Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort öronmärke?  (läst 12957 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Ta bort öronmärke?
« Svar #20 skrivet: 17 jun-12 kl 17:57 »
Det skulle bli dyrt med hållbara engångshalsband för Getter, (om något djur tappade halsbandet) skulle det djuret kasseras.. :-\  (men skickas några getter till slakterier nuförtiden?)
Idag är det t.o.m så att djur som ska till slakt måste ha minst ett orginalmärke i öronen vid slakt, skulle det sitta två reservmärken i öronen kasseras djuret.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 17 jun-12 kl 18:00 »
Där har du nog en viktig punkt, Grimla!  Getter skickas sällan till slakteri, men ska ändå ha de märken som är anpassade till nämnd inrättning.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #22 skrivet: 17 jun-12 kl 19:05 »
Man skulle också kunna chippa getterna. eller tatuera och ha märke i halsband eller kring klövarna av engångstyp - som för avlidna.
Men enligt en tjänsteman på SJV, i central position, kan identiteten inte ses med sattelit eller på flygfoto i sådana fall! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Weasel

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 17 jun-12 kl 20:06 »
Räcker det itne att klippa upp märket på mitten, så det blir delat som vanliga störe märken. Då kan de ju knappast fastna i något.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Trollmor

• -
« Svar #24 skrivet: 17 jun-12 kl 20:24 »
  ronnystromberg:  Det spelar ingen roll ifall du har endast ETT omärkt djur - enligt "tvärvillkoren" rykar alla bidrag, även t ex arealbidrag eller bidrag för att hålla stenmurar i skick.

Grimla:  Vad är svårigheten att (efter döden!!) skära av de tatuerade öronen och låta dem följa med slaktkropp respektive lever?  (Kom inte med argument om hygien, där är plastmärkena inga änglar!)

Revlingehed?  Måste jag googla, eller får vi veta här i tråden vad det är?

Weasel:  Denna tråd handlar om getter"

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #25 skrivet: 17 jun-12 kl 22:25 »
Man skulle också kunna chippa getterna. eller tatuera och ha märke i halsband eller kring klövarna av engångstyp - som för avlidna.
Men enligt en tjänsteman på SJV, i central position, kan identiteten inte ses med sattelit eller på flygfoto i sådana fall! /Tt

Nog för att upplösningen är bra på moderna satelliter, men sådär bra är de endast i hollywoodfilmer.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Trollmor

• -
« Svar #26 skrivet: 17 jun-12 kl 22:33 »
Tittar dom på mycket hollywood på Jordbruksverket?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #27 skrivet: 17 jun-12 kl 22:43 »
Tittar dom på mycket hollywood på Jordbruksverket?

Om trolltomtens påstående stämmer så verkar det inte bättre.

Torptomten

• -
« Svar #28 skrivet: 18 jun-12 kl 19:18 »
Vad var det den här tråden startades för av TS?  Kommer någon ihåg det efter allt OT?
Jag har antecknat namnet  och tjänsteplacering SVJ tjänstemannen som uppgav detta till mig i Juli 2010.  Med hänsyn till tjänstemannen och dennes privatliv vill jag dock inte skriva ut det.
(Jag har inte sagt något alls om värdet av dessa upplysningar eller hur jag tänker om dem.)

Om det tillåtes mig att tala om det ämne som TS startat tråden för, så vill jag dock säga att det är först då man haft getter (och i viss mån får) själv, och haft dem på marker med tätt sly, som man helt förstår vad dessa märken åstadkommer för getternas (och fårens) välmående.
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

siken

• Blekinge
« Svar #29 skrivet: 18 jun-12 kl 19:39 »
Trollmor, du skrev till ronnystromberg att: "Det spelar ingen roll ifall du har endast ETT omärkt djur - enligt "tvärvillkoren" rykar alla bidrag, även t ex arealbidrag eller bidrag för att hålla stenmurar i skick".

Det stämmer inte enligt Jordbruksverkets riktlinjer. Enligt verket är ett "normalavdrag" vid konstaterade felaktigheter av tvärvillkor, att man drar 3% av det stödbelopp man annars skulle fått. Så jag har svårt att tro att ett omärkt djur skulle göra att alla bidrag skulle ryka. Inte ens om samtliga djur var omärkta skulle alla bidrag ryka, möjligen skulle avdraget höjas något.

Om man däremot envisas med att ha alla djuren omärkta vid varje EU-kontroll flera år i sträck, så skulle jag kunna tänka mig att bidragen dras in helt.

Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #30 skrivet: 18 jun-12 kl 19:47 »
Man får också en möjlighet att rätta till felen eller göra sig av med djuren.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Torptomten

• -
« Svar #31 skrivet: 18 jun-12 kl 20:01 »
Felen är alltså att inte använda ett märksystem som vållar onödigt lidande för fritt betande getter medan rätta till innebär att man tillämpar märkninggsreglerna -och vållar djuren onödigt lidande, och åker dit på det istället.  Har jag missuppfattat något?
/Tt

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 18 jun-12 kl 20:10 »
Vad var det den här tråden startades för av TS?  Kommer någon ihåg det efter allt OT?
Hm, var det inte nåt om HUR man tar bort märken?

enligt Jordbruksverkets riktlinjer ... är ett "normalavdrag" vid konstaterade felaktigheter av tvärvillkor, att man drar 3% av det stödbelopp man annars skulle fått.
Så bra.  Men trådstartaren vill nog ha helt omärkta djur, så "ett djur" skulle motsvara hela besättningen i detta fall.
Man får också en möjlighet att rätta till felen eller göra sig av med djuren.
Jaha, kanske felet är att ha djur över huvud taget?  Och försöka hålla dem på ett för dem bra sätt?  Tydligen mer än en här som kan missförstå ...  :P

Byracka

• -
« Svar #33 skrivet: 18 jun-12 kl 20:14 »
Så är det bara getter som satellitövervakas?

Eller gäller det även får och kor?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #34 skrivet: 18 jun-12 kl 21:39 »
GUDBEVARS  :o är det DÄRFÖR hästarna chipmärks? Med gps?

O travhästarnas frysmärkning måste också gå att satellitavläsa, eftersom dom siffrorna är stora som katter i jämförelse med öronmärken? :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #35 skrivet: 18 jun-12 kl 21:50 »
Så är det bara getter som satellitövervakas?

Om de ändå satellitövervakas varför kan man inte få ett sms när de är på väg att rymma?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 18 jun-12 kl 22:02 »
Det fattar väl vem som helst att det är omöjligt att se öronmärken från rymden. ::) De avläses från de nya digitala elmätarna.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #37 skrivet: 18 jun-12 kl 22:25 »
TS  Jag har själv sökt ett bra sätt att få bort micromärkena men inte hittat något riktigt bra svar. Jag använder dessa märken för andra året i rad o förre året var det inga problem alls. Märkena sitter perfekt o inga rivna öron. I år har jag därimot få klippa bort flera märken då dom fastnat o gått genom örat så jag bara kunde klippa i böjen o ta bort dom hur lätt som hälst men säkert smärtsamt för lammen. Anledningen till att det har blivit så är att jag har gjort fel :( Jag satte i märket med spetsen utåt. Rätt isatt med spetsen inåt i örat är inga problem. Tyvärr kan jag inte komma åt att klippa i den runda delen som sitter genom örat så jag får fint vänta tills det går genom. Om någon vet hur man klipper det medan det sitter rätt så tala gärna om det!
Nu lärde jag något i denna tråden.... Djur med två ersättningsmärken blir kasserade på slakteriet. Hoppas verkligen inte att det gäller djur med återtag då samtliga mina lamm kommer att få två ersättningsmärken i år om det fortsätter i denna takt.
Jag kan bara varna mot att sätta märkena i på fel håll annars fungerar de bra enligt mina erfarenheter.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #38 skrivet: 18 jun-12 kl 22:27 »

Nu lärde jag något i denna tråden.... Djur med två ersättningsmärken blir kasserade på slakteriet. Hoppas verkligen inte att det gäller djur med återtag då samtliga mina lamm kommer att få två ersättningsmärken i år om det fortsätter i denna takt.
Jag kan bara varna mot att sätta märkena i på fel håll annars fungerar de bra enligt mina erfarenheter.

Men sätt bara i ett ersättningsmärke, när nästa märke går sönder beställer man nya originalmärken.

Nu har jag kollat lite med slakteriet, ersättningsmärke får man ha, men man får inte ha två reservbrickor.
« Senast ändrad: 18 jun-12 kl 22:33 av take »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #39 skrivet: 18 jun-12 kl 23:01 »

För slaktlamm under 12 månader, på dom är orginalbrickan lika som reservbrickan i utseendet,
SE nummer (och inget krav på id nr.) vill jag minnas?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser