Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjur med kalvande kor?  (läst 1862 gånger)

hillmut

• Värmland
Tjur med kalvande kor?
« skrivet: 19 jun-12 kl 19:56 »
Hur brukar ni göra vid kalvning med tjuren kan han gå i samma hage som kona som ska kalva.
Dom ska kalva i aug så dom går på bete
Det gäller Hc

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Tjur med kalvande kor?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-12 kl 02:18 »
Jag brukar inte ha tjur med dom högdräktiga korna, skulle något krångla med kalvningen så är tjuren i vägen! Tjurarna kan bli väldigt intresserade av kor som ska till o kalva också, jagar dom och försöker betäcka medans kon försöker kalva vilket inte alls är bra!
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

galdur

• -
« Svar #2 skrivet: 20 jun-12 kl 14:29 »
Vi har inte heller tjuren med högdräktiga kor av samma orsaker som Rosa nämner!
Har ni möjlighet att dela på dom så gör det!
Som HCägare vill jag också tala om för dig att HCkor inte alltid är så noga med att tvätta ren kalven efter förlossningen så håll ett extra öga på kalvarna när dom föds mitt i flugsäsongen så inte flugorna lägger ägg i rumpan eller öronen på dom! Fast du har kanske fått kalvar tidigare och vet om det!
Våra HC kalvar i feb-mars så slipper vi det problemet!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #3 skrivet: 22 jun-12 kl 11:28 »
Som Rosa säger så ska man inte ha tjuren i hagen. Jag hörde av grannbonden att en tjur trampade ihjäl kalven i sin iver att försöka para sig med den stackars kossan.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 3 användare
Be, Stengrim, Gunilla Rech

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser