Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med att installera en manometer  (läst 8844 gånger)

Snowy

• -
Hjälp med att installera en manometer
« skrivet: 27 jun-12 kl 21:46 »
Hej jag skulle vilja ha hjälp av någon kunnig här på forumet som på enkelt sätt kan förklara hur jag går till väga med att installera en manometer på min vattenanläggning. Jag har idag en pump, maxijet 100T och en hydropress på ca 20-24 liter.
1) Vad är det för manometer jag ska ha, och var köper jag den? ( länka gärna till bild och företag)
2) Var på anläggningen sätter jag manometer, hur gör jag?
3) När manometern väl är på plats och förhoppningsvis fungerar, hur stor ska då skillnaden mellan från och tillslag vara?
Här kommer en bild på hur det hela ser ut. Rören som försvinner ut ur bild, fortsätter ner i marken och sedan in i mitt hus.
Tacksam för svar.

« Senast ändrad: 28 jun-12 kl 12:19 av Snowy »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Hjälp med att installera en manometer
« Svar #1 skrivet: 29 jun-12 kl 20:32 »
1) Använd en manometer med fullt utslag omkring 10-16 bar (eller, för att tala moderna enheter, 1-1,6 MPa). T ex http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Manometer-1749231/ , http://www.jula.se/search-result/?q=MANOMETER , http://www.rinkabyror.se/artikel/manometer-0-10-kg/?select=true . Det går att hitta på i stort sett vilken järnaffär, mack eller VVS-firma som helst.

2) Koppla in den någonstans på tryckledningen efter pumpen, där det är lättast att koppla isär och få in ett extra T-stycke för att ansluta manometern. Om man sätter den en bit bort från pumpen så blir den mindre utsatt för vibrationer och tryckstötar, vilket kan vara en fördel. Ett bra ställe är kanske den rörkoppling som på bilden är skymd av slangen till tryckkärlet. Om det är kopparrör där bortom så är det kanske enklast att såga av det och sätta dit ett T-stycke med klämringskopplingar för det genomgående röret och 1/4" rörgänga på avsticket där manometern ansluts.

3) Skillnaden mellan till- och frånslagstryck bör vara så stor som möjligt utan att folk i huset klagar på dåligt vattentryck just innan pressostaten ska slå till, eller att pumpen har svårt att nå upp till inställt frånslagstryck.  Gissningsvis kan det vara lagom med tillslag vid 2 bar och frånslag vid 4-5 bar.  Förladdningstrycket i tryckkärlet (mäts med tryckmätare för bildäck i en nippel innanför det svarta locket till vänster, då anläggningen är trycklös på vattensidan) bör vara strax under pressostatens tillslagstryck, kanske 1-1,5 bar om man väljer 2 bar som tillslagstryck.

Snowy

• -
« Svar #2 skrivet: 30 jun-12 kl 18:59 »
Tack, det där lät ju inte supersvårt, såvida inte rörkopplingarna sitter fast stenhårt. Som det ser ut nu går röret via en gammal ej fungerande hydrofor och sedan ner i marken. - se bifogad bild.

Av ren nyfikenhet, varför ska jag ha en manometer som går upp till 10-12 bar när jag bara kommer ha tryck på upp till 4-5 ?
Vad tror du en rörmokare/hantverkar skulle ta för jobbet? Kan väl inte ta superlång tid för en rutinerad att fixa?
/
« Senast ändrad: 30 jun-12 kl 19:04 av Snowy »

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jun-12 kl 19:03 »
Varför inte bara skruva av tryckströmbrytaren, sätta dit ett T-rör till manometern och sen dit med brytaren igen.. Då är det enda som behöver justeras , elkablarna, och de såg ju ut att räcka till för att flytta lite.

Snowy

• -
« Svar #4 skrivet: 30 jun-12 kl 19:22 »
Varför inte bara skruva av tryckströmbrytaren, sätta dit ett T-rör till manometern och sen dit med brytaren igen.. Då är det enda som behöver justeras , elkablarna, och de såg ju ut att räcka till för att flytta lite.

Ja, det lät ju ännu enklare...:)

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jun-12 kl 19:23 »
Ja, det lät ju ännu enklare...:)

Jupps.. en halvtimmes jobb :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 30 jun-12 kl 20:27 »
Av ren nyfikenhet, varför ska jag ha en manometer som går upp till 10-12 bar när jag bara kommer ha tryck på upp till 4-5 ?
/

För att manometrar inte är gjorda för att ständigt tåla tryck motsvarande fullt utslag. Man bör inte utsätta dem för mer än 2/3 av fullt utslag mer än kortvarigt, speciellt inte om det dessutom förekommer tryckstötar och vibrationer. En del manometrar (speciellt sådana av bättre kvalitet avsedda för industri osv) har ett triangelformat märke någonstans på skalan som markerar det högsta tillåtna ständiga trycket.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 30 jun-12 kl 20:58 »
Som det ser ut på bilden är det enklast att sätta ett T-rör och en reducering eller två där kopparröret börjar. Då slipper man pilla på det elektriska.
Köp inte den allra billigaste manometern, den slås sönder av tryckstötarna rätt snabbt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser