #7 skrivet: 03 dec-06 kl 21:10 »
Det är ju där vi ska beställa! Vad roligt... Vi kontaktade honom för några dagar sedan men fick inget svar.
Då är det väl bara att vänta på svar...
Ge inte upp i dina försök att nå Sven-Åke. Han är en upptagen man i dessa tider, väldigt mycket att göra med att bygga både stora o små vindkraftverk. Besökte honom för några veckor sedan då jag var på genomresa o förbi Kristianstad. Väldigt trevlig kille, Han har ett visningsverk (2,2kwh) på husgaveln. Visst låter det lite men inte så det stör.
Har du möjlighet så åk ner o titta på ett fungerande vindkraftverk innan du beställer, se det "in action". Annars när du väl får tag på honom, be om rekomendation för att få se ett verk i din hemtrakt.
Med sol i sinne, både ute o inne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 3 användare (2 dolda)
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser