Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  halva priset på frö.  (läst 4563 gånger)

kraut

• Skåne
    • postannelund
halva priset på frö.
« skrivet: 27 jun-12 kl 18:09 »
Har sett att flera affärer och fröhandlare nu har halva priset på sina varor. Blomsterlandet och gourmetgarage.dk har jag sett. Själv lägger jag på lager, ja förutom palsternacka. Vilka mer rear?

kbh

• Gäst
SV: halva priset på frö.
« Svar #1 skrivet: 27 jun-12 kl 20:08 »
Har sett att flera affärer och fröhandlare nu har halva priset på sina varor. Blomsterlandet och gourmetgarage.dk har jag sett. Själv lägger jag på lager, ja förutom palsternacka. Vilka mer rear?
Var för inte palsternacka ?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #2 skrivet: 27 jun-12 kl 21:02 »
snabbt försämrad grobarhet. står det bäst före 2013 är det ok.

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jun-12 kl 21:07 »
Tack för svar .

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 27 jun-12 kl 21:29 »

Har fröna legat framme i en affär kan man lika bra slänga dem direkt. Frö ska förvaras rätt och då håller de till Bäst-före-datumen. Ligger de framme i en torr varm affär försämras grobarheten väldigt snabbt. Köp frön direkt när de kommer till affären och förvarar dem i kylskåpet tills de ska sås. Jag har sått mer än 10 år gamla frön med bra resultat men då har de legat i kylskåp tills de såddes.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jun-12 kl 21:38 »
Har fröna legat framme i en affär kan man lika bra slänga dem direkt. Frö ska förvaras rätt och då håller de till Bäst-före-datumen. Ligger de framme i en torr varm affär försämras grobarheten väldigt snabbt. Köp frön direkt när de kommer till affären och förvarar dem i kylskåpet tills de ska sås. Jag har sått mer än 10 år gamla frön med bra resultat men då har de legat i kylskåp tills de såddes.
Men om man nu stoppar in fröna  i kylen direkt då borde det inte vara betydligt bättre förutsättningar då ?

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 27 jun-12 kl 21:39 »

jag sådde gurka i år av frön som gick ut 2006 men de hade legat i garderoben. Så visst kan de vara värt å köpa frön nu när de rear. Man får bara så flera än va man vill ha plantor.
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 27 jun-12 kl 21:51 »
Men om man nu stoppar in fröna  i kylen direkt då borde det inte vara betydligt bättre förutsättningar då ?

Köper du frö nu och tänker så dem nästa år så är det bättre att förvarar dem i kylen fram till nästa år. Fröfirmorna som säljer frö till affärer förvarar sina frö i kylrum eller frysrum beroende på vilken art de handlar om. Du kan försöka återskapa liknande förhållande med ditt kylskåp. Har du mycket frö eller sur sambo så är det en fördel att ha en egen kyl för dina frö. Även om du förvarar fröna i en byrå så kan de mycket väl gro men grobarheten minskar efter hand.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #8 skrivet: 27 jun-12 kl 21:53 »
jag förvarar mina fröer i vanlig rumstemperatur och har alltid bra grobarhet på gamla fröer.

kbh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 jun-12 kl 21:57 »
Köper du frö nu och tänker så dem nästa år så är det bättre att förvarar dem i kylen fram till nästa år. Fröfirmorna som säljer frö till affärer förvarar sina frö i kylrum eller frysrum beroende på vilken art de handlar om. Du kan försöka återskapa liknande förhållande med ditt kylskåp. Har du mycket frö eller sur sambo så är det en fördel att ha en egen kyl för dina frö. Även om du förvarar fröna i en byrå så kan de mycket väl gro men grobarheten minskar efter hand.
Haha tur man är gift med inga då  så man kan göra som man vill ;D
jag förvarar mina fröer i vanlig rumstemperatur och har alltid bra grobarhet på gamla fröer.
Vem har rät utav er nu då eller har ni båda det? :)
« Senast ändrad: 27 jun-12 kl 22:05 av Dbs »

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 27 jun-12 kl 22:13 »
Haha tur man är gift med inga då  så man kan göra som man vill ;D

Min bror brukar så 3000 arter/år och han blev tvingad av sin fru att skaffa ett eget kylskåp till sina frö...

Vem har rät utav er nu då eller har ni båda det? :)

Jag vet hur man förvarar frö på fröfirmorna och då är det kylrum eller frysrum som gäller. Om man vill förvara frö själv på optimalt sätt så bör man göra på samma sätt. Även om grobarheten sjunker med 75 % så är det fortfarande fullt möjligt att få fram fler plantor än man vill ha. Man sår sina frö och även om bara ett frö av tio gror så måste man ändå slänga hälften av plantorna när man inser att trädgårdslandet är för litet.

kbh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 jun-12 kl 22:23 »
Min bror brukar så 3000 arter/år och han blev tvingad av sin fru att skaffa ett eget kylskåp till sina frö...

Jag vet hur man förvarar frö på fröfirmorna och då är det kylrum eller frysrum som gäller. Om man vill förvara frö själv på optimalt sätt så bör man göra på samma sätt. Även om grobarheten sjunker med 75 % så är det fortfarande fullt möjligt att få fram fler plantor än man vill ha. Man sår sina frö och även om bara ett frö av tio gror så måste man ändå slänga hälften av plantorna när man inser att trädgårdslandet är för litet.
Så då är det helt ok att frysa ner förena då  om ja för står dig rätt ?

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #12 skrivet: 27 jun-12 kl 22:32 »
Så då är det helt ok att frysa ner förena då  om ja för står dig rätt ?

Vissa fröer mår bättre av att man fryser ner dem men inte alla. Det finns växter där fröna dör till 100 % om man fryser dem så jag rekomenderar inte frysning utan förvaring i kylskåp. Om man håller en temperatur mellan 4 och 8 plusgrader så klarar sig fröna bra och får inte frysskador.

kbh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 jun-12 kl 22:36 »
Vissa fröer mår bättre av att man fryser ner dem men inte alla. Det finns växter där fröna dör till 100 % om man fryser dem så jag rekomenderar inte frysning utan förvaring i kylskåp. Om man håller en temperatur mellan 4 och 8 plusgrader så klarar sig fröna bra och får inte frysskador.
Oki tack för svar

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 2 användare
jeno0038, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser