Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  DC vibrator.  (läst 5372 gånger)

Exoduz

• Södermanland
DC vibrator.
« skrivet: 14 jun-12 kl 21:49 »
Hej hej, ny här på de mesta inom elmotorer etc  :)

Detta kanske är en lite halvkonstig fråga men hur som.. ;

Jag är på jakt efter att antingen köpa en billig eller bygga en egen kraftig dc motor som skall fungera på 2-4 st AA batterier och ge så mycket vibration som går att få.
Jag har tagit mig an ett litet projekt att tillverka en egen innovativ dildo, och behöver då lite hjälp med vad man skall ha i motorväg så att man kan få den att gå igenom t.ex scheman som ger våg flöde, zick zack flöde och 0-100% hastighet på motorn så att man kan ställa in den efter behov.
Vad behöver jag för det ?
och vad skall jag ha för motor ?
Då det är till en dildo så bör ju inte motorn ta allt för stor plats samt att den bör gå att kapslas in i ett plasthölje för att minimera ljudnivåer, tänkte mig därför att B*H*L inte bör vara allt för stort t.ex 1,2*1,2*2-3 mm.

Vet att detta kanske är en lite udda post men jag är som sagt intresserad av att komma med lite innovativa designer som inte finns på marknaden ;)

MVH Exoduz

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: DC vibrator.
« Svar #1 skrivet: 14 jun-12 kl 21:57 »
Låter inte så innovativt. Har du inte funderat på kondensator, AC-omvandlare till lågfrekvens? Inga rörliga delar som slits.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

fabian

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jun-12 kl 05:15 »
Alla energisparande prudukter kommer bli framtiden så lycka till

Exoduz

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 15 jun-12 kl 10:09 »
Låter inte så innovativt. Har du inte funderat på kondensator, AC-omvandlare till lågfrekvens? Inga rörliga delar som slits.

Oj, hur får man orörliga delar att skapa vibration?, de bästa vore ju självklart att få till en produkt som är uppladdningsbar med lång hållbarhet för naturens skull och lätt att återvinna.
Hur små är dom delarna du pratar om, och är det lätt att bygga?
Alternativ är ju att beställa färdiga delar, men då
Får man ju inte dem i måtten man är ute efter och får troligtvis bygga om..

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 15 jun-12 kl 22:13 »
I det här fallet så bör man nog snegla på lösningar som direkt ger en fram-och-återgående rörelse utan att gå omvägen via rotation.

Det ligger såklart nära till hands att göra en spole som får röra sig i ett magnetfält (som talspolen i en högtalare), men det blir inte särskilt energieffektivt, verkningsgraden brukar bli enstaka procent. Detta för att spolen måste lindas med så tunn tråd att den får plats i magnetens luftgap. Med tunn tråd får man ett litet luftgap och därmed hög magnetisk fältstyrka, vilket är önskvärt, men å andra sidan blir trådens resistans så hög att det mesta av den tillförda energin utvecklas som värme. Väljer man tjockare tråd blir det svårt eller omöjligt att få rejäl magnetisk fältstyrka om man inte har en mycket stor och tung magnet.

Lösningar med stillastående spole och rörligt ankare (typ elektromagnetiskt relä, summer, ringklocka eller gammaldags telefonhörlur) får bättre verkningsgrad men frågan är om de går att miniatyrisera tillräckligt.

En annan möjlighet är en piezoelektrisk anordning, men frågan är om man kan få en sådan att arbeta med tillräckligt stor amplitud vid så här låga frekvenser utan att kristallen blir orimligt lång.

Hmm, hur är vibratorfunktionen gjord i moderna mobiltelefoner? För 10-15 år sedan var det alltid en liten likströmsmotor med en excentriskt monterad tyngd på axeln, men jag misstänker att det finns elegantare lösningar idag.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 15 jun-12 kl 22:38 »
Electroterapi går ju faktisk att koppla tex i foten, precis som vanlig fot-massage eller vid knät. Alla grejerna finns ju redan, bara att tillämpa.

Exoduz

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 jun-12 kl 15:24 »
Electroterapi går ju faktisk att koppla tex i foten, precis som vanlig fot-massage eller vid knät. Alla grejerna finns ju redan, bara att tillämpa.
haha ja nu var ju inte electroterapi kring foten jag var ute efter, utan det var nån form av manick som kanske inte bygger så mycket mer än 2 cm åt vardera håll som går att koppla med batteri, typ 2 st AA batterier :)

Exoduz

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 16 jun-12 kl 15:38 »
I det här fallet så bör man nog snegla på lösningar som direkt ger en fram-och-återgående rörelse utan att gå omvägen via rotation.

Det ligger såklart nära till hands att göra en spole som får röra sig i ett magnetfält (som talspolen i en högtalare), men det blir inte särskilt energieffektivt, verkningsgraden brukar bli enstaka procent. Detta för att spolen måste lindas med så tunn tråd att den får plats i magnetens luftgap. Med tunn tråd får man ett litet luftgap och därmed hög magnetisk fältstyrka, vilket är önskvärt, men å andra sidan blir trådens resistans så hög att det mesta av den tillförda energin utvecklas som värme. Väljer man tjockare tråd blir det svårt eller omöjligt att få rejäl magnetisk fältstyrka om man inte har en mycket stor och tung magnet.

Lösningar med stillastående spole och rörligt ankare (typ elektromagnetiskt relä, summer, ringklocka eller gammaldags telefonhörlur) får bättre verkningsgrad men frågan är om de går att miniatyrisera tillräckligt.

En annan möjlighet är en piezoelektrisk anordning, men frågan är om man kan få en sådan att arbeta med tillräckligt stor amplitud vid så här låga frekvenser utan att kristallen blir orimligt lång.

Hmm, hur är vibratorfunktionen gjord i moderna mobiltelefoner? För 10-15 år sedan var det alltid en liten likströmsmotor med en excentriskt monterad tyngd på axeln, men jag misstänker att det finns elegantare lösningar idag.

som du säger själv när det gäller värme strålning så är det inte fullt så önskvärt då vibratorn skall vara inkapslad och oåtkomlig för gemene man.
jag tror att vibratorn i dagens telefoner fortfarande är gjord med en motor och tyngd, dock inte vilken typ dc/ac..
jag beställde en liten liten motor från electrokit, och nu när den kom i posten igår så vart ja förvånad över hu liten den var haha..
motorn i sig drevs av 3v och gav hyffsad vibration men inte tillräckligt för att ge det önskvärda.
sen i morse så tog ja en av frugans dildosar och sågade isär för att de vad som fanns däri, och det var en ganska stor vibrator som trots storleken inte gav så överdrivet mycke vibrationer.. man skulle kunna tro att den storleken skulle vibrera loss i handen, men ja tror nog kanske att i de här fallet så var storleken till de sämre då de skulle krävas för många batterier för att få full effekt på den..

den jag beställde från elektrokit var bara 1.3*0.8*0.8 cm. och den jag sågade loss var 5.8*3.2*3.2 cm och vibrations skillnaden var inte så stor, båda motorerna är av dc modell och drivs av AA batterier gånger 2 och har en liten tyngd fäst kring rotationen för att skapa obalans.

sen igår hittade jag en engelsk hemsida som tillverkar nån form av resonans motorer eller vad man nu skall kalla dom som skapar vibrationer.
en av deras produkter heter ; precision haptic 13mm linear resonant actuator ( https://catalog.precisionmicrodrives.com/order-parts/product/c13-000-13mm-linear-resonant-actuator-3-2mm-type )
fan även denna lilla sprängskiss ( http://www.precisionmicrodrives.com/vibrating-vibrator-vibration-motors/linear-resonant-actuator-lra-vibration-motors )

kan det vara något att beställa ?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 16 jun-12 kl 17:41 »
Det är inte storleken som gör det!
För att få en hygglig livslängd ska motorn ha en bra lagring. Detta för att klara en stor excentrisk vikt. En stor motor med en liten vikt ger ju inte så mycket obalans/vibration.
Ett lägre varvtal sparar också lagrena! Det kan också ge en optimal vibration.

Ska motorn driva en dildo kan lite överskottsvärme, typ 37 grader, också vara önskvärt.

Exoduz

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 17 jun-12 kl 11:39 »
Det är inte storleken som gör det!
För att få en hygglig livslängd ska motorn ha en bra lagring. Detta för att klara en stor excentrisk vikt. En stor motor med en liten vikt ger ju inte så mycket obalans/vibration.
Ett lägre varvtal sparar också lagrena! Det kan också ge en optimal vibration.

Ska motorn driva en dildo kan lite överskottsvärme, typ 37 grader, också vara önskvärt.
Sant, men mer än 37 grader är inte bra.
Beträffande storleken så bör den vara i dem mått jag vill hålla mig till för att inte göra dildon alltför groteskt stor.

Men vad tror ni om det jag länkade?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 17 jun-12 kl 12:18 »
Citera
tänkte mig därför att B*H*L inte bör vara allt för stort t.ex 1,2*1,2*2-3 mm.

Om du skrivit cm i stället för mm kunde det blivit en Pocket-Rocket, Alltså "lilla modellen".

fishyerik

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 21 jun-12 kl 11:51 »

HTC sensation XE, drygt 5000 SEK för ett halvår sedan, har samma gamla lösning, så det är antagligen det som gäller i andra telefoner också.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Exoduz

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 25 jun-12 kl 23:06 »
Om du skrivit cm i stället för mm kunde det blivit en Pocket-Rocket, Alltså "lilla modellen".

Förlåt, de va ett litet misstag av mig att skriva mm istället för cm..
cm skall de ju såklart vara.

men vidare så har jag hittat en bra motor på microprecision som drivs av 1.5 V och är en storsäljare hos dem när det gäller dom ändamålen som jag har :)
nu behöver jag bara finna rätt potentiometer för att kunna ställa in varvtalen med ratt, men de blir nog lite svårare att hitta en färdig produkt med ratt och jag får nog tillverka ratten själv :P

tack för den hjälp som funnits till hands :)

jsax

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 jun-12 kl 23:52 »
Ett försåtligt företag,  men ok.

Utan att ha räknat tänker jag att det kan vara värt överväga en ac-motor som drivs av ett opamp-oscillatorpar.  I och med att du bara har logiska nivåer över motorn får du låg effektförlust i kontrollern.

Lägger du till en trafo får du dessutom lite mera gods. Jag föreställer mig ändå att jag hade velat ha lite tyngd i vibratorn. Som du säger så går det inte att skapa vibration utan att förflytta massa.

jsax

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 jun-12 kl 07:52 »
LRA:erna är ju väldigt tilltalande. Mycket kompakta och drivs lätt med ett ena AA-batteri även om oscillatorn som krävs har visst framspänningsfall. Neodymet kommer väl inte lägga produkten i samma miljöklass som en lindisktrasa men det kanske inte är vad du strävar efter. Du borde köpa en och kolla om dom har tillräckligt med kräm (verkar ha väldigt låg effektivitet över 0.4 G vibrationsamplitud, vilket iaf inte säger mig något).

Men igen, dom koolaste vibratorer jag vet är såna AC-drivna, halvkilostunga, industrial grade som man kan se på vissa filmproduktioner från San Francisco Armory.

Vad gäller batterier så kom ihåg att dom kan behöva en laddkrets också, beroende på typ och hur seriös du är.
« Senast ändrad: 26 jun-12 kl 08:47 av jsax »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 26 jun-12 kl 21:48 »
Ta en vanlig batteridriven braun och prova! De skakade iaf bra förr i tiden. Tycker hon inte om det får du nog veta det  ;D Kanske du får snygga till skalet en aning.

PS.Det finns de som tycker om.  :-[ Fråga inte hur jag vet.DS

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser