Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort öronmärke?  (läst 12991 gånger)

ronnystromberg

• Finland
Ta bort öronmärke?
« skrivet: 17 jun-12 kl 09:12 »
Vet någon hur man får bort öronmärket "Micro" på enklaste sätt?

Det är lag på märkning också i Finland, men märket ställer till förtret både för oss och djuren. Känns inte rätt att plåga (=märket fastnar överallt) djuren pga. byråkrati.

Ronny

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ta bort öronmärke?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-12 kl 09:36 »
Innan de var så rigida på SJV, tog jag bort några märken.  En rejäl dos godis + en bra sax gjorde jobbet då.  Vad är det för material i de  >:D >:D märkena du har?

Härligt med folk som håller med mig beträffande de där  >:D märkena!  Jag kan inte ens höra orden "öronmärkta pengar" utan att få ont i öronen ...  Och det är helt anpassat till storindustrin, inte till djuren!  Smitta överförs stundom via tången m m.   :'( :'( >:(

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 jun-12 kl 11:12 »
Men hur är det, måste t.ex. en get som ska stanna hela sitt liv på samma ställe verkligen öronmärkas? Är det inte först när djuret säljs eller skickas till slakt som det blir nödvändigt?

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 17 jun-12 kl 11:19 »
I Sverige måste dom ha slavmärken i öronen oavsett om dom lever på en isolerad gård i väglöst land och äts upp av husse och matte.  :(  Hur är det i Finland?  I botten ligger ju EU-regler, men Sverige och särskilt SJV vill som bekant vara bäst i klassen ...  ::)

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jun-12 kl 11:27 »
Ähum, mina getter har alltid haft fina, hela och då antagligen helt olagliga öron.....

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 17 jun-12 kl 12:16 »
Men hur är det, måste t.ex. en get som ska stanna hela sitt liv på samma ställe verkligen öronmärkas? Är det inte först när djuret säljs eller skickas till slakt som det blir nödvändigt?
Lamm o killingar ska vara märkta senast sex månader efter födelsen. Djur som föds och flyttas från din produktionsplats innan sex månaders ålder ska du märka före transporten.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 17 jun-12 kl 12:25 »
Trådstartaren bor i Finland med sina getter.

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jun-12 kl 12:28 »
Men Grimla svarade på min fråga och den gällde svenska förhållanden.

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 17 jun-12 kl 12:38 »
Aha.  Och dina getter var nog inte så olagliga, ty det har blivit mycket  strängare på senare år.  Har nån mer än jag faktiskt tagit bort märken från inköpta djur?

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 jun-12 kl 12:41 »
Jadå med en tång. Och sååå många år sedan var det inte  :).

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 17 jun-12 kl 12:46 »
Har nån mer än jag faktiskt tagit bort märken från inköpta djur?
Japp, eftersom vi köpte omärkta djur från början så var vi tvungna att ta bort bort märkningen på nyinköpta djur (avbitartång funkar bra). Tyvärr ville få sälja, och ingen köpa djur av oss så det slutade med att vi fick slakta av alla djuren och ska nu börja om med märkta djur. Tråkigt, men för oss blev det för mycket besvär med att inte ha dem märkta.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 17 jun-12 kl 12:55 »
Och hur gjorde Jenny rent praktiskt?

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 17 jun-12 kl 15:28 »
Och hur gjorde Jenny rent praktiskt?
Säljaren anmälde djuret som slaktat och jag klippte bort öronmärket med en avbitartång.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 17 jun-12 kl 15:41 »
Min bock har slitit bort mycket av sina öron pga märkning, en dag var hela han helt blodig upp på hela huvudet bara för att han hade kliat hucud och öron mot hönsgården och björkarna. Då gick min sambo raka vägen in i garaget och hämta en avbitartång så klippte vi bort de där.

Sen prata jag med jbv och fråga om vi var tvugna att sätta in nya eller om han kunde gå sådär, då svara dom att nya skulle sättas i och jag blev förbannad och tyckte att dom talar mot sig själva.
För enligt mig så plågades min bock av dom där märkerna och i sverige är det förbjudet att plåga djuren, men de är även förbjudet att låta dom gå omärkta, så jag sa att jag väljer att se lyckliga getter utan märken å öronen än olyckliga getter med märkning.

Då fick jag veta att jag kunde om jag ville ta hem en veterinär hit som skrev intyg på att min bock led av de och att han förstör sina öron. Men där sa jag att då fick dom stå för veterinärkostnaden, sen blev de tyst :)
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

ronnystromberg

• Finland
« Svar #14 skrivet: 17 jun-12 kl 16:05 »
I Sverige måste dom ha slavmärken i öronen oavsett om dom lever på en isolerad gård i väglöst land och äts upp av husse och matte.  :(  Hur är det i Finland?  I botten ligger ju EU-regler, men Sverige och särskilt SJV vill som bekant vara bäst i klassen ...  ::)

Yep, samma regler gäller här (för övrigt är lagstiftning generellt nästan identisk i FI och SE).

Jag plockar bort våra märken vid tillfälle. Jag vet mina getters nummer och känner deras stamtavla utan att de är piercade. Mina barn har heller inga synliga märken, jag har koll på deras identitet ändå (och de är fler till antalet :P )

Missförstå mig inte, jag respekterar syftet med märkning, men jag anser att det inte är nödvändigt hos mig med min lilla "verksamhet". Som Trollmor nämnde, tjänar märkningen sitt syfte bättre i storindustrin och aveln.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Öronmärkning..
« Svar #15 skrivet: 17 jun-12 kl 16:33 »
Missförstå mig inte, jag respekterar syftet med märkning, men jag anser att det inte är nödvändigt hos mig med min lilla "verksamhet". Som Trollmor nämnde, tjänar märkningen sitt syfte bättre i storindustrin och aveln.

Märkningen är till för att kunna spåra djur om något smittsamt el. dyl skulle upptäckas, eller för att kunna visa att djuren inte har något samröre med ev smittade djur, vilket är en bra tanke.
Märkningen är också ett måste om man vill söka EU-bidrag.

Sjukdom kan drabba de allra minsta "verksamheter" liksom att de allra minsta "verksamheter" söker EU-bidrag  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 17 jun-12 kl 16:50 »
Spårbarheten ökar inte av att märkena är av en typ som är plågsam för djuret.  Det går lika bra att fastställa en säker identitet med t ex tatuering - men det är inte tillåtet.  Enligt muntlig uppgift från "en vän till mig" (=jag säger inte vem) så är anledningen att det inte går fort nog att läsa av tatueringar eller chip vid slakteriet.

Jag ber TS om ursäkt ifall jag nu hakar på och blir OT.  Säg till om jag ska starta ny tråd!  :)

ronnystromberg

• Finland
« Svar #17 skrivet: 17 jun-12 kl 17:23 »
  Jag ber TS om ursäkt ifall jag nu hakar på och blir OT.  Säg till om jag ska starta ny tråd!  :)

Ingen fara, verkar ju vara ett hett ämne att diskutera. Kör hårt.

Märkningen är till för att kunna spåra djur om något smittsamt el. dyl skulle upptäckas, eller för att kunna visa att djuren inte har något samröre med ev smittade djur, vilket är en bra tanke.
Märkningen är också ett måste om man vill söka EU-bidrag.

Alldeles, som jag nämnde, respekterar jag syftet. Men kör man rent spel som ägare till djur anser jag att det inte handlar om märkning, utan identifiering, och det kan skötas utan smycken.

EU bidrag kan sökas (om jag inte minns fel...) för besättningar över 10 individer, och då får märkningen en annan betydelse. Dock tror jag ändå att man kan göra trevligare märkningar (tex elektroniska som på hundar) än de som fastnar överallt och därmed löper stor risk att försvinna under ett normalt klövdjursliv.

Min lilla verksamhet körs med beskattade medel, och kommer ganska säkert så att förbli.

Ronny

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 17 jun-12 kl 17:24 »
Enligt muntlig uppgift från "en vän till mig" (=jag säger inte vem) så är anledningen att det inte går fort nog att läsa av tatueringar eller chip vid slakteriet.

Nej nej nej djurens identitet antecknas på Hämtkvittot vid hämtningen på gården!
När djuret kommer in till slakteriet så följer plastmärkena (ett) slaktkroppen och (ett) hjärta/lever. Det skulle bli svårt om djuren var tatuerade  ;D eller chippade..
Denna uppgift är från mitt eget slakteri, hantering som jag också sett IRL.  :)

Likaså skulle det bli orealistiskt svårt att pricka av typ Revlingeheds djur om dom bara hade en tatuering...

EU bidrag kan sökas (om jag inte minns fel...) för besättningar över 10 individer, och då får märkningen en annan betydelse.
Har man kor räcker 1 ko. Har man getter el. får  räcker 7st om man söker för kor/gris också. Men har man enbart getter el. får ska det vara 14st.
« Senast ändrad: 17 jun-12 kl 17:40 av Grimla »

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 17 jun-12 kl 17:36 »
Men detta skulle vara lätt att ordna praktiskt med t ex två eller flera märken på ett halsband vid hämtning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser