Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånga vigg! HUR?  (läst 3313 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Fånga vigg! HUR?
« skrivet: 24 jun-12 kl 18:04 »
Hur sjutton fångar jag in en skadad vigg? Viltrehab har vart här och försökt, utan resultat.
Den har fel på vingen, så i vinter kommer den nog dö eftersom sjön fryser igen...
Jag tänkte ta den inatt med håv, men självklart så sover den inte på bryggan! :P Den ligger på bryggan hela dagarna typ.
Hur gör jag?

Någon i svenljunga trakten som kan låna ut en fälla?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Fånga vigg! HUR?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-12 kl 18:27 »
Har du testat med hagel?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 24 jun-12 kl 18:28 »
Har du testat med hagel?
Nej, dumt svar...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 24 jun-12 kl 19:10 »
Ja 22lr är nog bättre ;D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 jun-12 kl 19:48 »
Köp ett paket strömming och mata den under en träram med hönsnät på,en pinne håller uppe ramen i ena sidan och ifrån pinnen går ett snöre som du drar i när den är under ramen. Eller så försöker du fånga den med håv,ett plaströr med en wire genom kan funka,ett vanligt elrör och på wiren gör du en ögla som kan fås runt hals eller fot,öppna öglan och dra när den är i.
Duvinflygningspinnar på en bur kan funka kanske..
Fjäderfän och kaniner

kurt

« Svar #5 skrivet: 25 jun-12 kl 04:20 »
Köp ett paket strömming och mata den under en träram med hönsnät på,en pinne håller uppe ramen i ena sidan och ifrån pinnen går ett snöre som du drar i när den är under ramen. Eller så försöker du fånga den med håv,ett plaströr med en wire genom kan funka,ett vanligt elrör och på wiren gör du en ögla som kan fås runt hals eller fot,öppna öglan och dra när den är i.
Duvinflygningspinnar på en bur kan funka kanske..

Jag kan inte tänka mig att en vigg skulle komma upp på land och leta mat. Att få en wire runt en liten fågel som kan dyka djupt är inte realistiskt.

Att jaga den mot ett fisknät kanske kan fungera, men då måste man sedan få upp det fort.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 25 jun-12 kl 09:08 »
Jag kan inte tänka mig att en vigg skulle komma upp på land och leta mat. Att få en wire runt en liten fågel som kan dyka djupt är inte realistiskt.

Att jaga den mot ett fisknät kanske kan fungera, men då måste man sedan få upp det fort.
Vi lägger mat på bryggan och där hoppar den upp och äter. Den ligger på bryggan och sover mest hela dagarna.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 jun-12 kl 09:27 »
Den ligger ju på bryggan,såg du inte den gamla filmen om viggen viggo?den käka strömming och var uppe på land och sprang hela tiden.
Fjäderfän och kaniner

Alba

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 25 jun-12 kl 10:08 »
Det är klurigt med dykänder! Det bästa är om man kan få den upp på land och skära av vägen mot vattnet. Men det är inte realistiskt, han kommer att göra allt för att vara nära vattnet. Grimbarts förslag kan vara en lösning att fundera på. Att först bygga upp ett förtroende med mat och inkludera en fälla i det. Det tror jag mest på. Om ni har tålamodet. Det är bäst att inte försöka för ihärdigt då man inte har så många chanser, i många fall bara en.

Tidsmässigt har man ett par dagar på sig att fixera en fraktur på en fågel, sen har det börjat läka. Så tiden är knapp om det är ett brott på vingen. Är det sårskada eller fiskelina har man mer tid.

Jag antar att den fortfarande dyker? Annars kan ett alternativ vara att komma utifrån vattnet och fösa upp den på land, fånga med håv/nät. Men då krävs båtar, flera människor och en jäkla tur.

Alternativet att avliva eller låta den klara sig bäst den kan finns ju kvar om man misslyckas med att fånga den för att ge den hjälp.

Håller tummarna!
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 25 jun-12 kl 10:12 »
Det är klurigt med dykänder! Det bästa är om man kan få den upp på land och skära av vägen mot vattnet. Men det är inte realistiskt, han kommer att göra allt för att vara nära vattnet. Grimbarts förslag kan vara en lösning att fundera på. Att först bygga upp ett förtroende med mat och inkludera en fälla i det. Det tror jag mest på. Om ni har tålamodet. Det är bäst att inte försöka för ihärdigt då man inte har så många chanser, i många fall bara en.

Tidsmässigt har man ett par dagar på sig att fixera en fraktur på en fågel, sen har det börjat läka. Så tiden är knapp om det är ett brott på vingen. Är det sårskada eller fiskelina har man mer tid.

Jag antar att den fortfarande dyker? Annars kan ett alternativ vara att komma utifrån vattnet och fösa upp den på land, fånga med håv/nät. Men då krävs båtar, flera människor och en jäkla tur.

Alternativet att avliva eller låta den klara sig bäst den kan finns ju kvar om man misslyckas med att fånga den för att ge den hjälp.

Håller tummarna!
problemet är att bryggan inte är min, jag har passat huset och hundarna här sen förra helgen. Åker hem imorgon... :/
Jag har aldrig sett den dyka. Den verkar inte lida eller ha ont, för den kan flyga/flaxa typ 5 meter, men inte längre.
Varannan dag så kommer det en vigghona och ligger med honom på bryggan några timmar. Sen flyger hon iväg.
..

LasseDalom

• -
« Svar #10 skrivet: 25 jun-12 kl 10:40 »
Jag tycker det låter som om viggen har ett bra viggliv för tillfället. Låt honom njuta av det. Kanske blir han frisk och kan klara sig vidare i livet eller så blir han det inte. Hans liv kommer dock inte vara för gäves då han säkerligen i så fall blir mat åt någon annan. Naturens kretslopp snurrar vidare.

Alba

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 25 jun-12 kl 11:00 »
problemet är att bryggan inte är min, jag har passat huset och hundarna här sen förra helgen. Åker hem imorgon... :/
Jag har aldrig sett den dyka. Den verkar inte lida eller ha ont, för den kan flyga/flaxa typ 5 meter, men inte längre.
Varannan dag så kommer det en vigghona och ligger med honom på bryggan några timmar. Sen flyger hon iväg.
..
Ah, det är inte hemma hos dig! Vad fick du för intryck av den viltrehabiliterare du hade kontakt med? Skulle den/de fortsätta försöka fånga viggen eller var det ett engångsförsök? Har du träffat de som äger bryggan? (men det är kanske ingen sjötomt så att du vet vilka de är?)

Alla fåglar (ja, alla djur, och särskilt bytesdjur)försöker i det längsta att dölja smärta och sjukdom. Det är mycket svårt att bedöma hur en vigg upplever smärta, jag kan bara anta att de känner som vi men att fåglar ofta verkar ha möjlighet att stå ut längre (dvs se "pigga" ut) än däggdjur innan de dukar under av svält, smärtpåverkan och infektioner. När en vigg spenderar hela dagarna på en brygga är det en kraftig signal på att något är fel.

Om han klarar den här akuta fasen och vingskadan läker kan han möjligen fortsätta att leva ett bra viggliv tills det blir kallt. Förutsatt att han kan dyka bra nog för att fånga föda. Men en vigg är ju beroende av att kunna förflytta sig till öppet vatten...

Kan du se och gissa vilken typ av vingskada den har? Hänger vingen?
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 25 jun-12 kl 11:24 »
Ah, det är inte hemma hos dig! Vad fick du för intryck av den viltrehabiliterare du hade kontakt med? Skulle den/de fortsätta försöka fånga viggen eller var det ett engångsförsök? Har du träffat de som äger bryggan? (men det är kanske ingen sjötomt så att du vet vilka de är?)

Alla fåglar (ja, alla djur, och särskilt bytesdjur)försöker i det längsta att dölja smärta och sjukdom. Det är mycket svårt att bedöma hur en vigg upplever smärta, jag kan bara anta att de känner som vi men att fåglar ofta verkar ha möjlighet att stå ut längre (dvs se "pigga" ut) än däggdjur innan de dukar under av svält, smärtpåverkan och infektioner. När en vigg spenderar hela dagarna på en brygga är det en kraftig signal på att något är fel.

Om han klarar den här akuta fasen och vingskadan läker kan han möjligen fortsätta att leva ett bra viggliv tills det blir kallt. Förutsatt att han kan dyka bra nog för att fånga föda. Men en vigg är ju beroende av att kunna förflytta sig till öppet vatten...

Kan du se och gissa vilken typ av vingskada den har? Hänger vingen?
Jag passar huset åt 2 vänner som är i Skottland, huset ligger precis vid en sjö och dom har egen brygga. Det är denna bryggan som viggen valt som boplats. Jag personligen har inte vart i kontakt med viltrehab, det är som som äger huset som har vart det, som jag förstod det så åkte dom efter viggen med båt och håv men misslyckades.
Vingen hänger inte, den ser snarare krokig ut. Eller hur jag ska förklara...

Alba

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 25 jun-12 kl 12:15 »
Vingen hänger inte, den ser snarare krokig ut. Eller hur jag ska förklara...
Vi fraktur av motsvarande nyckelbenet står vingen "upp" baktill istället för att hänga ner. Men jag kan ju bara spekulera. Det verkar som att den haft vingskadan ett tag? Om det är en läkt fraktur går det inte att fixa även om man lyckas fånga den. Om det istället är en lina som sitter åt runt vingen finns goda chanser att det går att ordna. Men det är som sagt mycket svårt att överlista en vigg.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 25 jun-12 kl 12:23 »
Vi fraktur av motsvarande nyckelbenet står vingen "upp" baktill istället för att hänga ner. Men jag kan ju bara spekulera. Det verkar som att den haft vingskadan ett tag? Om det är en läkt fraktur går det inte att fixa även om man lyckas fånga den. Om det istället är en lina som sitter åt runt vingen finns goda chanser att det går att ordna. Men det är som sagt mycket svårt att överlista en vigg.
Chanserna för att jag ska lyckas fånga in den är typ 0 nu, ska åka hem imorgon.. Så ja...

Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser