Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beredning av fårpung  (läst 9190 gånger)

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
Beredning av fårpung
« skrivet: 23 nov-06 kl 13:14 »
Hur gör man när man ska bereda en fårpung? Är det som vanlig skinnberedning?

diza

Re:Beredning av fårpung
« Svar #1 skrivet: 26 nov-06 kl 19:32 »
Japp, ungefär som annan läderberedning. Dvs med kalkavhårning och barkgarvning.

sheeplady

« Svar #2 skrivet: 03 mar-07 kl 17:42 »
Nu bara måste jag få fråga....vad använder man en fårpung till?????????
Hundar, ungar och hembryggt äppelvin! Det är livet på en pinne. Några rödkullor, några fåroch lite höns, ankor och gäss...sen har man allt!!!!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 03 mar-07 kl 18:13 »
Ja, vad har man en liten påse till? Stoppa "bra att ha saker" i såklart!

sheeplady

« Svar #4 skrivet: 03 mar-07 kl 20:25 »
Spännande...såsom vad?? Jag menar att lägga ner så mycket jobb på en sån sak???

Det måste ju vara väldigt viktiga saker..eller??   :)
Hundar, ungar och hembryggt äppelvin! Det är livet på en pinne. Några rödkullor, några fåroch lite höns, ankor och gäss...sen har man allt!!!!

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 03 mar-07 kl 22:05 »
 Jag har berett en som "vanligt" alltså inte avhårat och av den pungen gjorde jag helt enkelt en "penningpung" som man kan dra ihop med en flätad läderrem.
 Lite svårt var det dock att förklara för slaktaren varför han skulle vara extra försiktig när han skar av den....
                         Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hönstanten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 mar-07 kl 13:18 »
Nu bara måste jag få fråga....vad använder man en fårpung till?????????

Tja....att ha kulor i kanske.... :-[

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 07 mar-07 kl 02:07 »
jag vet en tjej som  beredde får pungar .. de användes till ölflaskor på ett vikinga / medeltida gille...

de ställde i flaskan och snärade fast den med skinnremmar...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 10 apr-07 kl 16:37 »
Har Du kvar numret till den tjejen?  Jag har nämligen inte lyckats alls med pungar, trots goda möjligheter att använda dem sedan.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 21 apr-07 kl 01:06 »
Gud, ämnet är fullt av fallgropar för lustigheter.

Men, alltså.....hur bra kan den bli hemmavid då? Har man inget att jämföra med så vet man inte när den är som bäst. Elle rom man misslyckats totalt. Min blir i alla fall stenhård hur mkt. jag än gnuggar och drar den över kanter hit och dit. Gjorde en sån där enkel variant med mjöl och salt som man skulle skrapa bort och sen gnugga torr. Men icke.
« Senast ändrad: 21 apr-07 kl 01:06 av Gruff »

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 21 apr-07 kl 04:58 »
Samma här, fast med skrapa och hjärna.  Inte min egen, tydligen, oj, där var en sån där gropfall, eller vad Du sa...  8) 8)

Det var nånstans där jag gav upp.

Hällmansro

« Svar #11 skrivet: 03 maj-07 kl 16:32 »
Ursäkta :

Jag kan inte låta bli :

Det skulle kanske bli ett par intressanta badbyxor  ! !
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 04 maj-07 kl 17:24 »
Ursäkta :

Jag kan inte låta bli :

Det skulle kanske bli ett par intressanta badbyxor  ! !
Av min hjärna? :o

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 24 aug-07 kl 00:24 »
 Hur gör man för att behålla håren på?
 Såg en fin bild med vit päls och lite krusiga strån...
 Kan man garva med olika teknik, och då vill jag ha en teknik som är så skonsam för händerna som möjligt, så lite gnuggande och knycklande av skinnet som möjligt? Jag har ingen påle att skrapa en mot. Vilken metod gör skinent mest hållbart för slitage? Tänker göra en liten väska/or av en eller flera fårpungar.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 24 aug-07 kl 00:28 »
 Jag har berett Fårpungar på precis samma sätt som vanligt fårskinn (så att ullen sitter kvar). Jag använde alunbad och sedan pälsfett för mjukgörningen.
 Men jag har inget tips på bra metod som undviker "Handarbete" vid mjukgörningen ;)
                                 Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 24 aug-07 kl 00:35 »
 Hur gör man för att behålla håren på?
 Såg en fin bild med vit päls och lite krusiga strån...
 Kan man garva med olika teknik, och då vill jag ha en teknik som är så skonsam för händerna som möjligt, så lite gnuggande och knycklande av skinnet som möjligt? Jag har ingen påle att skrapa en mot. Vilken metod gör skinent mest hållbart för slitage? Tänker göra en liten väska/or av en eller flera fårpungar.

Det kan bli en resväska om man är idog.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Guld

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 24 aug-07 kl 12:56 »
Kan uringarvning eller fettgarvning direkt vara ett alternativ?

Är det så att även vid garvning med urin blir det fläckar på pälsen som inte går bort? Läste om att urin på pälsen kan ge fläckar är det så?

Är det möjligt att fettgarva utan att bereda med alun före?

Barkgarvning utan alun? Är det alternativ?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Guld

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 24 aug-07 kl 12:58 »
Det kan bli en resväska om man är idog.

Jag tänkte främst som miniväska att hänga i midjan om man har en folkdräkt...

Valfrudner

• Spec.intr;Hantverk, kulturhistoria, folkmusik m.m.
    • Norge
    • "Min egen kulturhistoriska bild-blogg"
« Svar #18 skrivet: 25 aug-07 kl 04:37 »
Jag barkgarvade en fårpung en gång. Gjorde en mjukgörningspåle i trä på stativ...  Resultatet blev en fin penningpung med dragremmar som jag senare använt främst till min järnåldersdräkt...

Lotta Rahme har skrivit en bra bok om garvning. Vet att hon garvat pungar. Troligen står det mer & bättre utförligt i hennes bok.....
Skaparglädjen är den enda sanna glädjen...

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 25 aug-07 kl 10:39 »
Lotta Rahme har skrivit en bra bok om garvning. Vet att hon garvat pungar. Troligen står det mer & bättre utförligt i hennes bok.....
Jag har boken till salu för 75 kr+ frakt, om någon är intresserad.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser