Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  får som rymmer  (läst 7069 gånger)

zzaga

• Skåne
får som rymmer
« skrivet: 17 jun-12 kl 12:58 »
Hejsan!

Jag har en lite fråga om får som rymmer!

I går flyttade vi våra får från deras nuvarande (sunkiga) bete till en ny fin hage med helt färskt bete. Efter ca 50 minuter rymmer de tillbaka till sin gammla hage :/
Vi samlar ihop dom igen men efter bara ett par minuter rymmer de igen ( ja jag vet vi måste uppenbarligen fixa staketet) ... men brukar får rymma från bra bete
till sunikgt bete???

*förbryllad*

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: får som rymmer
« Svar #1 skrivet: 17 jun-12 kl 13:22 »
Det vanliga är ju tvärtom, att de rymmer till det gröna gräset på andra sidan staketet...

Vad är det för får du har? Är det många yngre?

Vad är det för bete i de olika hagarna? Kan det vara så att det nya fina gräset är för grovt/förvuxet?

Rymde de även från den förra hagen, eller började de med det nu?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

zzaga

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 jun-12 kl 13:26 »
Ja ... de brukar ju rymma ut från sunkigt till bättre...  ???
Det är gutefår vi har 10 gammla och 8 lamm ifrån i år.
Det gammla betet är verkligen inte mycket att hänga i gräset  så de behöver verkligen nytt... Det nya är helt obetat (det har aldrig gått några får där innan) en gammal äppelodling där träden togs bort för tre år sedan.
Gräset är ifs ganska grovt men de har ju inte ens hunnit kolla runt i hagen innan de stack.
Nej de har inte rymt från den gammla hagen nån gång ( det är ifs ganska  nytt staket där) .

Tack för råd:)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 jun-12 kl 13:48 »
Låt dom gå i den  gamla hagen tills ni har fixat till stängslet i den nya!
Slå betet i den nya hagen, eftersom dom anser att det är för grovt...

Hoppetackor botar man inte, så undvik till varje pris att de hoppar...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 17 jun-12 kl 13:52 »
Jag håller med Vallhunden. Gräs som vuxit ända till nu utan bete eller skörd kan med stor sannolikhet vara för grovt för fåren. De går igenom en hage fort och kollar läget, så på 50 minuter kan de nog ha konstaterat att de hellre ville vara i den gamla hagen...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 17 jun-12 kl 13:54 »
Hoppetackor botar man inte, så undvik till varje pris att de hoppar...

Som tur är kan hoppetackor glömma... Våra galna Hoppa har glömt av hur man gör och stannar snällt inne i alla hagar numera! Och det är vi så glada för!

zzaga

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 jun-12 kl 13:57 »
Tack för tipsen.
Ledartackan hoppade inte hon kröp under :/
Nå väl jag får väl ut och klippa då. Men det är ändå skumt det finns fullt med löv runt hela hagen som de borde kunnat mumsa på innan de bestämde sig för att "gå hem igen"

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 17 jun-12 kl 14:00 »
Ja, nåt fel måste det ju vara, om de är så konsekventa.  Enklaste förklaringen är redan avhandlad.  Om det inte skulle hjälpa, kan man börja klia sig i huvet!  Rovdjurslukt?  Mygg & knott?  För långt hemifrån?

Bara som reservförklaringar ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 17 jun-12 kl 14:17 »
Du får ta loss nätet och spänna upp det... Det ska inte gå att krypa under ett välspänt nät.

Dåliga stängsel inbjuder till att rymma - det är dyrt i längden, eftersom man måste slakta ut de tackor som rymmer... >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zzaga

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 jun-12 kl 19:40 »
Hej igen
Tack för tipsen!
Nej några rovdjur har vi inte. Möjligtsvis nån enstaka räv och det är inte speciellt mycket mer insekter heller. Inte heller är det långt hemmifrån, bara på andra sidan vägen. Men nu har vi spännt nätet och ställt äppelbingar framför... en timme har gått än så länge :) ... håll tummarna!!!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #10 skrivet: 17 jun-12 kl 20:03 »
Mina (klövsjöfår) dom är trogna sin sovplats/plats att idissla,  kan det vara så att dina rymmer tillbaka till sitt "läger"
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 17 jun-12 kl 20:28 »
Loritas förklaring verkar enklare än den som jag kom att tänka på medan jag var ute:  Parasiter i betet, det gillar de förstås inte.  Nu har du i alla fall en radda förslag!

zzaga

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 17 jun-12 kl 21:36 »
Ja jag har också nån kännsla av att de vill "hem" till sitt läger eller sin plats. De är i alla fall kvar än så länge... de står och glor längtansfull "hemmåt" ... men förhoppningsvi så vänjer de sig vid att ha ha två hem:)

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 17 jun-12 kl 22:35 »
Trivselhöjande åtgärder i nya hagen?  Strö i vindskyddet?  Godis?

Pilvi

• Närke
« Svar #14 skrivet: 17 jul-12 kl 15:17 »
På tal om "trivselhöjare", vi köpte en stor plastboll till våra små, än har de inte riktigt fattat grejen men hejar snällt på när matte sparkar boll :P
Rookie.
Jag och min sambo bor på vischan. Vi har hund, katter, kaniner och snart en angorakilling och tre lamm. Vi söker även höns, har ännu ej bestämt vilka. Vi odlar och det ger oss nästintill så vi är självförsörjande. Båda är vego.

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser