Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lohmann, trevliga året-runt djur?  (läst 2535 gånger)

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
Lohmann, trevliga året-runt djur?
« skrivet: 30 jun-12 kl 10:03 »
Hej,

såg en annons imorse om ett hönseri nära som säljer ut sina lohmanns före slakt. Vi har nyss byggt ett stort hönshus och har plats för fler höns. Skulle ni ha hämtat ett gäng? Jag är medveten om deras "skick", är mer nyfiken på hur de funkar året runt i ett hönshus med andra relativt stora höns?

Vill de gå ut året runt? Fixar de snö? Blir de hackade direkt av de andra "friska" hönsen? Vi har mest stora blandrashöns och några orpington.

tinaw

• Gäst
SV: Lohmann, trevliga året-runt djur?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-12 kl 10:35 »
Lohmans är avlade för att ha stabilt humör, värpa villigt, helst i redet, och strunta i att ruva. Så de borde funka utmärkt med andra hönor. De kan vara lite flaxiga och nerviga direkt från hönseriet, men brukar lugna sig.

Jag har aldrig haft några direkta problem med att introducera hönserihöns bland mina hönor, men det har alltid varit väldigt små flockar, och eftersom höns är mycket personkemi mellan enskilda individer kan man förstås inget lova. Men rent generellt funkar de som andra höns.

Anna

• -
« Svar #2 skrivet: 04 jul-12 kl 21:00 »
Industrihöns brukar ju vara vaccinerade så det kanske man ska kolla upp så det inte ställer till det i den egna flocken om man blandar. Men det kanske aldrig är nå't problem. Har hört av några att Lohman brukar vara bossiga och lite av mobbar-höns. Har ingen egen erfarenhet av dem så jag vet inte hur vanligt det är. Stämmer det är det alltså inte de nya hönsen det kommer bli synd om.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Dajen

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 04 jul-12 kl 21:24 »
Gäller det BRUN lohmann så kan jag varmt rekommendera dem om man söker sociala och trevliga höns. De jag har, i en stor grupp med alla möjliga raser - sussex, hedemora, isbar, orpington, dvärgkochin och diverse blandraser, är OTROLIGT sällskapliga, nyfikna, vänliga mot både människor och djur. De ger sig inte på nya flockmedlemmar, de är snälla mot kycklingar, de går fint ihop med katten, de sitter gärna på axeln och tittar på när man grejar med något och har man fikagäster får man stänga in hönorna om man inte vill ha dem i knät i trädgårdsmöbeln. Överlägset mysigaste hönsen i gruppen. 
Däremot har jag hört att vita lohmann kan vara hispiga till sättet och elaka mot andra höns. Men dessa har jag ingen erfarenhet av så det får andra svara på...

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 04 jul-12 kl 22:39 »
Tack för svar!

Meh, läste någon annanstans att det var de bruna Lohmans man skulle passa sig för? De här är vita. Ringde han som säljer dem (säljer och säljer, 10 kr styck...) de är i princip fjäderlösa... hua, egentligen vill jag inte hämta för att på alla sätt undgå att gynna industrin, å andra sidan känns det så meningslöst att de stackars 10-månaders hönsen ska slaktas när de kan få leva här i massor av år!

Ja, de var vaccinerade mot Marek, men det borde juinte ha påverkan på min flock? Eller hur blir det, de här kan bära på marek utan att visa några symptom eftersom de är vaccinerade...?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 05 jul-12 kl 07:52 »
Tack för svar!

Meh, läste någon annanstans att det var de bruna Lohmans man skulle passa sig för? De här är vita. Ringde han som säljer dem (säljer och säljer, 10 kr styck...) de är i princip fjäderlösa... hua, egentligen vill jag inte hämta för att på alla sätt undgå att gynna industrin, å andra sidan känns det så meningslöst att de stackars 10-månaders hönsen ska slaktas när de kan få leva här i massor av år!

Ja, de var vaccinerade mot Marek, men det borde juinte ha påverkan på min flock? Eller hur blir det, de här kan bära på marek utan att visa några symptom eftersom de är vaccinerade...?
Värphöns som slaktas ut är inte 10 månader. Dom är äldre. Värpstart är vid 20 veckor (= ca 5 månader) Värpperiod är 16-18 månader. Dom är med andra ord knappt 2 år när dom slaktas ut.

Mareksmitta finns överallt där det finns höns så att ta in Marekvaccinerade djur i en flock spelar mindre roll. Vär däremot observant på ohyra. Bla Röda hönskvalster är ett stort problem i kommersiella besättningar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #6 skrivet: 05 jul-12 kl 10:15 »
Gäller det BRUN lohmann så kan jag varmt rekommendera dem om man söker sociala och trevliga höns. De jag har, i en stor grupp med alla möjliga raser - sussex, hedemora, isbar, orpington, dvärgkochin och diverse blandraser, är OTROLIGT sällskapliga, nyfikna, vänliga mot både människor och djur. De ger sig inte på nya flockmedlemmar, de är snälla mot kycklingar, de går fint ihop med katten, de sitter gärna på axeln och tittar på när man grejar med något och har man fikagäster får man stänga in hönorna om man inte vill ha dem i knät i trädgårdsmöbeln. Överlägset mysigaste hönsen i gruppen. 
Däremot har jag hört att vita lohmann kan vara hispiga till sättet och elaka mot andra höns. Men dessa har jag ingen erfarenhet av så det får andra svara på...

Mina fyra bruna lohmantanter är också jättetrevliga..
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 05 jul-12 kl 11:42 »
Jag hade aldrig i livet befattat mig med uttjänta industrihöns. Kan inte se någon som helst mening med det.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dajen

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 05 jul-12 kl 12:02 »
Jag hade aldrig i livet befattat mig med uttjänta industrihöns. Kan inte se någon som helst mening med det.

Nej, det kan jag val halla med om. Mina köpte jag nar de var 16 veckor. Har tva andra vita hybrider som jag kopt privat, dar saljaren inte pa forhand underrattade mig om att de kom fran ett honseri. Rikitga vrak, aven om de nu lever och har halsan kommer jag inte att befatta mig med sadana igen.

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 jul-12 kl 14:06 »
Tänk på att jag bara har svarat på ursprungsfrågan: "Skulle ni ha hämtat ett gäng?". Nej, det skulle jag inte ha gjort.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, Mr.O, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser