Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stort juver, vad är det?!  (läst 5320 gånger)

arivle

• Halland
Stort juver, vad är det?!
« skrivet: 26 jun-12 kl 19:17 »
Hej,
 Jag har en get med ett väldigt stort juver. Hon har alltid haft stort juver och varje vår/sommar så blir det större och lite irriterat. Är det juverinflammation? Jag har hört att juveret känns som "blomkål" om det är det. Hon har aldrig killat. Det låter löjligt, men finns ganska gott om nässlor i hagen, så kan det vara en orsak? Eller kan det vara skendräktighet?

Hon har lite svårt att röra sig, iaf att springa är klumpigt. Hon kliar sig lite mer än vanligt för att få bort gammal vinterpäls, och rullar sig ibland. ( Är långhårig, sv lantras ). Jag borstar getterna ibland för att få bort vinterpäls och de gillar de ju. Fast på henne lossnar lite mer de grova/yttre håren också, är det normalt?( Jag "överkammar" dem inte då) :P Har hon någon slags brist kanske. Men de har tillgång till mineralsten. Ánnars mår hon bra, har bra hull och äter.

Tacksam för lite tips, är lite nybörjare på sånt här. ;)
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

David97

• Gäst
SV: Stort juver, vad är det?!
« Svar #1 skrivet: 26 jun-12 kl 19:28 »
Har läst om andra getter som gett mjölk utan att ha killat nån gång i hela sitt liv, så hon kanske också gör det.. Försök att mjölka henne lite..

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 jun-12 kl 23:07 »
Jag har en get som brukade bli svullen och full av mjölk i sitt juver på våren-försommaren när hon var yngre. detta hände varje år och jag försökte undvika att mjölka henne i början, men en gång blev hon så mjölkstinn och öm i juvret att jag blev tvungen. Jag upptäckte då att hon fått rejäl mastit, alltså juverinflammation. :( Det blev penecellinbehandling i juvret och intramuskulärt i en vecka och getastackaren hade ont i tuttarna :( Jag märkte att hon hade fått problem med juvret när hon helt plötsligt inte ville lägga sig ner ute i hagen. Hon försökte och försökte men det var tydligt att det gjorde ont i juvret när hon lade sig ner...

När man har sån "tur" att man fått getter som ger jungfrumjölk på det viset så tycker jag att man bör mjölka dem! Dels för juverhälsans skull, och dels för att det är en gåva man bör förvalta  :D
Vissa getter har kanske så bra "mjölkgener" att de automatiskt får massa mölk när de får i sig saftigt vårgräs, även om de inte har en killing. Dessa getter kan nog också vara de som är svåra att sina tidigt i laktationen...

Samma get har också fällt raggen mycket konstigt och lustigt varje år. kanske är det samma sak med din get?
Alltså, min get har tappat pälsen fläckvis och under den värsta fällningen tappat både ull och långa hårstrån så att nästan bara naken hud blivit kvar, bortsett från några glesa strån. Det har ju sett helt förfärligt ut under några veckor tills den nya pälsen börjat växa ut. Nuförtiden så ger jag alltid extra tillskott av vitaminer, särskilt B och E vitaminer under senvintern för att stimulera fällningen, så att det går smidigare. Det verkar som det funkar bättre då!
« Senast ändrad: 26 jun-12 kl 23:16 av Hippievagnen »

arivle

• Halland
« Svar #3 skrivet: 27 jun-12 kl 09:37 »
Ja det låter precis som med din get Hippievagnen. Hoppas hon inte redan har fått masit då.. men ska prova att mjölka. Synd bara att hon inte är så gosig precis ;) Betet är rätt så kraftigt så det kan nog stämma bra, att hon har så "starka gener" att hon får mjölk ändå, jag får kolla. :)
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 jun-12 kl 23:10 »
Berätta gärna hur mjölken såg ut. Om du får ut mjölk som innehåller små "flockor", dvs är grynig och och klumpig, -så är det tydligt tecken på mastit.

I början kanske hon inte är så samarbetsvillig, men om du ser till att ge henne något gott när du mjölkar så lär hon sig snart att uppskatta det!  :)

arivle

• Halland
« Svar #5 skrivet: 28 jun-12 kl 15:32 »
Inga klumpar verkar det som :D Nej hon protesterade ganska myckt men har blivit lite lugnare nu, har nog kommit på att det är bra. Hur ofta behöver man mjölka? :)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 28 jun-12 kl 17:36 »
Det viktigaste är att du mjölkar regelbundet, och att det inte går så lång tid mellan mjölkningarna att juvret hinner bli svårt spänt och göra ont för geten. En eller två gånger om dagen brukar de flesta mjölka, det beror på hur mycket mjölk geten har.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 30 jun-12 kl 23:51 »
Här behövde jag inte tillägga något, ser jag!  Hippievagnens erfarenhet stämmer med några jag har haft, och att försöka sina en get medan betet är som rikligast har jag lärt mig kan vara riskabelt.  Det är inte säkert att mjölken blir flockig av mastit, det är bara ett av flera symptom på infektion.  Om juvret är ömt så är det klart att geten protesterar, om matte är ovan blir det extra obehagligt de första gångerna.

Om det ÄR bakterier i mjölken, så är det viktigt att dessa inte får tid på sig att föröka sig i en kvarvarande mjölkskvätt, utan man måste göra juvret tomt varje gång.  De eländes encelliga organismerna fördubblar sig ju två eller tre gånger per timme under optimala förhållanden.  Optimala för bakterier alltså. ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 jul-12 kl 10:37 »
Hej,
 Jag har en get med ett väldigt stort juver. Hon har alltid haft stort juver och varje vår/sommar så blir det större och lite irriterat. Är det juverinflammation? Jag har hört att juveret känns som "blomkål" om det är det. Hon har aldrig killat. Det låter löjligt, men finns ganska gott om nässlor i hagen, så kan det vara en orsak? Eller kan det vara skendräktighet?

Hon har lite svårt att röra sig, iaf att springa är klumpigt. Hon kliar sig lite mer än vanligt för att få bort gammal vinterpäls, och rullar sig ibland. ( Är långhårig, sv lantras ). Jag borstar getterna ibland för att få bort vinterpäls och de gillar de ju. Fast på henne lossnar lite mer de grova/yttre håren också, är det normalt?( Jag "överkammar" dem inte då) :P Har hon någon slags brist kanske. Men de har tillgång till mineralsten. Ánnars mår hon bra, har bra hull och äter.

Tacksam för lite tips, är lite nybörjare på sånt här. ;)

Du har en mjölkget som bestämt sig för att ge dig mjölk, det är bara att acceptera :). Dessa sv. lantrasgetter från mjölkstam kan sätta juver och producera mjölk utan att ha killat, men alla gör det inte. Med en mjölkget följer lite pyssel för en bra juverhälsa. Jag skulle inte försöka sina geten nu mitt i frodigaste sommarbetet, utan mjölka juvret helt tomt och regelbundet 1-2 ggr/dag för att slippa juverproblem. Om irritationen på juvret ser ut som utslag, kan det mycket väl bero på att hon har promenerat över nässlorna med sitt stora juver. Det kan också vara insektsbett som brukar synas på oskyddade hudpartier.

När getter fäller raggen kan de se groteska och rent av vanvårdade ut med ragg hängande i trasor! Kolla att mineralstenen innehåller  koppar och zink.

arivle

• Halland
« Svar #9 skrivet: 01 jul-12 kl 22:24 »
Tack för svar och tips :) Mjölkar henne nu och hon verkar må mycket bättre :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 01 jul-12 kl 23:11 »
Ja, hon känner väl att trycket lättar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser