Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mördarsniglar  (läst 29324 gånger)

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Mördarsniglar
« skrivet: 24 jun-12 kl 21:23 »
Kan man lyckas med odling trots extremt mycket mördarsniglar eller är det bara att ge upp? Vi ska få hit myskankor i veckan, men jag kan inte föreställa mig att de kommer begränsa stammen speciellt mycket, för det är verkligen en invasion och de äter allt. Jag klipper med sekatör, strör ut kalk och aska och funderar på att prova nåt medel (men det är så himla dyrt). Finns det några trevliga grödor som är goda för människor, men inte för sniglar?
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Broberg

• Gäst
SV: Mördarsniglar
« Svar #1 skrivet: 24 jun-12 kl 21:36 »
Finns det några trevliga grödor som är goda för människor, men inte för sniglar?

Lök, rabarber. Potatis brukar också gå bra. Spansk körvel.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jun-12 kl 21:38 »
Förresten lättare att bara gå runt och hacka av dem med ett skyffeljärn, ogräshacka, spade eller nåt. Slipper böja sig hela tiden.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 jun-12 kl 21:40 »
Timjan och liknande borde funka. Malört.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #4 skrivet: 24 jun-12 kl 21:48 »
Lök, rabarber. Potatis brukar också gå bra. Spansk körvel.
Jag tänkte att de inte gillar lök, så lite här och där mellan och mitt i 'raderna' satte jag olika lök; silver- sallds- och vit-. Sniglarna verkar bry sig exakt 0,01 promille om det.

Ska däremot gå ut och kolla om det kan stämma det där med rabarbern, i praktiken. Isf ska jag lägga ut rabarberspån här och där. Trevligt tips!
(Nu funkar det ju sådär; jag slänger ur sniglar och de kryper tillbaks haha).
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Jenova

• Halland
« Svar #5 skrivet: 24 jun-12 kl 21:54 »
Jag har haft samma problem i flera år men i år är det värre än någonsin :(. Förra året satte jag lök (gul,röd och silver) som var det enda som klarade sig. Allt annat åt de upp. Rabarbern äter de inte upp, utan äter lite här och där och bladen samt har det som gömställe.
Har tittat på flera sorters gift och nematoder men det skull kosta mig ca 7000kr för en sommar och det är uteslutet. Jag trampar ihjäl
ca 1000 sniglar varje dag >:D. De kryper t.o.m. upp på husväggen. Har börjat fundera på om detta kanske är ett fall för Antisimex?
Önskar mig sol, torka och blåst för då ligger de i sina gömställen så jag slipper se dem på några dagar.

Har tyvärr inga uppmuntrande ord. Jag hoppas att era ankor reducerar antalet sniglar. Lycka till.
Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

Elin G

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 24 jun-12 kl 22:13 »
Hos mig verkar de tyvärr äta lök också. Men rabarbern klarar sig visst. Antecknar ivrigt förslagen på kryddor i alla fall, det får jag försöka med nästa år. Sen tror jag jag ska gå ut och göra en anit-regndans så att vi får en torr sommar, för de ökar radikalt i antal efter regn. Ska plocka fram skyffeljärnet och testa med det också.

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 jun-12 kl 22:20 »
Libsticka, citronmeliss, smultron, salvia, pioner(nä, jag äter dem inte heller, men iaf) rosor, vitlök, vinbär, hallon, hösthallon, slipper bli uppätna här. Hålla gräs & ogräs kort gör skilnad.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 24 jun-12 kl 22:22 »
Jag har ankor o har sett två sniglar totalt här. Lycka till med ankorna.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

freitag

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 25 jun-12 kl 09:45 »
Vi har också mycket värre med sniglar här i år - de är överallt! Vi har haft sniglar på inomhusblommorna också, de kryper upp på husväggen och in i blommorna. Inte så häftigt.

Vår idé är att bygga lådor eller sargar till våra odlingar - så gott det går iaf. På dessa ska vi fästa något typ av material som sniglarna inte gillar/kan klättra upp på. Vi hoppas på detta sätt att slippa åtminstone en del av snigelproblematiken. Vi har redan nu mycket mindre sniglar i pallkrageodlingarna - även om vi inte har något material som hindrar dem att krypa upp. Nästa år ska även hönsen få gå i odlingarna på våren innan vi sätter igång. De äter ju visserligen inte sniglar i mängder men dock snigelägg.

Jag tror att man får börja i väldigt liten skala och snigelsäkra (genom t ex pallkragar med snigelstoppsskydd) och sen ha lite större land till potatis och sådant som inte är så känsligt för sniglar.

Övriga sorter och grönsaker som haft bra motstånd mot sniglarna i år är: alla typer av ärtor (inget biter på dem - de växer på), palsternackor och vintersquashen Kroschka (tyvärr är alla annan squash angripen men inte denna). Och potatis då.

Elin G

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 25 jun-12 kl 10:33 »
På ett annat forum fick jag tips om att fästa våtslip-papper på kanterna på typ pallkragar för att hindra att de kryper upp. Dock upplever jag att en del verkar kunna gräva sig in. Är det bara en synvilla eller kan de faktiskt krypa genom jord?

LasseDalom

• -
« Svar #11 skrivet: 25 jun-12 kl 10:42 »
Ja det skall kunna ligga under jord, åtminstone ser det så ut. Det är i allmänhet inte de stora sniglarna som är problemet, de hittar man lätt och kan taga av daga. Småttningarna däremot, typ en halv cm, hittas inte lika lätt.

MagnusL

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 25 jun-12 kl 14:46 »
Sen ska man jaga dom på natten med ficklampa då det mest är då dom kommer fram och går upp ur skuggan och fukten.
Det är bara vara envis och mörda alla du ser.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Rödskägg

• Småland
« Svar #13 skrivet: 25 jun-12 kl 15:16 »
Inte för jag har någon stor erfarenhet av dessa kryp men det låter som att en vass barkspade skulle vara det rätta redskapet. Men va fan vi har ju ankor så barkspaden får nog stå kvar i bon ett tag till.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Elin G

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 25 jun-12 kl 17:04 »
Sen ska man jaga dom på natten med ficklampa då det mest är då dom kommer fram och går upp ur skuggan och fukten.
Det är bara vara envis och mörda alla du ser.
Problemet är att jag är ute i flera timmar och dödar hundratals, men de minskar inte ändå. Jag måste ju äta, sova och ibland prata lite med mina barn också.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 25 jun-12 kl 17:21 »
Problemet är att jag är ute i flera timmar och dödar hundratals, men de minskar inte ändå. Jag måste ju äta, sova och ibland prata lite med mina barn också.

ja å det är ju ett helvete å plocka bort alla som man har dödat, för annars så smaskar ju resterande överlevare på resterna.. så att dom kan bli mätta å belåtna å yngla av sig ännu mer.. ¤/&&(%@$¤${$£&(¤% å lök tycker dom uppenbarligen också om... i alla fall MIN lök!  >:(

MagnusL

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 25 jun-12 kl 17:23 »
Hundratals  :o vi är nog rätt förskonade då här
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

tench

• -
    • Solrot
« Svar #17 skrivet: 25 jun-12 kl 18:13 »
Gör ramar runt dina odlingsbäddar så att sniglarna inte kan komma in. Du får ordna en kant av något slag. I värsta fall tråd och lågspänning.
Har inte testat något själv och har också en hel del problem med sniglar.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Maddie

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 25 jun-12 kl 19:58 »
Jag har försökt att stoppa dem under flera år... De har kommit allt närmare min trädgård för varje år. Förra året avlivade jag mellan 300 och 500 varje dag. I år har jag dem i trädgården  >:( vidriga djur  >:( man behöver inte plocka bort dem man har ihjäl, man går en vända till efter någon timme och avlivar de som blivit framlockade av de döda  >:D  Men nu får jag väl ge upp...de har vunnit  ::)

karsan

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 25 jun-12 kl 21:20 »
För att återgå till grödor som äckeldjävlarna inte gillar:  Tomatplantor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
Mirja Wahlberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser