Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppla in cd-spelare/radio  (läst 3202 gånger)

timjan86

• Västergötland
Koppla in cd-spelare/radio
« skrivet: 18 jun-12 kl 20:25 »
Hej

Har köpt mig en "ny" bil som hade kassetspelare och en riktigt dålig radio så har tatt ur den och ska nu sätta in cd-spelaren från min gamla bil.
Och nu till problemet...
Sladduttagen är inte desamma så jag måste kapa och sätta ihop sladdarna på egen hand och det jag skulle vilja veta är helt enkelt om det är någon risk att jag bränner sönder något eller liknande medan jag provar vilken sladd som ska vart?

(att kolla färgerna på sladdarna fungerar inte då sladdarna från cd-spelaren är ett hemmabygge med alla regnbågens färger)

Tacksam för svar.
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Koppla in cd-spelare/radio
« Svar #1 skrivet: 18 jun-12 kl 20:39 »
Koppla bort batteriet på bilen först,sen är det bara att klippa kontaktstycket och tejpa ihop,röd är plus,svart jord,blå remote om du har slutsteg,sen har du högtalarkablar i regnbågens alla färger(ofta står det en lapp på stereon vilka som är front eller rear hö vä, sätt två kablar av liknande färg i var ände av ett batteri om du är osäker på plus-minus på högtalaren,slår högtalarn utåt me batterihjälp är det rätt. Ibland finns en helgul kabel till elantenn utöver alla andra.
Fjäderfän och kaniner

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 jun-12 kl 20:39 »
Kapa inga sladdar!

Din lokala stereohandlare, bilhandlare, teknikhandlare, elfirma har exakt rätt konvertkabel till din bil.
Gissar på pris från 40spänn till 100spänn. Bara att trycka in och starta din nya cd-spelare.

Dessa konvertkablar finns i princip till alla modeller.

Däremot om du vill göra det på eget vis så skadar det inte. Kul att skruva med el. :)
Högtalarkablarna fixar du genom att framkalla grusljud med ett litet batteri. Ström mäter du med multimeter.

timjan86

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 jun-12 kl 14:53 »
Kapa inga sladdar!

Din lokala stereohandlare, bilhandlare, teknikhandlare, elfirma har exakt rätt konvertkabel till din bil.
Gissar på pris från 40spänn till 100spänn. Bara att trycka in och starta din nya cd-spelare.

Dessa konvertkablar finns i princip till alla modeller.

Däremot om du vill göra det på eget vis så skadar det inte. Kul att skruva med el. :)
Högtalarkablarna fixar du genom att framkalla grusljud med ett litet batteri. Ström mäter du med multimeter.

Haha, frågan är bara vilka uttag jag har på min stereo då den konverterats några gånger (tror det var saab, seat, (ev. satt den i en passat också men minns inte), volvo och nu ska den in i en ford...) och det står ingen märkning på uttagen ;)
Så jag får ta och kapa och sätta ihop själv. Tror grannen ska ha en multimeter så kan nog låna den.
Tack för hjälpsamma svar, får se om jag lyckas eller behöver fråga igen :P

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 jun-12 kl 14:58 »
Nja..
Det gör ju inget därför konvert-kablage innebär inget skarvande utan två sockerbitar som passar rakt in.
Men för att hitta rätt så måste säljaren förstås titta på kablarna. Det finns faktiskt tusentals konvert-kitt. :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 20 jun-12 kl 22:14 »
Praktiskt taget alla bilstereo som någon kan tänkas vilja använda idag (europeiska märken från ca 1992 och framåt, japanska från kanske 1996 och framåt) har ju standardiserade s k ISO-kontakter, oftast hänger då inget kablage ut ur bilstereon utan kontaktdonen sitter monterade direkt på den. Så kolla om inte de sönderkapade och skarvade kabelklasarna på bilstereon slutar i kontaktdon som går att lossa! I så fall är det bara att köpa ett konverteringskablage mellan rätt Ford-modell och ISO-kontakter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/ISO_10487

timjan86

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 jun-12 kl 10:56 »
Har kollat uttagen på själva stereon och det ser ut som ISO, passerar Biltema i eftermiddag så kollar om de har något konverteringskablage, vore onekligen smidigt om det gick att lösa på det viset. Allt som innebär att jag slipper hålla på med sladd-trasslet är ett plus ;)

joppe71

• -
« Svar #7 skrivet: 13 jul-12 kl 10:01 »
Ta med dig cd-spelaren till en radio handlare så ser han på en gång vad du ska ha, så slipper du köpa en massa kontakter du inte behöver.
Lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare (1 dolda)
Dyane68

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser