Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken modern spinnrock ska jag välja?  (läst 5986 gånger)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Vilken modern spinnrock ska jag välja?
« skrivet: 29 jun-12 kl 23:57 »
Sitter och läser på nätet om olika spinnrocksmodeller. Blir inte klok på vilken som är bäst. Jag har en gammal spinnrock här hemma, den är inte optimal men jag har lärt mig att spinna på den. Nu skulle jag vilja ha en ny, en modern. Sägs ju att de är lite lättare. Men vilken modell märke?

Vad har ni för erfarenheter?

Jag spinner mest tunt garn från får och angora. Men vill även kunna spinna lite tjockare till tex raggsockor.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Cecilia N

• Ångermanland
SV: Vilken modern spinnrock ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-12 kl 16:36 »
Är du med på ravelry?
Där finns det en grupp som heter Spinning in Sweden. Många där kör nya rockar. (Men jag kör gammrock så jag kan inte svara.)

Korova Moloko

• Närke
    • Mitt bageri
« Svar #2 skrivet: 02 jul-12 kl 21:47 »
Hej Cecilia!

Jag har en "Little Gem" från Mayacraft. Väldigt lättarbetad och lätt att förvara tycker jag. Utrymmesbrist var en stor faktor när jag bestämde mig för den, men den spinner som en fullstor spinnrock. Lite olika tillbehör så kan man spinna både spindelnätstunnt eller jumbogarn.

Den har dubbla fotplattor, så den är lätt att trampa, och rent mekaniskt är den enkel att hantera. Största nackdelen är att den kommer från Nya Zeeland, den har rest långt och miljöovänligt.
Den går att packa ihop så den blir portabel, men inget jag skulle åka lokalbuss med i onödan.

/Malin

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #3 skrivet: 02 jul-12 kl 22:54 »
Är du med på ravelry?
Där finns det en grupp som heter Spinning in Sweden. Många där kör nya rockar. (Men jag kör gammrock så jag kan inte svara.)

Nej jag tror inte jag är med där, måste googla på Spinning Sweden. Tack för rådet.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #4 skrivet: 02 jul-12 kl 22:56 »
Hej Cecilia!

Jag har en "Little Gem" från Mayacraft. Väldigt lättarbetad och lätt att förvara tycker jag. Utrymmesbrist var en stor faktor när jag bestämde mig för den, men den spinner som en fullstor spinnrock. Lite olika tillbehör så kan man spinna både spindelnätstunnt eller jumbogarn.

Den har dubbla fotplattor, så den är lätt att trampa, och rent mekaniskt är den enkel att hantera. Största nackdelen är att den kommer från Nya Zeeland, den har rest långt och miljöovänligt.
Den går att packa ihop så den blir portabel, men inget jag skulle åka lokalbuss med i onödan.

/Malin

Den har jag kollat på. Just att den var liten skulle passa bra har hemma, för vi har också trångt. Passar den att spinna angoraull på tro?

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #5 skrivet: 03 jul-12 kl 08:40 »
Jag har en Ashford Traditional. Den har jag haft i ca 6 år och det går att spinna ALLT på den.  Får, häst, katt, hund, angora,lin, nässlor.... Har spunnit vid tv:n tidigare och den är knäpptyst. 

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #6 skrivet: 03 jul-12 kl 11:11 »
Jag har en louët S15 som jag spunnit massor på, tunnaste silke, angora, mohair, alpacka...och vår fantastiska svenska fårull. Den har också fungerat utmärkt för nybörjare att börja med.
För några år sedan blev det en till  :)  en louët Victoria S95 som är hopfällbar och lätt att bära i en medföljande lättburen ryggsäck (som också går att bära som en väska)

En anledning till att jag väljer louët för att spinna själv och i undervisning är att det är så lätt att trampa jämnt och långsamt och att det är lätt att reglera hur hårt den drar in garnet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 03 jul-12 kl 11:20 »
Oj, vilken kul tråd!  :D  Jag ska nog skaffa spinnrock så småningom, tror jag.  När jag får tid att sitta och njuta av den härliga lukten av ull!

Men såklart att jag vill kunna spinna lite allt möjligt, om kompisar kommer med någon fiber och erbjuder mig att prova!  Det verkar finnas många fler sorters spinnrockar än jag anade.  Till hälften OT:  Är det så med kardmomentet också?  Massor av olika lösningar i ännu fler prisklasser?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Djursam

« Svar #8 skrivet: 30 jul-12 kl 09:36 »
Har också hört många gånger att Louët är väldigt bra för nybörjare.
Hur ligger den i pris jämfört med andra märken? Eller beror det alldeles för mycket på vilken modell det är...
Någon som vet?

Plingsan

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 aug-12 kl 21:52 »
Jag har en Kromski Fantasia som är en liten nätt spinnrock med två trampor och jätteenkel att byta spole på då vingen sitter med en magnet.. Bara älskar den.. Dessutom är den lätt att ta med (har varit på ett par spinngillen och rocken har fått sitta i baksätet med bilbälte på  :) )
Jag spinner både fårull (Många olika raser), alpacka och angora.. Har även testat mohair och det funkade..
Spinner dock mest tunnt garn men har även gjort lite raggsocksgarn på den. Tyvärr går det inte att få tag på någon jumbovinge till den om du ska spinna supertjock garn men återförsäljaren sa att man kan spinna rätt så tjockt garn på den ändå..

tinna.m

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 08 aug-12 kl 22:04 »
. Nu skulle jag vilja ha en ny, en modern. Sägs ju att de är lite lättare. Men vilken modell märke?

En på annons?
http://www.blocket.se/vasternorrland/Spinnrock_41448668.htm?sa=1
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #11 skrivet: 14 aug-12 kl 09:54 »
Jag har en Kromski Fantasia som är en liten nätt spinnrock med två trampor och jätteenkel att byta spole på då vingen sitter med en magnet.. Bara älskar den.. Dessutom är den lätt att ta med (har varit på ett par spinngillen och rocken har fått sitta i baksätet med bilbälte på  :) )
Jag spinner både fårull (Många olika raser), alpacka och angora.. Har även testat mohair och det funkade..
Spinner dock mest tunnt garn men har även gjort lite raggsocksgarn på den. Tyvärr går det inte att få tag på någon jumbovinge till den om du ska spinna supertjock garn men återförsäljaren sa att man kan spinna rätt så tjockt garn på den ändå..

Som den som sålde spinnrocken, www.dengamlaskolan.se är det härligt att höra hur nöjd kunden är. Precis i dagarna har vi återförsäljare fått besked om en nyhet till Fantasia se mer på http://newvoyager.com/fantasiaJumbo.html detta "jumboset" kommer jag att ta hem så snart finns möjligheten att även på Fantasia spinna extra tjocka garner, men ju inte så stora härvor eftersom det fortfarande är fråga om standardbobbinen.

Inger Sommarin
Kontakta mig gärna för fler frågor om nya spinnrockar
IS

Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser