Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mercury 110 (9.8hp). Behöver hjälp.  (läst 13279 gånger)

Ume Mekarn

• Västerbotten
Mercury 110 (9.8hp). Behöver hjälp.
« skrivet: 23 jun-12 kl 21:21 »
Tjenare!

Är ny på detta forum/hemsida. Så hoppas att det var rätt kategori som min tråd hamnade i.

Jo det är så här att min motor dör efter fem minuters körning, är sedan trögstartad efter det. En stund senare så går det att starta han igen och köra ytligare fem minuter, sedan samma problem. Den dör.

Förgasaren är rengjord.
Impellern är nybytt.
Tanken och tankkopllingen har bra tryck, den släpper inte ut luft.
Men tändstiften är väldigt gamla, massa rost och skit på dem. Är det dessa som skapar problemet att den dör?
För när man har igång motorn i dessa fem minuter, sedan då den börjar att dö, då hackar som motorn, "do" "du" "do" (svår förklarat) Men hela motorn hackar som till.

Vad göra?
Vad beror detta på?

Jag bytte stift, for till biltema för att köpa. Fick två stycken som skulle ha samma spec som mina (NGK B6S). Men när jag skruvade dit dessa så vart det samma fenomen som det händer då den dör med de gamla stiften. Fast på en gång, och den är väldigt trögstartad med dessa, så lämnade tillbaka dem. Måste ha varit fel stift.  Men det jag tycker är så konstigt att motorn går kanon fint i fem minuter och går att varva ut fullt, men sedan bara dö?

Tacksam för hjälp!

Mvh, Mathias W

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mercury 110 (9.8hp). Behöver hjälp.
« Svar #1 skrivet: 23 jun-12 kl 21:25 »
Välkommen till alternativ.nu!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 23 jun-12 kl 21:31 »
Kondensatorn?  ::) Har fel kondensator på min CZ 475. den går iaf 6 km. Sen är den stendöd tills den kallnat. DÅ kan jag köra hem!  ;D
« Senast ändrad: 23 jun-12 kl 21:36 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ume Mekarn

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 23 jun-12 kl 21:34 »
Tackar!

Var sitter kondensatorn på mercury 110? Äldre modell, och hur ser den ut?

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 jun-12 kl 21:35 »
Går det att försöka luska sig till om det är tändningen? Han låter inte sur? Tänkte om det är nåt med förgasaren så han får för mycket bensin och storknar efter en stund.

Annars brukar väl ibland tändspolen börja krångla när den blir varm.

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-12 kl 21:51 »
Vad menar du med att tankkopplingen inte släpper ut luft.
På min tank har jag en luftskruv som ska vara öppen annars blir det vacum och den stannar.
mvh anders

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jun-12 kl 22:00 »
Jag tror också på problem med bränslet. Prova att köra utan lock på tanken och se om den funkar då. För memranet i bränslepumpen ser väll bra ut? Jag minns inte exakt hur det ser ut på de motorerna, men jag tror det är en separat bränslepump

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 23 jun-12 kl 22:38 »
Mercury-motorer fick brytarlöst tändsystem (CDI) för många år sedan, redan i början av 70-talet. Så det finns nog inte många sådana motorer i drift idag som har gammaldags brytarstyrt tändsystem. Om motorn är så gammal att kåpan har röda dekorlinjer och "skölden" längst fram är kromad, så kan det tänkas att den har brytare. I så fall sitter allt som har med tändsystemet att göra på tändplattan under svänghjulet. Men motorer som har blå dekorlinjer och kanske också svart "sköld" har troligen CDI.

Man bör komma ihåg att Mercurys tändspolar för CDI är känsliga för slag och stötar eftersom järnkärnan är av ett sprött ferritmaterial, det är därför de är instoppade i gummiskydd och dessutom har en hård plastkåpa över.
Det är vanligt med kortslutningar i kablage till tändmodulen, svänghjulsmagneten mm eftersom ledningarna har gummiisolering som tydligen inte tål bensinångor och olja riktigt hur många år som helst.
Tändmodulen "CDI-boxen" kan gå sönder ibland, då är det som regel frågan om dåliga lödningar som har spruckit upp. Det hade varit lätt att reparera om den inte hade varit så grundligt ingjuten, för att få ut kretskortet ur gjutmassan kan man prova att låta den ligga i kokande vatten flera timmar och pilla bort gjutmassan försiktigt allteftersom den mjuknar. Man måste vara mer försiktig ju längre in man kommer för att inte råka skada några komponenter.

Om det skulle vara ett bränsleproblem kan du prova genom att köra motorn utan kåpor och spraya startgas in i förgasaren när den börjar gå dåligt. Titta till eventuella bränslefilter (kan vara inbyggt i bränslepumpen). Mät bränsletrycket (med en lågtrycksmanometer av samma sort som man använder för att mäta bränsletryck på äldre bilar med förgasarmotor), koppla in manometern med ett T-stycke på slangen mellan bränslepump och förgasare. Normalt ska trycket vara 10-30 kPa (0,1-0,3 bar) då motorn går, det kan vara intressant att se om det sjunker samtidigt som den börjar gå dåligt.

När det gäller att välja tändstift, så ta inte för givet att de gamla tändstiften är av rätt typ. Kolla i motorns instruktionsbok eller i de tändstiftsrekommendationstabeller som brukar ligga framme på mackar eller finnas bakom disken på biltillbehörsfirmor, för att ta reda på vilken typ som egentligen ska användas. Se också till att ställa in korrekt elektrodavstånd, vanligtvis 0,5 mm på motorer med magnettändning och brytare medan det kan vara omkring 0,7- 1,0 mm på motorer med CDI. En del äldre Mercurymotorer med CDI ska ha speciella s k glidgnisttändstift.

En ytterligare möjlighet till fel är om kylningen inte fungerar bra så att motorn blir överhettad och börjar glödtända efter en stund. Det har hänt mer än en gång att man t ex har vänt en ny pumpimpeller fel eller glömt någon O-ring i samband med impellerbytet. Om motorn har termostat i kylsystemet så kan det ha hänt något med den - den kanske har låst sig i stängt läge eller det har fastnat delar av den gamla impellern i den.

Ume Mekarn

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 24 jun-12 kl 14:27 »
jag menar att den inte tappar trycket, för om det läcker luft så får han ju ingen bensin, då det är en trycktank. Jag har också en sån nippel, men ska testa köra utan tanklock och se om det blir förbättring. Vart sitter menbramet (stavnig) ?

Tändspolen alltså.. okej.

Min är en 69, dvs inte thunderbolt tändning. Men den har inte röda dekaler. Men jag menar om jag tar lös kåpan som sitter på svänghjulet med en bult samt tre skruvar. Far inte hela fjäder skiten och allt det till dragstarten? Minns att jag gjorde det på en gammal Yamaha motor, sedan fick jag aldrig ihop det igen. Exakt såhär ser min motor ut, :http://www.google.se/imgres?start=77&um=1&hl=sv&biw=1241&bih=584&tbm=isch&tbnid=w9HXjq3dOYOBAM:&imgrefurl=http://forums.iboats.com/showthread.php%3Ft%3D520956&docid=M40xh3UyUSknEM&imgurl=http://home.comcast.net/~r94lt1/boat%252520motor.JPG&w=2592&h=1936&ei=VQbnT41E8tDhBLOkpJkB&zoom=1&iact=rc&dur=383&sig=115884767641560808636&page=4&tbnh=122&tbnw=164&ndsp=28&ved=1t:429,r:1,s:77,i:8&tx=92&ty=51 . Men det är inte min på bild.

Men så jag ska kolla igenom kablar och byta ut till fräscha kabelskor osv, kan det orsaka detta problem?

Jag har dock ingen sån manometer tyvärr,, Men när jag känner på handpumpen på slangen ifrån tanken så är den alltid hård när motorn igång, dvs att det är bra tryck i tanken.

Men hur vet jag vilka tändstift jag ska ha då? Har ingen manual eller något på denna motor tyvärr..
Det finns ju vissa stift om inte har någon "krok" där fram, utan är bara helt platt längst ut. Vet att den sitter på Mercury 110 Thunderbolt, ska jag också ha dessa?

Impellern är nybytt och vi har fått bort alla de gamla vingarna och skräpet efter den, jag har sett att det sprutar ut vatten där bak. Så kylningen fungerar, och motorn är bara vanligt varm, inte kall och inte för varm.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #9 skrivet: 24 jun-12 kl 14:53 »
Har du kollat det uppenbara att det sitter skit i slangen, silen (i tanken) eller i filter eller förgasarinlopp? Låter precis som att du får soppa en stund och sedan tar det slut och så behövs det en stund för att det ska hinna rinna igenom smutsen. Har haft något liknande på en gammal traktor.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ume Mekarn

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 24 jun-12 kl 16:02 »
Det ska jag absolut kolla upp!

Vargerik

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 jun-12 kl 16:19 »
Det heter trycktank men det är allt.. Det enda "tryck" det blir är undertryck om man kör med luftningen stängd. Å då stannar motorn.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 26 jun-12 kl 08:55 »
Det är bara Mercurymotorer med CDI (Thunderbolt) som ska ha de där konstiga glidgnisttändstiften, och det verkar som om CDI kom 1966 på motorer på 50 hk och uppåt, 1970 på samtliga modeller.

Eftersom motorn är så gammal så finns den faktiskt med i en Bosch tändstiftsrekommendationstabell från 1977 som jag har liggande. Enligt den ska W240T1 användas på Merc 110 '68-69, nu bytte ju Bosch beteckningssystem någon gång på 80-talet så man måste studera någon nyare lista för att få fram vad motsvarande Bosch-tändstift heter idag. Motsvarande NGK blir B7HS (något varmare) eller B8HS (något kallare). Champion L-4J eller L-5.

Man bör lägga märke till att samma motortyp från 62-67 ska ha tändstift med kortare gänga, W175T3. De tändstift som satt i din motor, NGK B6S, är ungefär sådana men något varmare (motsvarar W145T3).  Kolla noga hur lång gängan är i topplocket, om motorn har gått länge med tändstift med för kort gänga har nog de innersta gängvarven sotat igen och bör i så fall rensas upp med gängtapp innan du skruvar i rätt sorts tändstift.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 26 jun-12 kl 08:57 »
Det heter trycktank men det är allt.. Det enda "tryck" det blir är undertryck om man kör med luftningen stängd. Å då stannar motorn.

De enda utombordare där tanken gör skäl för att kallas trycktank, är en del Johnson och Evinrude från mitten av 50-talet. De hade en dubbel bränsleslang där ena halvan användes för att via en backventil leda ner övertryck från motorns vevhus till tanken, på det sättet klarade man sig utan bensinpump. Men tyvärr ser ju folk inte skillnaden mellan den lösningen och en normal ventilerad bränsletank.

Ume Mekarn

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 26 jun-12 kl 12:29 »
Okej, då förstår jag hur det ligger till.

Men kan jag köra på NGK B6S? Jag köpte nämligen nya igår, men samma problem uppstår fortfarande. Efter fem min så känns det som motorn nyper och dör, vart sitter skvaller hålet på merc 110 -69? Förut kom det vatten där avgaserna kommer ut? är det rätt?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 26 jun-12 kl 21:46 »
Som sagt, kolla gänglängden i topplocket och om den verkar stämma överens med tändstiften eller inte. Är topplocket gjort för en längre gänga (1/2" / 12,7 mm) så bör du skaffa tändstift med den gänglängden. B6S har den kortaste förekommande gänglängden på 14 mm tändstift, nämligen 3/8" / 9,5 mm.
Det kan bli flera olika problem om man använder tändstift med för kort gänga:
1) De oanvända gängvarven i topplocket sotar igen, det gör det svårt att få i rätt sorts tändstift om man inte rensar gängorna med gängtapp och dessutom kan sotavlagringarna ge glödtändningar (det kan ge ganska precis dina felsymptom med att motorn tappar kraft när den har gått en stund med hård belastning).
2) När tändstiftet sitter så att säga inne i en grop så tar det tid innan förbränningen som startar vid tändstiftet sprider sig till resten av bränsleluftblandningen, det ger samma följder som att köra med för sent inställd tändning.

Om du misstänker kylproblem, så känn efter om toppen och "avgaslimpan" är kalla eller på sin höjd fingervarma när du har kört motorn ett tag, i så fall fungerar kylningen som den ska. På de Mercurymotorer jag har kommit i kontakt med, sitter det en slangnippel på avgaslimpan och därifrån en tunn slang till skvallerhålet någonstans under motorkåpan, det brukar inte vara svårt att hitta.

Ume Mekarn

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 26 jun-12 kl 22:35 »
Okej, jag kollar upp detta imorgon och återkommer med svar!

Hoppas nästan att det är detta som är fel, då kan jag ju bara byta stift.

På en grannes Thunderbolt så hittade man skvaller hålet på en gång, men på denna finns det verkligen inget hål. Som du sa så går det en slang ifrån vänster motorsida (sett bakifrån) till skvallerhålet på höger sida. Men det jag tycker är så konstigt att det inte finns något liknande på denna. Jag har sett att det kommer vatten där avgaserna kommer ut, dvs rakt bakifrån. Är det rätt?

Sen har jag ett "flush" hål på sidan, vad använder jag det till ? 

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 26 jun-12 kl 23:44 »
Jo, det vanliga är ju att kylvattnet släpps ut tillsammans med avgaserna i riggen (för att kyla avgaserna och bidra till ljuddämpning) och det hela släpps ut genom propellercentrum.
Det kan ju tänkas att man inte tyckte att det var nödvändigt med skvallerhål på så pass små motorer på 60-talet, de här ökända Crescent 8 hade inte heller skvallerhål från fabrik men kompletterades ofta med ett i efterhand.

"Flush" -hålet är till för att spola igenom kylsystemet med vatten från vattenslang t ex om man har kört i mycket grumligt och smutsigt vatten eller innan vinterförvaring om man har använt motorn i saltvatten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 3 användare
Bender, Melis, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser