Madeirajästen jobbar fortfarande, i sakta tempo nu. Jag är verkligen imponerad av dess kapacitet.
Jag har nyligen upptäckt att JULA har hinkar som lämpar sig ypperligt för jäsning.

Länk
http://www.jula.se/hink-15l-164010De passar naturligtvis även för annan livsmedelshantering. Märkta i botten med glas och gaffel. Lock finns att köpa på samma ställe.
Hinkarna rymmer 15 liter med gradering upp till 12 liter. De är inte speciellt dyra och har för tillfället nedsatt pris.
För en vecka sedan satte jag igång en dubbel sats öl. Min utrustning verkar vara bäst lämpad för att göra 12 liter åt gången. En dubbel blir lagom för de vanliga jäshinkarna.
Husets öl:3 kg Pale Ale malt
0,5 kg Crystal 100
humle:
Hallertauer tradition 60 minuter
East Kent golding 20 minuter
Fuggles 5 minuter
Jag föredrar kottar av alla tre sorterna
Och ett paket öljäst torr ca 11 gram
Gör man dubbelsats räcker det ändå med ett paket.
Jag försöker förenkla ölbryggandet så gott det går. Till 3,5 kg malt värmde jag den här gången 19 liter vatten (ca 5,4 gånger 3,5 kg malt) Det var en liten aning för mycket. Nästa gång ska jag prova med faktorn 5,3 och se hur det blir.
Det blev även ett sorts bryggschema senast:
Värma 19 liter vatten ca 50 minuter
Mäskning 75 minuter
Laka ur ca 15 liter ca 40 minuter
Värma vörten till kokning ca 45 minuter
Koka in humlen 60 minuter (det kokar bort 2,5 - 3 liter)
Vill man göra dubbel sats kan man börja med det när man lakat ur. Lägg till ca 15 minuter för att rengöra och tömma upp nytt vatten. Sedan lägger man bara till samma antal minuter. Observera att det är ca tider.
Första satsen gick enligt planerna förutom ett något lågt oechsle. Därav jag ska försöka med lite mindre vatten. Andra satsen gick också bra ända tills på slutet. Jag drabbades an någon sorts panik och räknade fel på klockan. Det kokade 15 minuter för kort tid vilket innebar att jag missade sista humlegivan. Det upptäckte jag när jag tömt över till jäshinken och såg att det stod en skål med humle på vågen.

Tydligen kan jag inte låta bli att missa på något. Kanske nästa gång, jag har basmalt hemma som räcker till en enkel sats. Övrigt har jag reserver av.