Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt i stan?  (läst 4066 gånger)

Bodil

• Gäst
Katt i stan?
« skrivet: 15 jun-12 kl 09:09 »
Hej!

Försöker fortfarande hitta ett hem för katterna som jag "hittade". Katthemmet jobbar också...

Lite frågor till er som vet mer om katter.

1) Är det lämpligt att ha katt i ett villaområde? Alla grannar har ju...så helt fel kanske det inte är?  Blir det slagsmål då?
2) Vad är för- och nackdelar med en resp. två (eller fler) katter? Om man har fler - bör det vara syskon? Helst olika ålder eller samma? Helst samma kön eller hellre olika?
3) Fördelar och nackdelar med hon- resp. hankatter (I båda fallen pratar vi kastrerade djur.)
4) Man hör ofta talas om katter som är 17-18 år. Är det vanligt, eller är det dem man hör talas om för att de blivit relativt gamla (har så klart hört om ännu äldre)?
5) Ni som har erfarenhet av djur och tonåringar: Kan en katt vara en fördel i en tonårig tjejs liv. Tänker att när hela världen är emot henne så har hon i alla fall katten/katterna på sin sida?!
6) Hur lång tid och hur mycket jobb brukar det vara att få dem rumsrena? (Tanken är att de också ska ha fri tillgång att gå ut när de vill.) Är det lättare om de bor länge med mamman t.ex?
7) Vilka fördelar/nackdelar ser ni med att ta ungar från mamman vid 8 veckors ålder resp. säg 12 veckor?

Kommer säkert på fler frågor men börjar så här.

/Bodil

Tunsan

• Småland
SV: Katt i stan?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-12 kl 11:06 »
Hej!
Hoppas du hittar passande hem till katterna!
 Försöker besvara frågorna så gott jag kan:

1) Oftast är det väl inga problem att ha katt i villaområden, de flesta har ju det. Men det finns alltid risk att katten blir påkörd av bilar eller liknande. Om det är för många katter på ett litet område blir det ju lätt slagsmål, katten är ju ett revirdjur. Lite individuellt från katt till katt om den trivs eller inte i ett villaområde. Men är det en lite äldre katt som är van att mest vara inne kan det ju funka. Se n finns ju risken att grannarna blir retade på katten, tex om den går och kissar eller bajsar i rabatter, sandlådor och liknande.

2) Katter är inget flockdjur, men de behöver ju sociala kontakter, om man inte är hemma så mycket kan det kanske vara bra med två katter, jag skulle i så fall tro att det funkar bäst med mamma och dotter eller två systrar. Se info på jordbruksverkets hemsida, länken nedan.

3) Enligt min erfarenhet är hankatter mer benägna att vandra långa sträckor, (även de kastrerade hankatterna jag har haft) medans honkatter inte går lika långt.  Annars är det individuellt hur keliga och sällskapliga de är.

4) Katter kan mycket väl bli upp mot 20 år, vet inte hur vanligt det är. Om de är friska och klarar sig från olyckor kan de bli så gamla.

5) Tycker tonåringen om katter? Vill hon ha en katt? Visst kan ett djur vara en bra idé men tjejen måste ju vilja ha en katt och kunna ta hand om den.

6) Är det kattungar brukar det vara lätt att få dem rumsrena, om mamman är rumsren lär hon ungarna att bli rumsrena. Bara de har tillgång till en kattlåda om de inte kan gå ut precis när de vill. Om katten har tex kattlucka, behövs det kanske inte kattlåda. Vuxna katter som inte är rumsrena är svårare att få rumsrena.

7) Enligt jordbruksverket får kattungar inte skiljas från mamman mer än tillfälligt innan de är 12 veckor gamla. Det är bland annat viktigt för deras immunförsvar att de kan dia tills de är 12 veckor. Men har kompisar som fått kattungar som är yngre än så, eller att mamman har dött, och de har funkat bra det med. Men annars ska de inte skiljas från mamman innan 12 veckors ålder!

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn.4.207049b811dd8a513dc8000431.html

Mvh Tunsan

Bodil

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jun-12 kl 11:50 »
Tack för svar och länk.

Honkatten är helt rumsren, vet dock inte ålder ännu (Ska bedömas hos veterinär i samband med kastering.)
Ungarna är enligt upgift två hanar.

Såklart kommer idén från tonåringen - hon vill ha katt - och min bedömning är att hon utan problem är kapabel till det (med stöd av föräldrar). Hon vill helst ha båda ungarna, men en är favorit.
Vad tycker ni vore bäst i det läget?
Behålla bara favoritkillen(tvärt emot vanligaste rådet - då är detta den försiktigare och mindre av dem...men en tonåring agerar med hjärtat!)
Behålla båda killarna
Behålla mamman och favoriten?
(Alla tre är inget alternativ - och den som blir "över" kommer katthemmet i så fall placera.)

Menar du att kattungar som bor med mamman till 12 veckors ålder är rumsrena när man får dem? Så enkelt?! I så fall vore det ju inget stort problem att den/de är leveransklara först vid skolstart... (Tjejen bor två minuters promenad från skolan - så de kan få tillsyn även mitt på dagen).

/Bodil

Bodil

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jun-12 kl 14:39 »
Putt...

Jag uppsakttar verkligen er hjälp här på alternativ, skulle gärna vilja ha råd även gällande:
om det är bäst att ha ena ungen och mamman
eller båda ungarna eller
bara ena ungen

Vill också veta mer om rumsrenhet! Kan en kattunge redan vara rumsren vid 12 veckors ålder om den bott med en rumsren mamma?

Mvh
/Bodil

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 17 jun-12 kl 19:09 »
Kattungar behöver man bara visa lådan en gång sätt kattungen där och krafsa lite med framtassarna så går de bara i lådan bor man väldigt stort kan man ha flera lådor plätt lätt så är de rumsrena /praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Tunsan

• Småland
« Svar #5 skrivet: 18 jun-12 kl 08:26 »
Hej!
Jag skulle nog välja att bara ta en av kattungarna, och i så fall favoritkatten. den var lite mer försiktig eller? Troligen kommer den vara lite försiktig i fortsättningen med, alla katter är ju olika, så bara tjejen vet om det går det ju bra. Att jag skulle välja bara en katt beror på att familjen inte hade haft katt innan, då tycker jag det är bäst att börja med en så kan de ge mer tid till den. Sen antar jag att kattungarna ska kastreras? Det blir ju en kostnadsfråga (om inte katthemmet stod för den kostnaden). Sen går det åt mer kattmat och kattsand tex, också en kostnadsfråga.

Men det skulle nog inte vara nåt problem att behålla båda hanarna (om de kastreras) eller en unge och mamman. Det brukar gå bra när de växt upp ihop. Men vissa katter vill helst leva ensamma, vissa tycker om sällskap från en annan katt, så det får ni bedömma själva vad som blir bäst. Katthemmet kanske kan ge råd med, hör med dem vad de tycker.

Frågan om rumsrenhet var ju redan besvarad. Tillägger bara att katter är väldigt renliga av sig. Finns det en låda så går de flesta katter på den inomhus.

Katter är väldigt lätta djur att ha att göra med, de sköter sig mest själva, men vill ju så klart ha mat och kärlek!

//Tunsan

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 18 jun-12 kl 08:36 »
Vi har två katter som är kullsystrar (kastrerade). Så länge de var ungar lekte de massor tillsammans. Nu är det mest ett ömsesidigt nonchalerande. De har delat upp huset mellan sig och har sina egna favoritrum/platser. Funkar utmärkt, så länge inte ena syrran försökar lägga beslag på andra syrrans sovplats. Då markeras det med fräsande! Annars så går de på samma låda och äter ur varandras matskålar utan tjafs.

Men vi bor på landet och de kan gå ut som de vill.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #7 skrivet: 21 jun-12 kl 18:52 »
När det gäller katt i villaområde så kan jag säga att vi var en av få grannar under vissa perioder som inte hade katt och det var inte alltid jättekul med kattslagsmål, kattskit och ibland även kattpiss från katter som använde vår gård som neutral mark för dessa aktiviteter. Annars brukar det gå bra, och de brukar lära sig att bilar är farliga och se sig för rätt bra (de som inte gör det brukar tyvärr bli rätt platta dock).

När det gäller en eller två katter: Två syskon kan definitivt bli bra kattkompisar, min syster har två kastrerade hankatter som är syskon och nu en 11-12 år som älskar att sova ihop och är hur gulliga som helst mot varandra men katter är ju alltid individer men de kan verkligen ha behållning av varandra.

Ålder? Ja, de kan definitivt bli 20 år och över 10 år är mycket vanligt så de lever ganska länge.
elliha.blogspot.com

pbex

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 12 jul-12 kl 13:42 »
Vad gäller detta med två katter så hade jag tidigare en katt från början och sedan en "hittekatt" - de här två tolererade varandra och lekte t o m lite med varandra mot slutet, men i stort undvek de varandra.

Nu har vi två katter, systrar ur samma kull. De första två åren gick det jättebra, de sov tillsammans, lekte tillsammans, åt ur samma skål, gick på samma låda osv men nu (läs: de senaste två åren) har den ena börjat jaga den andra så att den bortjagade är borta flera veckor i streck. De är båda enormt stressade när de är hemma och sista halvåret har vi fått separera dem så att den ena är ute när den andra är inne eftersom den som jagar sätter igång och attackerar inomhus. Ingen hållbar situation så nu måste vi tyvärr försöka hitta ett nytt hem åt en av dem. Vår slutsats är att i fortsättningen bara ha en katt, det har varit alldeles för komplicerat med bråken, men alla katter är ju individer så det är svår att säga något definitivt.

Mewz

• Småland
« Svar #9 skrivet: 12 jul-12 kl 20:33 »
1) Svar nej! Du är ansvarig för det din katt gör och ev förstör/blir en sanitär olägenhet. Jag är kattälskare men skulle aldrig acceptera att ha grannkatter springandes här. Dessutom så ska man rent krasst ha samma tillsyn över sin katt som över sin hund. Slagsmål blir det mest troligast eftersom katter har sina revir. Varför inte bygga en kattgård till katterna? Bor du på landet är det ju en annan sak, såklart.

2) En kattkompis kan oftast tillfredsställa en katts behov på ett bättre sätt än vi människor gör. Vissa katter vill ju dock inte ha sällskap. Varför inte börja med en och se hur det fungerar? Om ni inte väldigt gärna vill ha två på en gång. Kön spelar ingen roll, dom bör ju kastreras oavsett

3) Smaksak. Hankattskastrering är ju billigare, men det är nog det enda.

4) Visst kan dom bli det, om dom får leva och ha hälsan.

5) En katt kan vara en stor tröst för människor. En bästa vän som bevara alla hemligheter och som finns där och är mjuk, kramgo och spinner.

6) De flesta kattungar är rumsrena om dom bara fått chansen att bli det som mindre. Bra kan ju vara att begränsa utrymmet för dom i början så dom hittar till lådan.

7) Enligt lag måste kattungarna vara hos sin mamma tills dom är 12 veckor, om det inte finns särskilda skäl.
Lyxhustru, kattuppfödare, genetiknörd och renrasfantast. Bor utanför stan med make, 4 ½ barn, ett dussin raskatter, 2 hundar, 2 hästar, blekingeankor och jumbovaktlar.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 12 jul-12 kl 20:59 »
Idag såg jag en utekatt (jag känner ägaren) som kissade i sanden på en lekplats. Jag vet att den här katten har en egen låda, det är inte problemet. Tyckte inte det var särskilt kul. Nåt att tänka på för dem som bor i stan och låter katten gå ute.

När jag var liten var katterna ett jätteproblem. Lekplatserna stank utav kattpiss och sanden behövde bytas titt som tätt, vilket var stora utgifter. Jag kommer ihåg att det tidvis luktade rätt illa. Föräldrarna tyckte inte det var kul alls att ha sina barn lekande där. Det var både kiss och avföring.

Själv har jag haft katt i alla år, men de får inte ut utan uppsikt. Så de har garanterat inte kissat där barn leker.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 12 jul-12 kl 21:11 »
Helst olika ålder eller samma? Helst samma kön eller hellre olika?
Har de växt upp tillsammans spelar det ingen roll, de brukar gå bra ihop oavsett kön. Om de inte har det, bör man inte tota ihop kastrerade hannar med osteriliserade honor. Jag har sett flera exempel på hur honorna känt att nåt är fel på hannen och reagerat aggressivt mot dem. Det kanske KAN gå bra, men oftast inte. Det gäller även då de möts ute, honan fräser tills hannen sticker iväg. Inne är det ju svårt för hannen att gå undan ...

4) Man hör ofta talas om katter som är 17-18 år. Är det vanligt, eller är det dem man hör talas om för att de blivit relativt gamla (har så klart hört om ännu äldre)?
Enligt en veterinär jag snackat med så ligger medellivslängden för en innekatt på 15-16 år. Utekatter har en lägre medellivslängd men därmed inte sagt att de inte kan bli lika gamla som en innekatt. Många katter dör tidigare, andra blir jättegamla. Mina egna katter har allt blivt väldigt gamla, 20-30 år. Den äldsta jag vet var en bondkatt som gick ute mest och som blev 42 år gammal. Den bodde förresten på samma gård som Sveriges äldsta häst (just då iaf).  :)

Jag försöker också att hitta hem åt ett antal katter, alla grannar hjälps åt. Det är en granntant som har försvunnit och nu försöker vi hitta hem åt katterna. Polisen har ingen möjlighet. Det är förresten 50 katter hos en närboende granne som har tillvaratagits redan, det här är andra omgången *Pust, stön*

MvH
Christina G
« Senast ändrad: 12 jul-12 kl 21:17 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 13 jul-12 kl 11:48 »
1) Svar nej! Du är ansvarig för det din katt gör och ev förstör/blir en sanitär olägenhet. Jag är kattälskare men skulle aldrig acceptera att ha grannkatter springandes här. Dessutom så ska man rent krasst ha samma tillsyn över sin katt som över sin hund. Slagsmål blir det mest troligast eftersom katter har sina revir. Varför inte bygga en kattgård till katterna? Bor du på landet är det ju en annan sak, såklart.

Det är många som tror det. Enligt första paragrafen i Lagen om tillsyn över hundar och katter står att "hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter". Kattägare har dock ett mindre strikt ansvar än hundägare. I en dom har Miljödomstolen fastslagit att en kattägare i princip inte kan ställas till svars om katten springer på någon annans mark och lämnar sin avföring där.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Mewz

• Småland
« Svar #13 skrivet: 13 jul-12 kl 15:17 »
Det är många som tror det. Enligt första paragrafen i Lagen om tillsyn över hundar och katter står att "hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter". Kattägare har dock ett mindre strikt ansvar än hundägare. I en dom har Miljödomstolen fastslagit att en kattägare i princip inte kan ställas till svars om katten springer på någon annans mark och lämnar sin avföring där.

Jo, jag vet att det tyvärr är så, men ja, varför vill/ska man låta sin katt springa fritt och förstöra/bli en sanitär olägenhet? Springa på någons mark är en sak, men använda lekplatser som sandlådor? Kissa ner andras altaner/dynor/hus/bilar? Nej, kan man inte ta det ansvaret ska man ingen katt ha.

Nej, en lösspringande katt har inte någon plats i tättbebyggt område, som tex stan, villaområde, samhälle.

Så TS, vill du hålla dig väl med grannarna, håll katten inne.
Lyxhustru, kattuppfödare, genetiknörd och renrasfantast. Bor utanför stan med make, 4 ½ barn, ett dussin raskatter, 2 hundar, 2 hästar, blekingeankor och jumbovaktlar.

shelale

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 13 jul-12 kl 15:35 »
personligen kan jag tycka att katter ska hållas inne i stan. Men när man tänker på hur mycket råttor o möss de äter om de får springa ute så tycker jag att det är mycket bättre att låta dem springa fritt! Tänka vad mycket skadedjur det finns i stan utan att man ens vet om det! Katterna märker det såklart men inte vi. hur mycket skulle dessa skadedjur explodera om det inte fanns katter att ta till?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #15 skrivet: 14 jul-12 kl 07:33 »
Det där påminner mig om en kollega som bor i ett villaområde och beklagade sig över alla katter som sprang lösa. Hennes bekymmer var mest att de tog småfåglar.

- Men har du tänkt på hur mycket möss och sork de tar också?

- Nej, vi har inga problem med sånt.

Eeh, nä, just det....  ;D ;D ;D ;D

fräsen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 jul-12 kl 09:28 »
Angående att ha två eller flera katter tillsammans så har jag bara positiva erfarenheter av det.
Vi har haft både kastrater och osteriliserade tillsammans, fått ungar, tagit hand om hittekatter osv.
Det har aldrig varit problem att introducera nya katter i "flocken". Tvärtom.
Just nu har vi bara två kastrater, som trivs väldigt bra tillsammans, de sover ihop osv. Har ngn av dom varit iväg ett par dar blir det ett väldigt kelande när den kommer tillbaka.

Nu bor vi på landet så här är inga problem att släppa ut katterna.

Bor man i villaområde är det en bra ide att fråga grannarna innan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 3 användare (2 dolda)
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser