För antibiotika finns mjölk och köttkarens. För din salva behöver det gå sex behandlingsfria dagar innan mjölken kan levereras till mejeri för att man ska vara säker på att inga antibiotika rester finns kvar. Antalet dagar innan köttet får använda brukar vara än lite längre. Antibiotika skadar inte foster så det finns inge anledning till oro här. Vidare är antibiotika inte alls särskilt farligt för idisslare att äta. Man vet att om antibiotika blandas i maten växer unga djur snabbare och är friskare men detta är inte tillåtet och olämplig av andra anledningar. Vidare är det inte effektivt att behandla idisslare oralt med antibiotika för att den bryts ner snabbt i magarna innan den hinner ut i aktuell vävnad och göra nytta. Min veterinär förordar alltid bara tvål och vatten vid sårvård. Jod är oxiderande och därför inte så bra att ha i sår.
Det är i våmmen som den salvan är livsfarlig, Det riskerar ju inte på samma sätt att hamna i våmmen om geten eller nån av de andra slickar på det.
Bra med en sån här tråd! Särskilt eftersom våmstörningar verkar vara en av de vanligaste tillstånd som kan drabba idisslare.Man ska vara försiktig med allt som har med våmmen att göra och absolut inte stoppa i den något som dödar dessa viktiga mikrober. Det säger sig självt tycker jag!
Vommen, på åtminstone getter (och får), är i ett extra känsligt läge på försommaren, med dess kraftiga och näringsrika gröda, och en vomm som ännu inte helt har ställt om sig efter vintersäsongens kosthåll! Get (och får-ägare) gör enligt min erfarenhet och även e. sjödins bok Getter, därför klokt i att parallellt med betet ge bra hö fram till andra veckan efter midsommar (ungefär). Och alltid erbjuda slickstenar och om kladdig träck uppträder också erbjuda foderkalk (och eller rent träkol i små bitar).H/Tt